• Cassaranda

    Vem äger hunden?

    Hej!

    För att göra den här historien kort(are).

    Jag och min exsambo köpte en hund från en uppfödare. Jag står på köpekontraktet som jag såklart har tappat bort, jag stod också som ägare på jordbruksverket. När vi gick isär vägrade han att ge mig hunden och fick göra ägarbyte på jordbruksverket. Skrev inget nytt köpekontrakt.

    Nu har min exsambo avlidit och en vän till honom tog hand om hunden några veckor och nu fick jag reda på att hunden är omplacerad. Min stora fråga är då vem som äger hunden, alltså rent lagligt?

  • Svar på tråden Vem äger hunden?
  • Anonym (H*n)
    Cassaranda skrev 2018-02-24 02:19:41 följande:

    Hej!

    För att göra den här historien kort(are).

    Jag och min exsambo köpte en hund från en uppfödare. Jag står på köpekontraktet som jag såklart har tappat bort, jag stod också som ägare på jordbruksverket. När vi gick isär vägrade han att ge mig hunden och fick göra ägarbyte på jordbruksverket. Skrev inget nytt köpekontrakt.

    Nu har min exsambo avlidit och en vän till honom tog hand om hunden några veckor och nu fick jag reda på att hunden är omplacerad. Min stora fråga är då vem som äger hunden, alltså rent lagligt?


    Min morbrors hund försvann trots att den är chimärkt och trots att han anmält den försvunnen. Ett hundstall hittade hunden och sålde den till en ny ägare och min morbror kan inget göra.

    Så ibland är de svin.
  • SofieJ
    meicc skrev 2018-02-24 02:36:23 följande:

    Uppfödaren bör ju ha kvar sin kopia av köpekontraktet.


    Fast spelar det någon roll om de bytt ägare via Jordbruksverket?

    Tror tyvärr inte att det finns något att göra :(
  • Cassaranda

    Ja det är det jag funderar på och om jag nu hittar på henne. När det här blev krångligt vid seperationen pratade jag med jbv som sa att det spelar ingen roll vem som står som registrerad ägare då det är själva kontraktet som gäller. Verkar ju jättekonstigt att vem som helst kan göra ett ägarbyte bara sådär..

  • CrazyTown

    Den som står på köpeavtalet är ägare. Kontakta uppfödaren för avtalskopia. Är det rasrenhund kan skk hjälpa med råd

  • Dexter dot com

    Den som står på köpeavtalet är juridiskt sett ägare. Ägarbyte på Jbv och SKK kan vem som helst göra så vem som står som ägare där har ingen betydelse.

Svar på tråden Vem äger hunden?