• Anonym (Okej?­)
    Äldre 23 Feb 21:42
    1594 visningar
    9 svar
    9
    1594

    Kulturell appropriering - samiska kläder?

    Jag är född och uppväxt i Skellefteå, vi har inte samer i släkten men vänner som är samer. Vi har alltid haft tavlor, redskap (knivar), smycken mm som är samiska hemma. Nu har jag flyttat söderut men jag har ju med mig saker och tycker att det finns så mycket vackra smycken, sjalar mm... Men är det kulturell appropriering? Eller är det ok?

  • Svar på tråden Kulturell appropriering - samiska kläder?
  • Äldre 23 Feb 21:46
    #1

    Jag tycker att den samiska kulturen har en hög status.

  • Anonym (rr)
    Äldre 23 Feb 21:49
    #2

    Jag tycker hela approprieringsbegreppet är fruktansvärt ologiskt, och förstår inte hur en del personer starkt engagerande i identitetspolitik får ihop sin världsbild. Så, för mig är det helt okej.

  • Äldre 23 Feb 21:50
    #3

    Hur långt söderut? Här i småland bryr dig ingen om samer direkt så det gör väl varken till eller från.

  • Anonym (Okej?­) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 21:52
    #4
    Egon den stora skrev 2018-02-23 21:50:14 följande:

    Hur långt söderut? Här i småland bryr dig ingen om samer direkt så det gör väl varken till eller från.


    Stockholm. Sveriges största sameby.
  • Anonym (Okej?­) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 21:53
    #5
    Pope Joan II skrev 2018-02-23 21:46:16 följande:

    Jag tycker att den samiska kulturen har en hög status.


    Var bor du? I norra Norrlands inland finns otroligt mycket rasism och fördomar mot samer. Vill tro att kusten är bättre men det kan vara fel.
  • Äldre 23 Feb 21:54
    #6
    Anonym (Okej?) skrev 2018-02-23 21:53:29 följande:
    Var bor du? I norra Norrlands inland finns otroligt mycket rasism och fördomar mot samer. Vill tro att kusten är bättre men det kan vara fel.
    Stockholm. 
  • Anonym (Yllet­)
    Äldre 23 Feb 21:55
    #7

    Men snälla nån, saker man har fått eller köpt av vänner kan man väl inte tvingas göra av med heller?

    Och ska jag anses skyldig till kulturell appropriering då för att jag gillar brittiska antikviteter t.ex?

    Nej, det blir lite för konstigt för mig.

    Men jag håller med om att inte vita ska stå på stan med dreadlocks och kalla varandra nigga, typ...Obestämd

  • Anonym (Esthe­r)
    Äldre 24 Feb 01:30
    #8

    Tycker inte det är nåt problem att äga såna saker. Jag förstår syftet med kulturell appropriering men ibland går det alldeles för långt. Vad spelar det för roll för någon vilka tavlor du har hemma på väggarna?

  • Anonym (trött­)
    Äldre 24 Feb 07:18
    #9

    Jag fattar verkligen inte grejen med  kulturell appropriering. Får man inte uppskatta och ta del av andras kulturer längre? Är inte DET rasistiskt i så fall?

Svar på tråden Kulturell appropriering - samiska kläder?