• Äldre 27 Feb 09:31
    1574 visningar
    0 svar
    0
    1574

    Hur bygga upp självkänsla?

    Jag har insett att mitt största hinder för att kunna leva det liv jag vill leva är min icke existerande självkänsla. Jag klarar inte av att vårda mina relationer, fatta egna beslut eller göra andra saker än de jag redan kan och av erfarenhet vet att jag kan hantera. 

    Jag klarar inte av att träffa mina vänner, trots att de är fantastiska. Jag blir alldeles slut efter varje gång och behöver alltid flera dagars återhämtning. För så fort vi har skilts åt och sagt hejdå sköljer ångesten över, över att jag sagt fel saker, betett mig konstigt, inte varit nog bra. 

    Jag lever i en relation med en fantastisk människa. En relation som tyvärr inte kommer hålla om det inte blir bättre. Jag reagerar på minsta lilla kommentar, förstorar upp den och överanalyserar mottagandet på varenda ord jag säger. Det leder ofta till missförstånd och stora bråk, just för att bara en liten diskussion mellan oss får mig att känna mig värdelös och säker på att den här personen har nått sin gräns vad gäller mig och tröttnat. 

    Jag har en del saker i bagaget som jag antar påverkar den jag är idag, och jag går även hos psykolog och pratar men känner inte att det räcker och att jag får de verktyg för att jobba med mig själv som jag behöver. Ni som har varit/är i samma sits, vad gör ni för att hjälpa er själva? Jag älskar böcker som får mig att tänka, men känner mig så rädd att beställa något som bara kommer vara skit. Har ni något boktips? Tips på självövningar? Tankeverktyg? 

    Och bara för att vara tydlig, jag vet att självhjälpsböcker och övrigt ej kommer hela mig utan jag eftersöker enbart komplement till min psykolog. Tack på förhand! 

Svar på tråden Hur bygga upp självkänsla?