• varelse

    Jobbiga kvällar och nätter

    Vårt barn på snart ett år har alltid varit svår att få att sova. Vi lägger henne vid 20.00 tiden men får oftast ligga med henne i minst en timme innan hon till slut somnar. Vi går å lägger oss runt 24.00. Och under den tiden måste jag springa till henne för att hon vaknar, mellan 2-4 ggr. Går pappan dit blir hon flyförbannad och klarvaken. På nätterna vaknar hon ca 3-6 gånger och vill ha bröst för att kunna somna om. Hon sover mellan oss. Har testat egen säng men jag är för trött för att orka försöka, hon blir jätteledsen och det blir liksom inte bra, trots vi försökt göra gånger och i timtal. Jag har inte sovit en hel natt på över 11 månader och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Börjar gå sönder.

    Hon ammar inte på dagen, och hon får en ordentlig portion gröt innan läggdags. Vi lägger henne vid 20.00 för att hon är jättetrött då. Innan det sover hon en stund runt 16-17 samt mellan 11-12.30.

    Har nån någon idé? Våra kvällar blir förstörda och alla mina nätter..

  • Svar på tråden Jobbiga kvällar och nätter
  • Iowhannah

    Jag vet inte vad ni kan göra åt att hon vaknar så mycket men jag tycker att en sovstund inte bör ligga så sent på eftermiddagen. När sonen var i samma ålder så sov han nog bara en gång mitt på dagen.

    Om hon är tröttare på kvällen så kanske hon kan somna tidigare och sova bättre.

  • Wilbo80

    Tänker också att hon inte borde sova vid 16-17..

    Försök håll henne vaken lite längre på fm, till 12 kanske, så sover hon till 13:30/14:00 och sen kan hållas vaken till 18:30/19:00?

    Kommer bli gnälligt och man får hålla på ge lite frukt, ta ett bad när hon blir trött där på fm och em.. Det är en övergångsperiod..

    Men just för hon sover vid 16-17 kan jag verkligen förstå att det tar tid att somna vid 20 (även om hon verkar trött då)

    Tycker absolut ni ska prova!

  • varelse

    Okej tack vi testar idag med att försöka dra ut på första sovningen så att det bara blir en sovning per dag. Så kanske det går lättare, hoppas på det :)

Svar på tråden Jobbiga kvällar och nätter