• Äldre 25 Feb 21:53
    4376 visningar
    3 svar
    3
    4376

    Hjälp!! Någon som nyligen varit magsjuk eller har koll på sjukdomsförloppet/smittorisk?

    Min bebis på 10 mån kräktes i fredags. Sen var det inget mer, mått bra men har haft lite dålig aptit sen dess bara.
    Sen idag, 48 h senare har han fått diarré och bajsat massor av gånger under dagen. 
    Min 3 åring har också börjat kräkas ikväll och kräktes till gallan.

    Hur stor är risken att jag också (som torkat kräks och är nära som man är med sina barn) blir smittad? :(
    när borde jag isf börja kräkas enligt er erfarenhet?
    och hur länge är man magsjuk?

    Har en semester inplanerad som jag ska åka på nästa måndag, om en vecka och den vill jag ju inte missa :CCC

  • Svar på tråden Hjälp!! Någon som nyligen varit magsjuk eller har koll på sjukdomsförloppet/smittorisk?
  • Äldre 25 Feb 23:35
    #1

    Du kan nog räkna med att börja må dåligt inom 48 timmar. Hur länge man är sjuk är nog individuellt. När vi drabbades förra vintern så blev sonen sjuk först, han kräktes tre gånger på natten och hade sen feber på dagen efter. Nästkommande dag var det min tur, jag hade feber och diarré och kräktes en gång på eftermiddagen. På kvällen drabbades även sambon och han blev jättesjuk, fick inte ens behålla vatten och jag hittade honom sovande på badrumsgolvet. Han var riktigt dålig i kanske tre dagar innan det vände.

    Det var vår lilla historia men jag tror att det var en vanlig magsjuka och inte nån influensa eller så eftersom vi blev krya relativt snabbt (iaf två av oss). Förhoppningsvis är du frisk innan resan!

  • Äldre 26 Feb 00:36
    #2

    Är det vinterkräksjuka lär du bli smittad ifall du inte är immun (dvs om du någonsin haft det, ca 20% av svenskar är immuna). Är det rotavirus eller något sånt som brukar gå på förskolorna så brukar det enbart drabba barn. Skillnader på vinterkräk och rota brukar ses som att rota ger även diarré och vinterkräk ger oftast bara kräkningar (bebisar kan drabbas annorlunda som minstingens diarré säger inget). Vinterkräken ger intensiv magont innan kräkningar och emellan dem mår man nästan som vanligt. Rota ger mer illamående emellan och inte så mycket magont. 

  • Äldre 26 Feb 09:08
    #3

    tack snälla för svaren!
    minstingen kräktes inatt en gång också :(
    liten i aptiten nu på morgonen, ätit lite i flera dagar.
    dricker dock vätskeersättning om man tillsätter lite cola :)

    treåringen vaknade och sa "nu mår jag bra". åt lite vitt bröd och te till frukost. verkar som att det inte kommer upp igen.

    själv är jag lite illamående och tänker att snart bryter det kanske ut. går bara och väntar på det så att det kan vända sen :/

    hoppas verkligen att eländet går över snabbt!

Svar på tråden Hjälp!! Någon som nyligen varit magsjuk eller har koll på sjukdomsförloppet/smittorisk?