• Ellybelly

    Sover bort hela dagen

    Jag stör mig på en sak. Min sambo o jag har en dotter som är 3 år. Jag har två barn sen ett tidigare förhållande som är hos oss varannan vecka som ör 11 och 12 år. Nu till mitt dilemma. Min sambo jobbar varannan helg och de helger han är ledig så känner jag att jag vill få ut någonting av vår lediga tid tillsammans. Kom överens om att vi skulle ha en varsin sovmorgon de helgerna så han får ?sova ut? på lördagarna och jag på söndagarna. Grejen är bara den att han sover till tre på eftermiddagen och hela dagen är i stort sett förbrukad när han vaknar. Då är vår lilla dotter vaken i tre timmar sen ska hon sova. Då har jag hunnit städa hela huset, tvätta undan en veckas tvätt och har en sån jävla ångest över att jag ALLTID är ensam med barnen vare sig han jobbar eller är ledig. Skillnaden är bara att om han jobbar så kommer han hem halv fem och om han är ledig så stiger han upp halv tre. När det väl är min sovmorgon på söndagen så sover jag kanske till 11 som längst för jag vill ta vara på vår lediga tid tillsammans. Alltså hur hade ni gjort? Har försökt ge hintar men det fortsätter lika dant varenda helg och jag blir bittrare och bittrare. Kan man på riktigt kräva att få sova bort en hel dag när man har barn? Det känns inte rätt alls. Vi kan aldrig planera någonting på helgerna för hans enda vilja är att dricka öl och sova bort halva helgen och han vill aldrig följa med på något jag planerat in exemplevis kalas hos släktingar eller annat. Jag är alltid själv. Alltid själv och den ensamheten i en tvåsamhet är så jävla smärtsamt. Råd?!

    .

  • Svar på tråden Sover bort hela dagen
  • EmberEyes

    Som nattjobbare så kan jag säga att jag är vansinnigt trött på att hela universum kretsar kring "dag-jobbarna", att det aldrig tas hänsyn till mig och mina behov. Att vända dygnet fram och tillbaka varje helg gör att jag är jet-laggad i princip 4-6 dager varje vecka (2-3 dagar åt varje håll), och jag kommer aldrig ikapp. Jag förväntas prestera på 100% oavsett om jag är på jobb eller hemma, oavsett om det är dag, natt, morgon eller kväll.

    En normal dag för mig så kommer jag hem från jobb vid 07:00. Om min sambo skulle kräva att jag på min lediga dag/sovmorgon ska ha uppstigning kl 11 hade jag blivit vansinnig. Jag hade varit beredd att kompromissa och stannat uppe till 11, men då haft sänggående vid den tiden och sovit till 19-tiden.

    Mitt förslag är att ni sätter er ner och diskuterar saken tillsammans, vilka tider han behöver sova och om ni tycker att det är mer värdefullt att han är uppe längre på natten/morgonen och går och lägger sig mitt på dagen/tidig eftermiddag, eller om han ska lägga sig när kan kommer hem och stiga upp på eftermiddagen istället. Visa lite honom hänsyn, hela samhället är redan uppbyggt för att underlätta för dig och försvåra för honom.

  • parentesen

    Ni har nog TOO MUCH alltså för mycket och tål någon inte detta och gillar läget så blir det troligen separation förr eller senare som för det stora flertalet!

    Det var ju lättare före barnen kom.

  • Tow2Mater
    EmberEyes skrev 2018-02-25 03:40:22 följande:

    Som nattjobbare så kan jag säga att jag är vansinnigt trött på att hela universum kretsar kring "dag-jobbarna", att det aldrig tas hänsyn till mig och mina behov.


    Som jag läser TS så är hennes sambo vanlig dagjobbare.
  • parentesen

    Det syns på nattugglorna att de inte sovit på nätterna, de har oftast påsar under ögonen som kan bli kvar. Man bör vara ung och pigg och hälsosam som nattarbetande.

  • EmberEyes
    Tow2Mater skrev 2018-02-25 03:52:54 följande:
    Som jag läser TS så är hennes sambo vanlig dagjobbare.
    Jag kanske läste för fort och gjorde egna tolkningar. Jag tolkade "jobbar varannan helg" som att han jobbar någon form av skift, men du har rätt, det är inte vad TS skrivit.
  • Iowhannah

    Sitter han uppe hela natten och dricker öl? Isf är det enbart självförvållat och om jag var du skulle jag helt enkelt släpa upp honom vid 10-11. Efter ett tag kanske han inser att han måste lägga sig tidigare.

    Jag förstår inte folk som ALLTID prioriterar sig själv (och alkohol) före sin familj.

  • gahadas
    EmberEyes skrev 2018-02-25 03:40:22 följande:

    Som nattjobbare så kan jag säga att jag är vansinnigt trött på att hela universum kretsar kring "dag-jobbarna", att det aldrig tas hänsyn till mig och mina behov. Att vända dygnet fram och tillbaka varje helg gör att jag är jet-laggad i princip 4-6 dager varje vecka (2-3 dagar åt varje håll), och jag kommer aldrig ikapp. Jag förväntas prestera på 100% oavsett om jag är på jobb eller hemma, oavsett om det är dag, natt, morgon eller kväll.

    En normal dag för mig så kommer jag hem från jobb vid 07:00. Om min sambo skulle kräva att jag på min lediga dag/sovmorgon ska ha uppstigning kl 11 hade jag blivit vansinnig. Jag hade varit beredd att kompromissa och stannat uppe till 11, men då haft sänggående vid den tiden och sovit till 19-tiden.

    Mitt förslag är att ni sätter er ner och diskuterar saken tillsammans, vilka tider han behöver sova och om ni tycker att det är mer värdefullt att han är uppe längre på natten/morgonen och går och lägger sig mitt på dagen/tidig eftermiddag, eller om han ska lägga sig när kan kommer hem och stiga upp på eftermiddagen istället. Visa lite honom hänsyn, hela samhället är redan uppbyggt för att underlätta för dig och försvåra för honom.


    Jag, jag, jag. Det är helt upp till dig att skaffa ett dagjobb.
  • Mascaraklumpar
    Ellybelly skrev 2018-02-25 01:58:39 följande:

    Alltså hur hade ni gjort? Har försökt ge hintar men det fortsätter lika dant varenda helg och jag blir bittrare och bittrare.

    .


    Det finns nog inget mer att göra, har du gett hintar så har du ju försökt med allt, liksom... Att köra med rak kommunikation är förstås inget alternativ eftersom han kan läsa dina tankar och egentligen förstår varför du går runt och är bitter, så det är nog helt enkelt kört.

    Ibland är jag så glad att jag inte är lesbisk.
  • BeautifulLiz

    Har man varsin sovmorgon så har man... varsin sovmorgon.
    På sin sovmorgon sover man tills man vaknar.
    Skulle min sambo vara sur för att jag sover "för länge" så var han ssjälvbestämmande ett minne blott.

    Mina ungar är stora som tur är så jag sover exakt precis när jag vill och kan. Min sambo har absolut inget att säga till om där.
    Samma sak gäller givetvis åt andra hållet.

  • Iowhannah
    BeautifulLiz skrev 2018-02-25 10:22:17 följande:

    Har man varsin sovmorgon så har man... varsin sovmorgon.

    På sin sovmorgon sover man tills man vaknar.

    Skulle min sambo vara sur för att jag sover "för länge" så var han ssjälvbestämmande ett minne blott.

    Mina ungar är stora som tur är så jag sover exakt precis när jag vill och kan. Min sambo har absolut inget att säga till om där.

    Samma sak gäller givetvis åt andra hållet.


    Jag förstår vad du menar men anser att det är skillnad på sovMORGON och att dricka öl på kvällen/natten och sedan sova till sent in på EFTERMIDDAGEN. Sovmorgon är till 10/11 (speciellt när man har småbarn. Rena lyxen), inte til 14:30.
Svar på tråden Sover bort hela dagen