• Anonym (Ont)

    Kort, smal och gravid. Komplikationer?

    Pinsamt ämne, men måste bara fråga:

    Jag är 160, och petite i kroppen.

    Är i vecka 23. Har en teori om att vi som är små har mindre plats över till tarmar och magsäck. En bebis storlek är väl konstant oberoende sv storlek på mamman?

    Har åkt på en slags förstoppning där jag går på toa regelbundet, men det byggs upp iallafall och jag blir uppblåst i magen. Tillslut vill allt bara ut och då gör det helt helvetiskt ont. Som at tarmmusklerna försöker trycka ut, men att bebisen lagt sig i vägen. Fick så ont nyss att jag övervägde att ringa akuten då jag trodde jag fått sammandragningar. Behövde egentligen bara gå på toa ännu en gång. Blir lite skrämd av tanken att om det är såhär redan, hur blir det inte sen när bebisen blir större?

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Kort, smal och gravid. Komplikationer?
  • Anonym (Mindre)

    152 cm ca 42 kg

    Burit och fött tre barn utan några bekymmer

  • SofieJ

    Så pass tidigt i graviditeten har bebisen fortfarande rätt mycket utrymme. Det är dock väldigt vanligt med förstoppning... Har själv samma problem nu i v 24 :/

  • elin1989

    Du har inte förstoppning för att du är petite, så lite plats har inte dina tarmar. Förstoppning är väldigt vanligt under graviditeten. Klart det kan finnas vissa komplikationer som är vanligare hos mer petita kvinnor. Jag är petite och mitt barns huvud var för stort för mitt bäcken (ganska stor bebis, 4kg). Slutade med snitt. Min kompis som är mindre än mig har fött fyra barn vaginalt, ingen sugklocka eller liknande.

  • Anonym (Jk)

    Är 1,58 cm och väger normalt mellan 49-51 kg. Har ploppat ut tre ungar som vägde normalt och var helt "normala".

    Hade man varit överviktig, ja då kan det vara farligt!

  • Anonym (Ont)

    Tack för era svar! Ska vara nogrannare med vad jag äter från och med nu. Dricka mer. Äta några torkade plommon per dag. Så kanske problemet *löser* sig.

    Ja, det är ju större risk för oss som är korta att bäckenet är för litet. Men det tar jag som det kommer.

  • Anonym (183)

    Jag är 183cm lång o hade samma problem båda mina graviditeter. Hemskt! Fick göra lavemang en gång i veckan sista månaderna för att få ut nått.

  • Anonym (hänger inte på d)

    Jag är 152 cm och har alltid varit smal och jag har burit och fött nio barn utan problem. Hade små kvinnor inte kunnat föda barn hade det inte funnits några kvar.

Svar på tråden Kort, smal och gravid. Komplikationer?