• Sofia2

    Hur får jag bort plåstret?! Tips tack!

    Jag behöver verkligen tips om hur jag ska få bort plåstret i sonens armveck efter helgens sjukhusbesök. I lördags fick han emlakräm med denna plastfilm över i båda armvecken, utifall prover skulle behöva tas. Nu krävdes inga prover och efter lång väntan var vi inte hemma förrän 7 timmar senare och då fick jag bara bort ena (med mycket smärta) men inte det andra. Däremot lyckades jag få hål på bubblan där krämen fanns så att den kunde torkas bort, men därefter har vi försökt allt för att få bort det utan att lyckas.
    Vi har tvålat in och duschat och använt hudkräm, men icke! Hur gör vi nu??
    Det går verkligen inte att pilla upp utan att sonen blir jättejätte ledsen och jag kan verkligen förstå att det måste göra ont. Det sitter som sten och i armvecket där huden är så tunn! Men det måste ju bort, för man vill ju inte att det ska växa fast!!  Så hur har ni lyckats få bort detta otyg till plåster/tejp?! Råd mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Hur får jag bort plåstret?! Tips tack!
  • nnnnnnnn

    har tyvärr inga tips för det, men vi gör såhär:
    * undvik emlaplåster, det gör ondare att ta av dem än att ta blodprov utan emla.
    * om barnet vägrar att ta prov utan emla så köp krämen men skippa plåstret, det funkar finfint att använda gladpack som man antingen "tejpar" fast med hudvänlig tejp som micropore eller vanliga plåster, annars går det bra att bara fästa gladpack med vatten som man "ritar" på huden och sedan fäster plasten på (lossnar det så kan man dra gladpack runt hela armen)

  • Sofia2

    Tack för tipset. Det blir verkligen till att säga stopp nästa gång de föreslår att sätta denna typ av tejp på honom. Han har tidigare provat emblaplåster och det har fungerat bra. Men på akuten använde de salva och klippte sedan ut denna tejp från en lång rulle och satte över. Vi hade ingen aning om att det skulle komma att sitta så hårt!


    Vi köper medicinsk bensin imorgon och hoppas på att det löser upp det. Tack för tipset!

  • Ellie

    Har du provat med olja? Det fungerar bra på vissa typer av plåster. Apoteket har en del olika "plåsterborttagningsmedel" att välja på.

  • Hermioney
    Sofia2 skrev 2018-02-27 20:31:23 följande:

    Jag behöver verkligen tips om hur jag ska få bort plåstret i sonens armveck efter helgens sjukhusbesök. I lördags fick han emlakräm med denna plastfilm över i båda armvecken, utifall prover skulle behöva tas. Nu krävdes inga prover och efter lång väntan var vi inte hemma förrän 7 timmar senare och då fick jag bara bort ena (med mycket smärta) men inte det andra. Däremot lyckades jag få hål på bubblan där krämen fanns så att den kunde torkas bort, men därefter har vi försökt allt för att få bort det utan att lyckas.

    Vi har tvålat in och duschat och använt hudkräm, men icke! Hur gör vi nu??

    Det går verkligen inte att pilla upp utan att sonen blir jättejätte ledsen och jag kan verkligen förstå att det måste göra ont. Det sitter som sten och i armvecket där huden är så tunn! Men det måste ju bort, för man vill ju inte att det ska växa fast!!  Så hur har ni lyckats få bort detta otyg till plåster/tejp?! Råd mottages tacksamt!


    Handsprit tar bort klister. Sen finns ju aceton.
  • Sofia2
    Ellie skrev 2018-02-27 20:46:59 följande:

    Har du provat med olja? Det fungerar bra på vissa typer av plåster. Apoteket har en del olika "plåsterborttagningsmedel" att välja på.


    Ja, vi har provat med olja, men kanterna på plåstret sitter så hårt, så oljan kommer inte in under. Men jag testar medlet från apoteket. 
  • Sofia2
    Hermioney skrev 2018-02-27 20:47:54 följande:
    Handsprit tar bort klister. Sen finns ju aceton.
    Får prova mig fram, men aceton känns för kraftigt för hans hud. Kan vara bra att veta för egen del dock. :)
  • Rosa Fluff

    Köp Remove våtservetter som finns på vissa apotek. De har både sjukhus och vi använt på vår son. Man får gnugga lite i taget så släpper det mer och mer.

  • Hermioney
    Sofia2 skrev 2018-02-27 21:15:59 följande:
    Får prova mig fram, men aceton känns för kraftigt för hans hud. Kan vara bra att veta för egen del dock. :)
    Jag tar alltid bort klister med handsprit. Både på mig själv och på saker jag köpt.

    På mig själv tar jag en "bomullspad" och häller handsprit över den, sen är det bara att torka av, ibland får jag gnugga. Aceton har jag aldrig behövt men jag tänkte att er sitter så hårt så då kanske bara det hjälper.

    Handspriten jag använder är inte gel. den är helt flytande som vatten. Jag gissar att gel skulle funka sämre.


  • mockingbird

    Att mjuka upp/lösa lim med värme är ett gammalt trick för de mesta saker som sitter med klister. Testa spola så varmt vatten han tål en bra stund, och dra lös eftersom. Eller en värmekudde kanske? Desto varmare desto lättare lossnar det. Annars lossnar det väl med tiden av sig själv så det är väl bara låta det sitta, såvida det inte ger utslag

  • Phalaenopsis

    VÄNTA. Det "måste" inte alls bort. Emlan gör ingen skada. Plåstret kommer verkligen inte att växa fast, utan trillar av av sig själv om några dagar - en vecka.

  • Kramakarma

    Testa att föna på plåstret så att klistret värms upp. OBS! Akta så det inte bränns!!

    Då brukar det lossna utan att ens lämna märken. Vet ej om det funkar på plåstret du nämner men värt arr testa.

Svar på tråden Hur får jag bort plåstret?! Tips tack!