• Anonym (Någon annan?­)
    Äldre 24 Feb 12:03
    7004 visningar
    4 svar
    4
    7004

    Abort, så less....

    Den 30 december gjorde jag en medicinsk abort hemma.

    Hade inte ont eller nått men blödde massor, klumpar och sånt.

    Några veckor senare (2-3 veckor kanske?) fick jag jätte ont i magen jag kunde knappt andas, smärtan avtog lite efter en stund. Det var värre smärta än när jag födde barn!

    Ringde gyn och dom tyckte vi skulle avvakta eftersom jag inte hade så fasligt ont just då men om det skulle komma tillbaka skulle jag åka in på gynakuten.

    Vill tillägga att jag hade börjat med mellanpiller i samband med aborten och jag var var väldigt öm i äggstockarna som jag trodde berodde på pillren och antog att denna smärta som kom berodde på dom. Efter 4 veckor bestämde jag att jag inte vill äta dom längre då jag hade ont till och från. Jag tog även gravtestet man ska ta efter 4 veckor och det visade fortfarande positivt!

    Ringde gyn och fick komma in på kontroll, man kunde inte hitta några rester men min vänstra äggstock var uppsvälld och öm, man hittade en cysta på den.

    HCG värdet var på 777 så jag fick börja gå och ta prov en gång i veckan.

    Sista provet togs förra fredagen och det visade nu 111 så det var bra sa hon. Dom gjorde även en ny kontroll och allt såg bra ut. Ska ta nytt prov nästa vecka.

    Men jag har blödit nästan konstant sen 30 december! Haft uppehåll på 2 dagar vid 2 tillfällen annars blödigt hela tiden.

    Är detta verkligen normalt?

    Min gynläkare säger att hon misstänker att aborten inte startade direkt utan att den gjorde det då jag fick sådär ont flera veckor efter pillren och då har allt blivit förskjutet typ?

    Någon som varit med om det?

  • Svar på tråden Abort, så less....
  • Anonym (K)
    Äldre 24 Feb 12:21
    #1

    Men kan de inte söva dig och gå in och skrapa?? Inte för att jag vet vad jag pratar om, i och för sig...

  • Anonym (Någon annan?­) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 12:36
    #2

    Det gör man om det finns rester kvar,man har gjort 2 VUL på mig och finns det inga rester kvar enligt dom.

  • Äldre 24 Feb 13:25
    #3
    Anonym (Någon annan?) skrev 2018-02-24 12:36:26 följande:

    Det gör man om det finns rester kvar,man har gjort 2 VUL på mig och finns det inga rester kvar enligt dom.


    Helt rätt!

    Nej det är inte normalt, men man har konstaterat att det var en komplikation och åtgärdat den! Låter som att dom har bra koll på dig nu och att allt går på rätt håll.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Någon annan?­) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 17:47
    #4
    EpicNurse skrev 2018-02-24 13:25:51 följande:

    Helt rätt!

    Nej det är inte normalt, men man har konstaterat att det var en komplikation och åtgärdat den! Låter som att dom har bra koll på dig nu och att allt går på rätt håll.


    Var in på kontroll i fredags igen och nu hade jag inget HCG enligt provet.

    Blöder dock fortfarande men dom förklarade det som så att jag har en tunn slemhinna och den kan göra så att jag blöder.

    Har även funktionell cysta (gulkroppcysta?) som är 8-9 cm men eftersom jag inte har några besvär utav den ska jag på ny kontroll om 2 månader samt att det såg ut som den var påväg att försvinna då den såg ihopsjunken ut?

    Så ja det är väll bara bita i och stå ut, hoppas att cystan kommer försvinna och blödningarna avta.
Svar på tråden Abort, så less....