• hannahak

    hämta/lämna

    Hej jag har en fråga jag separerade med mitt ex och flyttade 15 mil ifrån honom med våra två barn med hans godkännande,vi skrev ett avtal mellan varandra att jag skulle köra barnen fram och tillbaka varannan helg, Nu är detta ohållbart då jag har en nyfödd bebis osv, håller detta avtal i rätten eller kan jag begära att han kör halva sträckan?(han vägrar köra en meter och hävdar till avtalet) vad gäller?

  • Svar på tråden hämta/lämna
  • Anonym (Jadu)

    Han hade inte godkänt denna flytt om ni inte hade skrivit detta avtal med att du ska lämna/hämta?

    Jag vet att många väljer att flytta långt ifrån den andra föräldern när det är slut men personligen skulle jag aldrig göra det. Några få mil är väl ok, alltså en sträcka som du skulle kunna köra i princip var dag utan problem.

    Jag kan ju känna spontant att du får ta ditt kast iom att ni skrev detta avtal.

  • BurningDiamond

    Klart du kan försöka förhandla om avtalet antingen privat eller mha familjerätten. Dock så finns det ingen anledning för ditt ex att gå med på någon förändring om han inte vill.

  • Anonym (Zina)

    Finns det någon annan som kan köra?

    Mormor/morfar/vän?

    Om du lyckas leja bort en körning i månaden så behöver du bara köra en gång...

    Det är kort tid innan det nya barnet börjar äta mat, håll ut den perioden sedan kan barnets pappa ta hand om barnet medan du kör de stora.

    Vägrar exet även att köra om du betalar bensinen?

    Föreslå för exet att barnet kommer var 3dje vecka, det köper dig också lite tid att skippa köra.

    Kan han tänka sig att inte träffa barnen på ett halvår om du inte löser körningen?

  • Cl4udio

    självklart avtalet gäller i rätten, det är bara att köra tyvärr

  • hannahak

    Avtalet är skrivet privat spelar detta någon roll? läser på flera sidor att socialkontoret ska vara med för att det ska vara giltigt.

  • Anonym (mmm)
    hannahak skrev 2018-02-27 09:06:47 följande:

    Avtalet är skrivet privat spelar detta någon roll? läser på flera sidor att socialkontoret ska vara med för att det ska vara giltigt.


    men man kan göra privata avtal precis som ni gjorde. Om inget ska gälla blir det ju rena rama vilda västern? Hur tänker du? Om det var tvärtom, ditt ex som ville slopa ett privat avtal som du absolut ville ha kvar, hur skulle du känna då?
Svar på tråden hämta/lämna