• arty02

    Ny som vikarie på förskola

    Hej,
    Vet att det skrivits en hel del trådar om ämnet men känner att jag har en del funderingar som inte finns med. 

    Är anställd av ett bemanningsföretag och har mitt första uppdrag som vikarie på en förskola till veckan, endast 4 dagar. Har ingen erfarenhet av arbetet så är ganska nervös och orolig över att "inte gör rätt/tillräckligt". Vill gärna göra bra ifrån mig och vara en bra vikarie. Är inte en jättesocial person och upplever nya möten med människor som ganska jobbiga. Men jag kämpar för att bli bättre, och vill utvecklas som person. Ofta handlar det mer om mina höga krav än att jag inte är tillräckligt social tror jag.. 

    Hur som helst, jag förstår att mycket av mina arbetsuppgifter beror på vad förskolan behöver hjälp med och hur dagarna är upplagda. Tänker att leka/umgås med barn, klä av och på, hjälpa till vid mat m.m. är uppgifter som kommer förekomma. Funderar mycket på hur man tar kontakt med barnen, eller ska dom ta kontakt med mig? Jag har umgåtts med min systers barn och haft nära kontakt med dom, är bra på att lyssna och uppmuntra, ta ansvar, problemlösare, så jag tror att jobbet passar mig egentligen. Min väns om rekommenderade mig för jobbet sa "prata med barnen, fråga personalen vad du kan göra, hälsa på föräldrarna". Kanske är det en bra början?

    Jag vill verkligen jobba med barn och att vikariera på förskola är ett sätt att "få in en fot". Tycker det är ett otroligt viktigt arbete och tycker om att se hur barn utvecklas. Jag har läst en hel del om barns rättigheter, barnkonventionen och hur förskolan fungerar för att försöka ha lite koll. 

    Är nog mest osäker när det kommer till omvårdnad, hygien, har googlat och försökt läsa på hur man byter blöjor...känns som att det är viktigt att det blir "bra". Är nog mest nervös över skrikande barn som inte vill i den situationen och hur man ska agera då. Verkar så olika om det är något man gör som vikarie eller inte, vissa förskolor anser att det är en självklarhet andra att det inte ska göras av vikarier. 

    Tar gärna emot tips om ni har några förslag på hur jag kan vara en riktigt bra vikarie. Ja och hur man umgås med barn, kanske främst pratar med dom. Fast det är nog något jag kan egentligen..

  • Svar på tråden Ny som vikarie på förskola
  • Almina

    Jag känner igen mig lite grann i det du skriver. Jag jobbade som vikarie på förskola året efter att jag hade gått ut gymnasiet. Det var också i regel bara några dagar i sträck. På så kort tid hinner man ju inte riktigt sätta sig in i rutinerna helt, utan det blev mest att man hjälpte till med det som behövdes. Tex vara ute med barnen, hjälpa till vid av- och påklädnad, läsa en bok, ibland lite konfliktlösning osv. Tror aldrig jag bytte blöjor, men om du blir ombedd att göra det så är det bättre att du säger som det är, och att du gärna gör det efter att någon har visat. Om något barn skulle vara svår att byta på så tar nog en ordinarie personal det.

    Kan tillägga att jag inte heller är särskilt social som person, men det ordnade sig ändå. Med barnen upplevde jag aldrig att det var några problem. Det brukar flyta på, och barnen tar ofta initiativ också. Föräldrarna pratade mest med ordinarie personal, jag hälsade mest. Personalen pratade jag ju en del med, då det blev dom som fick styra upp även mitt jobb i stor utsträckning.

    Lycka till! Jag tror att det kommer gå bra. Det känns som att du verkligen vill göra ditt bästa för att det ska bli bra, och det kommer märkas!

  • AnkiC

    Som vikarie ska du inte byta blöjor så det behöver du inte tänka på. Det är en intim situation som den ordinarie personalen sköter. Annars förväntas det att du är med barnen. Ta kontakt med dem och intressera dig för vad de gör. Uppmärksamma dem och sätt dig på golvet med de små. Att presentera sig för föräldrar är positivt också. Sedan finns en massa kringuppgifter som du kan göra. Det märker du efterhand. Det är bra om du frågar vad du ska göra också om du känner dig vilsen.

  • arty02
    Almina skrev 2018-02-24 00:05:08 följande:

    Jag känner igen mig lite grann i det du skriver. Jag jobbade som vikarie på förskola året efter att jag hade gått ut gymnasiet. Det var också i regel bara några dagar i sträck. På så kort tid hinner man ju inte riktigt sätta sig in i rutinerna helt, utan det blev mest att man hjälpte till med det som behövdes. Tex vara ute med barnen, hjälpa till vid av- och påklädnad, läsa en bok, ibland lite konfliktlösning osv. Tror aldrig jag bytte blöjor, men om du blir ombedd att göra det så är det bättre att du säger som det är, och att du gärna gör det efter att någon har visat. Om något barn skulle vara svår att byta på så tar nog en ordinarie personal det.

    Kan tillägga att jag inte heller är särskilt social som person, men det ordnade sig ändå. Med barnen upplevde jag aldrig att det var några problem. Det brukar flyta på, och barnen tar ofta initiativ också. Föräldrarna pratade mest med ordinarie personal, jag hälsade mest. Personalen pratade jag ju en del med, då det blev dom som fick styra upp även mitt jobb i stor utsträckning.

    Lycka till! Jag tror att det kommer gå bra. Det känns som att du verkligen vill göra ditt bästa för att det ska bli bra, och det kommer märkas!


    Almina skrev 2018-02-24 00:05:08 följande:

    Jag känner igen mig lite grann i det du skriver. Jag jobbade som vikarie på förskola året efter att jag hade gått ut gymnasiet. Det var också i regel bara några dagar i sträck. På så kort tid hinner man ju inte riktigt sätta sig in i rutinerna helt, utan det blev mest att man hjälpte till med det som behövdes. Tex vara ute med barnen, hjälpa till vid av- och påklädnad, läsa en bok, ibland lite konfliktlösning osv. Tror aldrig jag bytte blöjor, men om du blir ombedd att göra det så är det bättre att du säger som det är, och att du gärna gör det efter att någon har visat. Om något barn skulle vara svår att byta på så tar nog en ordinarie personal det.

    Kan tillägga att jag inte heller är särskilt social som person, men det ordnade sig ändå. Med barnen upplevde jag aldrig att det var några problem. Det brukar flyta på, och barnen tar ofta initiativ också. Föräldrarna pratade mest med ordinarie personal, jag hälsade mest. Personalen pratade jag ju en del med, då det blev dom som fick styra upp även mitt jobb i stor utsträckning.

    Lycka till! Jag tror att det kommer gå bra. Det känns som att du verkligen vill göra ditt bästa för att det ska bli bra, och det kommer märkas!


    Tack för ditt svar, alltid skönt att höra hur det varit för andra att jobba som vikarie. Kanske ska nöja mig med att tänka på att bara utgå ifrån vad personalen säger. Är nog enklast och som du skrev 4 dagar är ju inte en tid som man hinner lära sig så mkt på.

    Tror det är vanligt när man har haft social fobi (som jag haft) att man tror att allt handlar om en själv - man är ju rädd för att fokus ska hamna på en själv - men på en förskola bör det ju ligga på barnen. Så oroar mig antagligen i onödan.
  • arty02
    AnkiC skrev 2018-02-24 01:16:10 följande:

    Som vikarie ska du inte byta blöjor så det behöver du inte tänka på. Det är en intim situation som den ordinarie personalen sköter. Annars förväntas det att du är med barnen. Ta kontakt med dem och intressera dig för vad de gör. Uppmärksamma dem och sätt dig på golvet med de små. Att presentera sig för föräldrar är positivt också. Sedan finns en massa kringuppgifter som du kan göra. Det märker du efterhand. Det är bra om du frågar vad du ska göra också om du känner dig vilsen.


    Tack för svar,

    Skönt att höra. Ska satsa på de tre "lek/prata med barnen, hälsa på föräldrar, fråga personal vad dom behöver hjälp med" . Känns som att man kommer långt med det.
  • Lovatic91

    Det första du ska göra är att presentera dig för föräldrarna. De vill ju veta vem du är och så. Sedan så skulle jag säga lek med barnen mycket. Om det är äldre barn kan du ju prata med barnen mer och fråga vad de heter osv. Yngre barn samma där men det kanske inte kan prata lika mycket.

  • arty02

    Det viktigaste jag har lärt mig idag är nog 1. Barnen kan själv - hjälp inte barnen för mycket. 2. Det finns inga regler (inte samma som när jag var liten, utgick knasigt nog från den bilden) kring hur barnen ska bete sig / vad dom får göra vid t.ex. matbord. 

    Lyssna, läsa, umgås är det jag upplever som viktigast + hjälpa till med plocka undan mat m.m. 


    Tror jag klarat mig ganska bra idag. Har iaf kämpat för att verkligen göra mitt bästa. 

Svar på tråden Ny som vikarie på förskola