• Äldre 27 Feb 21:34
    7045 visningar
    12 svar
    12
    7045

    Gravid och hela kroppen kliar!!

    Magen, benen, rumpan (?), höfterna.. fötterna (ovanpå).. har någon tips?! Smörjer med bepanthen eller vanlig lotion eller kokosolja (kung markatta) men INGET hjälper och nu får jag Panik! 8 veckor kvar... hoppas någon har tips! Varm dusch hjälper va 1 timme men inte mer...

  • Svar på tråden Gravid och hela kroppen kliar!!
  • Anonym (Ssk)
    Äldre 27 Feb 21:35
    #1

    Kommit nu eller pågått en tid?

    Kontaktat din bm?

    Bra normalt blodtryck?

    Andra symtom?

  • Anonym (Ssk)
    Äldre 27 Feb 21:37
    #2
  • Äldre 27 Feb 21:47
    #3
    Anonym (Ssk) skrev 2018-02-27 21:35:30 följande:

    Kommit nu eller pågått en tid?

    Kontaktat din bm?

    Bra normalt blodtryck?

    Andra symtom?


    Relativt nytt,ca 1 vecka.. ej pratat med bm men ska dit på måndag, normalt blodtryck och inga direkta andra symptom... ett ärr på magen vid naveln frän en navelpiercing för 10+ år sen som sträckts ut mer men inget utöver det :) tror inte heller jag är torr med tanke på hur noga jag

    Smörjt in , minst 1 gång per dag!
  • Anonym (Ssk)
    Äldre 27 Feb 21:53
    #4

    Skulle uppsöka vårdcentral eller imorgon ringa MVC för bokning till deras läkare för kontroll. Onödigt att chansa. Speciellt om besvären är så påverkande som du beskrev.

  • tuuli
    Äldre 27 Feb 21:57
    #5

    Jag minns detta! Kylbalsam eller aloe vera-gel kan hjälpa något. Sval dusch borde hjälpa bättre än varm, eller? Torka huden försiktigt med duttande. Tavegyl (allergitablett) kan du få utskrivet annars, och om det inte hjälper brukar man få Atarax. Man blir rätt slö av båda, Atarax används också som ångestdämpande.. Tabletter var inget jag testade själv, men aloe vera hjälpte lite för mig iaf, men det ska vara helst 99 % ren gel, inte hudlotion. 

  • Äldre 27 Feb 22:05
    #6
    Anonym (Ssk) skrev 2018-02-27 21:53:27 följande:

    Skulle uppsöka vårdcentral eller imorgon ringa MVC för bokning till deras läkare för kontroll. Onödigt att chansa. Speciellt om besvären är så påverkande som du beskrev.


    Nu kanske jag är lite lost, men vad ska kontrolleras menar du? Att det inte är något annat än bara töjd hud? Är ?riktig? grav.klåda så farligt? Ska jag be barnmorskan ta värden på njurarna?
  • Äldre 27 Feb 22:06
    #7
    tuuli skrev 2018-02-27 21:57:26 följande:

    Jag minns detta! Kylbalsam eller aloe vera-gel kan hjälpa något. Sval dusch borde hjälpa bättre än varm, eller? Torka huden försiktigt med duttande. Tavegyl (allergitablett) kan du få utskrivet annars, och om det inte hjälper brukar man få Atarax. Man blir rätt slö av båda, Atarax används också som ångestdämpande.. Tabletter var inget jag testade själv, men aloe vera hjälpte lite för mig iaf, men det ska vara helst 99 % ren gel, inte hudlotion. 


    Testat aloe Vera förut och det hjälpte inte april mycket , men ska definitivt testa kylbalsam, att jag inte tänk på det!tack!:)
  • Anonym (Lever­proble­m)
    Äldre 27 Feb 22:11
    #8

    Kontakta mvc imorgon. Jag hade leverproblem och klåda under graviditet och läkarna var jättenojiga. Fick ta prover varannan dag typ för att se att det inte förvärrades.

  • Äldre 27 Feb 22:14
    #9
    Anonym (Leverproblem) skrev 2018-02-27 22:11:21 följande:

    Kontakta mvc imorgon. Jag hade leverproblem och klåda under graviditet och läkarna var jättenojiga. Fick ta prover varannan dag typ för att se att det inte förvärrades.


    Får ta och ringa! Men är det inte att det ska vara på hela kroppen? Har inget på TX ryggen eller armarna/händerna... inget i ansiktet
  • Äldre 27 Feb 22:19
    #10

    Googla hepatos och se om du känner igen dig!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 27 Feb 22:31
    #11
    EpicNurse skrev 2018-02-27 22:19:00 följande:

    Googla hepatos och se om du känner igen dig!


    Nja, inte sådär supermycket
  • Äldre 27 Feb 22:37
    #12

    Kontakta mvc för att få lämna prover och hoppas på att du får nåt utskrivet. Jag fick Tavegyl under slutet av graviditeten, det lindrade en hel del även om det inte hjälpte helt. Jag fick även en superfet kräm av sambons morfar (minns dock inte vad den hette, han har fått den på recept), den smörjde jag med två gånger om dagen och tog Tavegyl vid behov.

    Jag fattar din frustration, det där påverkar en så otroligt mycket!

Svar på tråden Gravid och hela kroppen kliar!!