• Yenn

    Vill flytta tidigare än kontraktet säger

    Jag hyr en möblerad lägenhet i andrahand, och jag och hyresvärden kom överens vid inflyttningen om att jag skulle hyra till augusti. Men nu behöver jag förmodligen flytta ut tidigare, kanske så tidigt som maj.

    Om man inte kommit överens om uppsägningstid, vad gäller då? Vi skrev ju att hyrestiden är oktober-augusti. Är jag nu tvungen att betala ända till augusti? 
    Lägenheten jag hyr är jätteattraktiv och kan hyras ut hur lätt som helst, så det är inte så att hyresvärden inte kan hitta någon annan att hyra ut till, men förstår att det är krångligt för henne och jag har ångest inför att ringa och förklara läget...

  • Svar på tråden Vill flytta tidigare än kontraktet säger
  • CitronTulo

    Har ni ett avtal så gäller ju såklart det.. sen kan ju hyresvärden hitta någon som vill flytta in tidigare och därmed lösa dig tidigare från kontraktet, men den har ingen skyldighet till det!

  • Anonym (Q)

    Om ni skrivit att hyresperioden är mellan ett visst datum så är du tvungen att betala hyra fram tills dess.

    Om det är så att du absolut måste flytta tidigare så bör du berätta detta för hyresvärden och då insistera på att det är du som hittar en annan skötsam hyresgäst.

  • Anonym (Häpp)

    Prata med hyresvärden direkt. Hen får större chans att hitta en ny. Ofta går det att lösa på något sätt. Fråga om hen vill ha hjälp att hitta någon eller om han kan tänka sig att hyra ut den som semesterövernattning veckovis över sommaren. 

    Tänk på att om du betalar hyran till Augusti så kan inte hyresvärden ge nån annan tillträde även om du flyttat.

  • Yenn

    Tack för svar men jag hittade på hyresnämndens hemsida detta :

    Karin hyr av Anna under ett år.


    Kan Karin säga upp sig när som helst under hyrestiden med en månads uppsägningstid?


    För att detta ska vara möjligt måste hyresavtalet innehålla en klausul som uttryckligen ger Karin rätt att bryta avtalet när som helst under hyrestiden med en månads uppsägningstid.


    Finns det ingen sådan klausul i avtalet, kan Karin ändå när som helst säga upp avtalet till det månadsskifte som infaller tidigast tre månader från uppsägningen. Detta följer av 5 § första stycket hyreslagen.


    Regeln är tvingande och saknar undantag. Den gäller alltså även om Anna och Karin skulle ha kommit överens om något annat i hyresavtalet.

    Regeln är oberoende av hur lång hyrestid avtalet löper på. 
    ---

    Tre månaders uppsägningstid gäller alltså alltid vad jag fattar det som!

  • Anonym (Q)
    Yenn skrev 2018-02-27 09:00:04 följande:

    Tack för svar men jag hittade på hyresnämndens hemsida detta :

    Karin hyr av Anna under ett år.


    Kan Karin säga upp sig när som helst under hyrestiden med en månads uppsägningstid?


    För att detta ska vara möjligt måste hyresavtalet innehålla en klausul som uttryckligen ger Karin rätt att bryta avtalet när som helst under hyrestiden med en månads uppsägningstid.


    Finns det ingen sådan klausul i avtalet, kan Karin ändå när som helst säga upp avtalet till det månadsskifte som infaller tidigast tre månader från uppsägningen. Detta följer av 5 § första stycket hyreslagen.


    Regeln är tvingande och saknar undantag. Den gäller alltså även om Anna och Karin skulle ha kommit överens om något annat i hyresavtalet.

    Regeln är oberoende av hur lång hyrestid avtalet löper på. 
    ---

    Tre månaders uppsägningstid gäller alltså alltid vad jag fattar det som!


    Okej, ja. _minst_ tre månader. Tar du och väntar till torsdag med att säga upp lägenheten får du i praktiken en 4 månaders uppsägningstid.
  • Yenn

    Ja jag får ju säga upp den imorgon.. Men tre månader är bättre än till augusti iallafall.

Svar på tråden Vill flytta tidigare än kontraktet säger