• Workingmom

    Vi ska gifta oss i hemlighet!

    Jag och min sambo ska gifta oss!

    Vi väntar vårt första gemensamma barn, jag har barn sedan ett tidigare förhållande.

    Giftermålet sker till viss del för att slippa allt krångel om någon av oss skulle tippa ikull. Men mest för att vår kärlek snart rinner över!

    Hur som! Vi gifter oss borgerligt och efteråt vill vi bjuda vår släkt på middag och tårta (fest)

    Vad ska man tänka på??? Hur får man dit alla utan att avslöja sig!

  • Svar på tråden Vi ska gifta oss i hemlighet!
  • RJEL

    Låter romantiskt o mysigt i era öron. Men min bror och hans fru gjorde likadant.. gifte sig i smyg och efteråt fick alla veta och fortf än idag (6år) senare så är mamma besviken att hon inte va med utan fick veta efteråt. Samma sak med min brors frus föräldrar.

    Så ni får va beredda på att folk kommer bli glad men även besvikna.

  • Physalis

    Bjud på vår/sommar/höst fest? Eller om det är nära en högtid kanske "tidig/ sen påskfest".

    Vet inte vad man ska tänka på förutom att som RJEL sa, var beredd på att alla inte kommer reagera som ni hoppas.

    Fundera också på hur ni tänker med presenter. Om ni t ex inte vill ha några så kan ni meddela det direkt. Annars vad ni önskar er då några kanske vill ge present. Om ni vill ha presenter får ni vara beredda på att inte få några, då många kanske inte vill eller tänker på att ge när de först får veta efter bröllopet.

    Kanske också att inte klä upp er för mycket eftersom gästerna självklart inte kommer vara klädda för bröllop.

    Såna saker, försöka göra överraskningen till något kul och avslappnat för gästerna, då riskerna är stora för förvirring och besvikenhet.


    Korrekturläser som en kratta
  • Glinda från Oz

    Om ni har fest efteråt är det väl inte hemligt? Jag tycker ni ska vara väldigt försiktiga, jag vet folk som har gjort som ni tänker och nära anhöriga har blivit väldigt sårade och sagt upp kontakten under en tid. Själv hade jag blivit jätteledsen och känt att jag inte kan lita på personen längre, det skulle ta tid att bygga upp det förtroendet igen.

  • MallaL

    Vi gifte oss borgerligt och hade fest efteråt, vi talade om att det var bröllopsfest eftersom vi ville ju att alla för oss viktiga personer skulle komma. Vi ville inte riskera att någon skulle tacka nej om det bara var en vanlig fest, och många särskilt i den äldre generationen ogillar ju överraskningar.

    Man bestämmer ju själv nivå på festen, hur avslappnat eller strikt det ska vara, så det blir ju som man vill ändå. Vi meddelade också att vi inte ville ha svensexor och möhippor och inte heller bröllopspresenter, och gästerna gjorde som vi ville, det blev en väldigt trevlig fest och alla som var viktiga för oss var närvarande.

  • annabellelee

    Men varför inte bjuda in till vigseln? Ni behöver inte göra en jättegrej av det och ha ett kyrkbröllop med 500 gäster, men att de närmaste vill se ett stora ögonblick är väl självklart?

  • Poppy75
    Glinda från Oz skrev 2018-02-25 17:08:05 följande:

    Om ni har fest efteråt är det väl inte hemligt? Jag tycker ni ska vara väldigt försiktiga, jag vet folk som har gjort som ni tänker och nära anhöriga har blivit väldigt sårade och sagt upp kontakten under en tid. Själv hade jag blivit jätteledsen och känt att jag inte kan lita på personen längre, det skulle ta tid att bygga upp det förtroendet igen.


    Varför hade du blivit ledsen ? Jag har svårt att förstå, förklara gärna om du har lust. Och varför skulle du få svårt att lita på personen efteråt ? Gäller det alla överraskningar eller bara bröllop? Hur ser du på en överraskningsfest när någon fyller år ?

    Själv har jag både gift mig i hemlighet och varit på ett dop som även var ett överraskningsbröllop. Jag tycker inte att man har någon skyldighet att bjuda på ett annat bröllop än man har lust till.
  • nnnnnnnn

    antingen bjuder ni till fest och passar på att ha vigseln i samma lokal, det går bra att hålla det enkelt och snabbt om man vill det.
    eller så bjuder ni till fest och kommer dit och visar att ni gift er.

    Ni gör som ni vill!

  • Workingmom

    Hoppsan vad många kommentarer. Både bu och bä.

    Självklart har vi fattat att det är känsligt för en del när det gäller giftemål och fest kring det. Men vi vill ha en lugn tillställning och gör det inte för någon annans skull.

    Känns ibland som att vi lika gärna skulle kunna gifta oss och inte göra något alls av det efteråt.

    Men har ändå valt att bjuda våra föräldrar och syskon för att blidka dom lite.

    Vi väntar barn tillsammans och funderade kring om man ska bjuda in till en babyshower för att få alla att komma..

  • Glinda från Oz
    Poppy75 skrev 2018-02-25 19:21:58 följande:

    Varför hade du blivit ledsen ? Jag har svårt att förstå, förklara gärna om du har lust. Och varför skulle du få svårt att lita på personen efteråt ? Gäller det alla överraskningar eller bara bröllop? Hur ser du på en överraskningsfest när någon fyller år ?

    Själv har jag både gift mig i hemlighet och varit på ett dop som även var ett överraskningsbröllop. Jag tycker inte att man har någon skyldighet att bjuda på ett annat bröllop än man har lust till.


    Man har inte skyldighet till någonting men då får man ta att folk blir ledsna också och att relationen kan tar skada. För mig är bröllop något stort som jag vill vara en del av om det är någon som står mig nära, jag vill åtminstone veta om det. Man fyller år varje år och man gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång så det är inte jämförbart.
Svar på tråden Vi ska gifta oss i hemlighet!