• Anonym (Trött)

    Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?

    Nu har förskolan förstört ännu ett av mitt barns kläder! Tidigare har det blivit fläckar från målarfärg och mat som sen inte gått riktigt bort i tvätten. Jag har varit lite småsur över detta, men de fläckarna har varit så små och svaga att jag inte orkat göra en stor sak av det.

    Men idag gick det för långt. Idag skulle de ha ett vasalopp, med blåbärssoppa! Vem kommer på idén att servera blåbär på en förskola ens?! Nu är hennes nya, fina, vita yllekofta helt förstörd. Det är en jättestor blå fläck mitt fram som inte går bort i tvätten (såklart). Jag har så klart sagt till personalen på skarpen att detta är helt oacceptabelt, så jag utgår från att det inte kommer hända igen. Men frågan är om jag kan få någon ersättning från förskolan eller förskolans försäkringsbolag? Vart vänder jag mig då, förskolan i fråga är kommunal

  • Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?
  • Jemp

    Barn får fläckar på kläderna, bara att acceptera...

    Vet inte om vanish funkar på ylle?

  • NELJ

    Vad kul för barnen att köra lite vasalopp och blåbärssoppa är ju himla gott, särskilt varm när man har varit ute i snön och fryser lite.

    Så skulle jag tänka. Och jag skulle aldrig ha satt en vit ylletröja på nåt av mina barn när de var så små.

  • annabellelee

    Barn leker, klättrar och busar på förskolan och får fläckar. Klä barnet i oömma kläder som tål lek. Vita koftor låter fint om man ska vara uppklädd, men passar knappast när det ska lekas.

    Om hon har kläder som inte tål lite tuffa tag tvingar du ju henne att sitta bredvid medan resten av barnen leker.

  • EpicNurse

    Du ersätter den om den är viktig för dig/barnet.

    Ett tips är att inte sätta på barnen dyra eller ömtåliga kläder när dom ska vara på förskolan. Där leker, slabbar och kladdar dom med allt möjligt för att lära sig.

    Många har dagiskläder som det inte gör något om de får fläckar på, och finare kläder att ha privat.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (eh..)

    du får väl skylla dig själv som har dyra och vita kläder på ungen på dagis? 


    Skaffa oömma begagnade kläder att ha där, så kan de ha finkläder hemma. Tills dess, testa att lägga den i klorin.

  • Anonym (Ak)

    Jadu.. kanske daga att inse att barn ska ha oömma kläder på förskolan...

    Sånt här gör mig så less. Det är ditt ansvar att se till att ditt barn inte kommer hem med förstörda kläder....

  • viseversa

    Var en tråd för läääänge sen där personalen låtit alla barnen leka på gården med isblock färgade med karamellfärg. Måmnga hade fått sina kläder förstörda med färg som inte gick bort. Där fick föräldrarna rätt och förskolan fick ersätta alla kläder som blivit förstörda av färg. I ditt fall ts är det fock tveksamt. Man köper såklart kläder som man itne är så rädd om. och varför köpa vitt? Bara det är ju galet. Det blir ju fläckar aoavsett vad man gör. Så nej jag tycker inte förskolan ska behöva ersätta detta.

  • Anonym (Trött)

    Ok, så ingen ser det orimliga i att ge barn blåbär på förskolan? Ni skulle vara helt ok att få hem förstörda kläder varje vecka?

    Ja, det kanske var lite dumt med vita kläder, men även om de hade haft en annan färg hade ju blåbärsfläcken synts, så ni behöver inte haka upp er på det.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Ak) skrev 2018-02-26 17:38:25 följande:

    Jadu.. kanske daga att inse att barn ska ha oömma kläder på förskolan...

    Sånt här gör mig så less. Det är ditt ansvar att se till att ditt barn inte kommer hem med förstörda kläder....


    Öh, hur kan det vara MITT ansvar?! Jag är ju inte ens där. Personalen på förskolan ska väl kunna ha koll på barnen så inga kläder förstörs och klarar de inte det får de väl ta bort aktiviteter som kan riskera att förstöra barnens kläder.
  • Anonym (Jessica)

    När mina barn började på fsk nyligen så fick vi en info lapp om att kläderna barnen har på sig är arbetskläder och att det kmr bli fläckar på dom som kanske inte gå bort. Nu förstod jag ju iofs detta redan innan, ganska uppenbart att det blir fläckarna när barn leker ute och inne med färg och äter mat och annat. Jag har vanish rosa sprayflaska. Jag sprayar direkt på blåbärsfläcken (mina ungar är tokiga i blåbär o har även fått detta på stickade ljusa kläder ibland) låt ligga en stund, du kmr se att fläcken blir ljusare, vänta max en h sen släng in i maskinen kör och håll tummarna. Jag har alltid lyckats få bort blåbärsfläckar helt på detta sätt hittills. Skulle fläcken vara kvar gör om samma sak igen när koftan torkat, spraya vänta en h o kör igen. Lycka till!

Svar på tråden Blåbär på förskolan, vem ersätter barnets tröja?