• Anonym (Jobbi­gt...)
    Äldre 23 Feb 21:36
    3313 visningar
    9 svar
    9
    3313

    1,5 åring kan slå/putta andra barn.....

    Hej!

    Min son är 1,5 år. Är supersocial, hälsar på alla han ser och pussar och kramar andra barn. Men likaväl kan han slå ett annat barn och idag puttades han på ett barn som var hemma hos oss, och det gjorde han flera ggr. Det händer i princip varje gång vi med barn umgås att han gör det, iaf slår, puttas var första gången idag. I mina ögon sker det helt oprovocerat. Men lika gärna kan han gå fram och puss och krama.

    Alltså hur bemöter jag detta? Tycker det pågått för länge, typ två månader... Mer o mindre i perioder. Tycker inte de andras barn gör det lika mycket, det kan hända men inte lika ofta och medvetet. Å andra sidan pussas de inte heller. Han är iofs äldre än alla andra så vet inte om han är i en normal utveckling eller om det är o onormalt som han håller på? :/

    Vad är era tankar och tips hur jag bemöter? Brukar försöka va snabb när han e på väg mot nån att flytta på honom, annars säger jag oftast "Men nej så får du inte göra" flyttar på honom, frågar det andra barnet hur det gick.. Förut visade jag oftast hur man skulle göra typ "klappa fint" men tappat det lite nu och gör inte så lika ofta...

    Tankar?

  • Svar på tråden 1,5 åring kan slå/putta andra barn.....
  • Äldre 23 Feb 21:39
    #1

    Ja, det är normalt. Förekom och avled. 

    Vet föräldrar numera inget alls om barn och deras utveckling? De/ni tror att de anländer som präktiga 40-åringar och att allt utom vad man kan vänta sig av nämnda 40-åringar är en besvikelse och ett fall för BUP.

  • Äldre 23 Feb 21:46
    #2

    Punktmarkera. Ta honom i handen när han hälsar på nya barn, eller när du ser att han kommer nära, hindra honom att slå. Säg vänligt men bestämt ifrån och lyft bort honom. Så små barn har ingen impulskontroll. Inte på många år än.

  • Anonym (Jobbi­gt...) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 21:46
    #3
    Pope Joan II skrev 2018-02-23 21:39:53 följande:

    Ja, det är normalt. Förekom och avled. 

    Vet föräldrar numera inget alls om barn och deras utveckling? De/ni tror att de anländer som präktiga 40-åringar och att allt utom vad man kan vänta sig av nämnda 40-åringar är en besvikelse och ett fall för BUP.


    Så skönt svar :D haha

    men när det typ bara är jag som får springa runt och flytta på min huligan för han inte ska slå andra börjar man ju undra, men tack för svar.
  • Anonym (Jobbi­gt...) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 21:47
    #4
    Satelliten skrev 2018-02-23 21:46:21 följande:

    Punktmarkera. Ta honom i handen när han hälsar på nya barn, eller när du ser att han kommer nära, hindra honom att slå. Säg vänligt men bestämt ifrån och lyft bort honom. Så små barn har ingen impulskontroll. Inte på många år än.


    Precis, ingen impulskontroll. Men varför är hans impuls att slå...?
  • Anonym (Jobbi­gt...) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 21:52
    #5
    Satelliten skrev 2018-02-23 21:46:21 följande:

    Punktmarkera. Ta honom i handen när han hälsar på nya barn, eller när du ser att han kommer nära, hindra honom att slå. Säg vänligt men bestämt ifrån och lyft bort honom. Så små barn har ingen impulskontroll. Inte på många år än.


    De andra barnen har ju heller ingen impulskontroll men slåss inte på samma sätt? De får inte impulsen att vilja slå, men min får det? Undrar vad det beror på...
  • Äldre 23 Feb 22:05
    #6

    Det är en intressant fråga. Men det låter på din beskrivning som han blir väldigt exalterad och förtjust över andra barn, det kanske blir för mycket intryck och känslor för honom att hantera.

  • Anonym (Jobbi­gt...) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 22:58
    #7
    Satelliten skrev 2018-02-23 22:05:24 följande:

    Det är en intressant fråga. Men det låter på din beskrivning som han blir väldigt exalterad och förtjust över andra barn, det kanske blir för mycket intryck och känslor för honom att hantera.


    Så kan det va. Kanske blir för mycket att hantera.. Han tar ju in och ser ALLT runt omkring.. Brukar behöva se till att det "inte blir för mycket" för honom, för då blir han lätt överaktiv/överstimulerad. Så det är nog i den änden jag ska börja fundera.. Absolut förekomma, ta bort och säga till/visa.. men vill ju finna orsaken att han vill slå och börja därifrån.. Får hjälpa han då stt det inte blir för mycket och se om det kan va det..
  • Äldre 23 Feb 23:14
    #8
    Anonym (Jobbigt...) skrev 2018-02-23 22:58:52 följande:

    Så kan det va. Kanske blir för mycket att hantera.. Han tar ju in och ser ALLT runt omkring.. Brukar behöva se till att det "inte blir för mycket" för honom, för då blir han lätt överaktiv/överstimulerad. Så det är nog i den änden jag ska börja fundera.. Absolut förekomma, ta bort och säga till/visa.. men vill ju finna orsaken att han vill slå och börja därifrån.. Får hjälpa han då stt det inte blir för mycket och se om det kan va det..


    Det låter som en mycket klok ände att börja i!
  • Anonym (K)
    Äldre 24 Feb 06:54
    #9

    Min 20-månaders är likadan. Väldigt aktiv och social och söker sig till andra människor var vi än är, både vuxna och barn. Jag stoppar honom när jag hinner genom att ta tag i hans arm och säga stopp. Hinner han slå sätter jag upp handen som ett stopptecken och säger stopp. Följer upp med "det gör ont när du slår, kompisen blir ledsen, du får klappa fint". I de allra flesta fall klappar han fint då (han slår iaf inte igen). I min sons fall tror jag det till stor del handlar om att han inte pratar, han säger i princip bara mamma och pappa. Har han slagit brukar han få göra tecknet för förlåt också. De få gånger som han inte slutar slå lyfter jag helt enkelt bort honom. Sen har jag även hört att man inte ska säga "inte" till små barn för det ordet faller bort när de lyssnar typ. Säger man "du får inte slå" hör de "du får slå" och därför är det bättre att säga vad barnet får göra, t ex klappa fint. Du är iaf inte ensam om att ha en 1,5-åring som slåss. Som andra har skrivit, det är normalt och de har ingen impulskontroll i den åldern. Och det blir bättre! Min son slåss mycket mindre nu än för några månader sedan. Det brukar vara när han är arg/frustrerad, om någon tar en leksak han har eller när han är exalterad.

Svar på tråden 1,5 åring kan slå/putta andra barn.....