• Ultimat1234

    Plussade på stickan igår, vad ska jag göra?

    Hej allihopa! 


    Efter några dagars mensvärk, lite konstig yrsel och ingen mens som kommer tog jag ett gravtest. Det visade att jag var gravid. Tog därefter ett till som visar hur många veckor, vilket visade 2-3 veckor. 
    Jag och min sambo har länge pratat om barn och pratar om det nästan dagligen. Att vi längtar tills familjelivet och efter barn, men inte tänker börja skaffa barn förrän om kanske 1år. Nu när det kom helt oväntat blev vi alldeles omtumlade. 
    Man kan inte förstå att det är sant och ska ställas nu i frågan om att behålla det eller ej. 

    Jag vill behålla det, jag har fast jobb, vi bor i ett hus vi hyr av en släkting just nu som vi tänkt köpa fram mot sommaren. Min sambo har också fast jobb men veckopendlar 100 mil för jobb... Det är det som ställer till valet. Hade han jobbat på hemorten hade det inte varit några som helst tvivel. Men eftersom att min sambo redan mår dåligt att han aldrig är hemma med mig och hunden, säger han att han inte kommer klara av att jobba borta varje vecka och ha mig hunden OCH barnet hemma. 

    Jag vill mer än allt behålla barnet men vill inte vara självisk mot min sambo. Jag vet ju hur dåligt han mår över att jobba borta från oss, och då sätta ett barn i livet och ge han ännu sämre samvete?.... Han håller ju på att söka jobb närmare där vi bor men det är inte så lätt och han säger att det blir väldigt jobbigt att börja stressöka något nytt jobb. Vi har alltid sagt att när vi har barn ska det inte vara så att vi behöver vända på varenda krona för att ha råd. Det kanske hade passat bättre på ett år fram. Min sambo håller på med motorcross vilket är väldigt dyrt och han vill inte ge upp det nu innan han är helt redo för barn.

    SNÄLLA HJÄLP!!! Behöver era kloka åsikter!! Hur ska vi göra??

  • Svar på tråden Plussade på stickan igår, vad ska jag göra?
  • Anonym (Ja)

    Jag tänker att om ni ändå hade planerat barn inom en snar framtid så skulle han ändå behöva börja söka nytt jobb närmre hem, i god tid innan. Så han kan lika bra börja söka, det är ändå många månader kvar och han lär ju hitta något. Ni verkar vara i helt rätt fas och man vet inte när/om man får chansen nästa gång. Köööör och njut, allt löser sig :)

  • Anonym (Elin)

    Alltså tyvärr är det ju bara något du och din sambo kan komma överens om :/ ni är ju väldigt oense och behöver prata ut och komma fram till ett beslut. Vi blev oplanerat gravida men behöll. Det var inte drömscenariot då jag pluggade men saker och ting har en tendens att lösa sig. Min sambo jobbar borta men kommer hem torsdagar vid 15 (dem jobbar 06.30-19.00 men slutar 12 på torsdagar) och han tycker givetvis det är jobbigt men han har halva torsdag fram till måndag morgon innan han åker.

    Kan din sambo gå ner i tid? Att han åker hem onsdagar exempelvis ?

    Om hans motorcross är ett problem för ekonomin med barn i bilden så måste han ju lägga av förr eller senare ändå?

    Hoppas ni hittar en lösning. Men som sagt, han kan gå ner i tid och förr eller senare får han väl jobb i hemstaden?

    Önskar er lycka till

  • Anonym (V)

    Spontant tänker jag att din sambo får skärpa till sig. Det är ju han som sätter käppar i hjulet för er. Han tänker inte ändra eller anpassa sig alls eller?


    "han säger att det blir väldigt jobbigt att börja stressöka något nytt jobb"
    Nämen lille stackarn. Ingen press ska väl han behöva känna??

    Oså vill han kunna fortsätta kunna åka på sin cross. Vi har två barn och min sambo åker cross. Många småbarnspappor som gör. Så den dumma ursäkten kan han ju lägga ner. 

    Säg till honom att skärpa till sig och söka ett jobb som ligger närmare. Eller tycker han om att stå still och ändå klaga på hur dåligt samvete han har?
    Ett barn är påväg och han ska känna press att göra allt i sin makt för att ni som familj ska få ett bra liv tillsammans. 

  • NELJ

    Ingen panik nu. Det är nio månader nästan tills barnet kommer. Det är gott om tid att hitta ett nytt jobb, göra en budget, vänja sig vid tanken att hobbyn kanske får nedprioriteras ett tag (han måste inte sluta). Sen måste inte alls ha kommit på plats när barnet kommer. Det löser sig bara ni pratar och försöker se lösningar i stället för bara problem.

  • Anonym (Sara)

    Du kanske inte blir med barn om ett år?

    Det finns inga rätta tider att ha barn. Du vet ju inte vad som händer om ett år?

    Du är ju med barn nu. Varför ta bort någonting så fint en gåva som ett barn? Bara för din sambos samvetes skull? Är det inte bara gilla läget och göra det bästa av det och acceptera att det inte sker i perfekt tid när ni båda ville. Det kan ju bli bra trots allt.

  • NELJ

    En annan sak. Ni är nog båda lite panikslagna nu. Det är normal. Jag tror ingen normalt funtad förälder känner sig 100% redo när man väl står där med stickan i handen.

  • Ultimat1234
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-28 09:15:23 följande:

    Jag tänker att om ni ändå hade planerat barn inom en snar framtid så skulle han ändå behöva börja söka nytt jobb närmre hem, i god tid innan. Så han kan lika bra börja söka, det är ändå många månader kvar och han lär ju hitta något. Ni verkar vara i helt rätt fas och man vet inte när/om man får chansen nästa gång. Köööör och njut, allt löser sig :)



    Tack så himla mycket för ditt svar! Det är så jag känner också, kanske inte kom precis då vi ville men när det väl händer känns det ju dumt att avsluta det. Tror också att jag kommer ångra mig ifall vi bestämmer oss för att inte behålla det. Tack :)
  • Ultimat1234
    Anonym (Elin) skrev 2018-02-28 09:15:57 följande:

    Alltså tyvärr är det ju bara något du och din sambo kan komma överens om :/ ni är ju väldigt oense och behöver prata ut och komma fram till ett beslut. Vi blev oplanerat gravida men behöll. Det var inte drömscenariot då jag pluggade men saker och ting har en tendens att lösa sig. Min sambo jobbar borta men kommer hem torsdagar vid 15 (dem jobbar 06.30-19.00 men slutar 12 på torsdagar) och han tycker givetvis det är jobbigt men han har halva torsdag fram till måndag morgon innan han åker.

    Kan din sambo gå ner i tid? Att han åker hem onsdagar exempelvis ?

    Om hans motorcross är ett problem för ekonomin med barn i bilden så måste han ju lägga av förr eller senare ändå?

    Hoppas ni hittar en lösning. Men som sagt, han kan gå ner i tid och förr eller senare får han väl jobb i hemstaden?

    Önskar er lycka till


    Anonym (V) skrev 2018-02-28 09:18:16 följande:

    Spontant tänker jag att din sambo får skärpa till sig. Det är ju han som sätter käppar i hjulet för er. Han tänker inte ändra eller anpassa sig alls eller?


    "han säger att det blir väldigt jobbigt att börja stressöka något nytt jobb"
    Nämen lille stackarn. Ingen press ska väl han behöva känna??

    Oså vill han kunna fortsätta kunna åka på sin cross. Vi har två barn och min sambo åker cross. Många småbarnspappor som gör. Så den dumma ursäkten kan han ju lägga ner. 

    Säg till honom att skärpa till sig och söka ett jobb som ligger närmare. Eller tycker han om att stå still och ändå klaga på hur dåligt samvete han har?
    Ett barn är påväg och han ska känna press att göra allt i sin makt för att ni som familj ska få ett bra liv tillsammans. 


    Han kan säkert gå ner i tid men det visar ju sig på lönen då naturligtvis. Han håller på att söka jobb här och skulle idag prata med sin chef ifall det går att lösa på annat sätt. Att han t.ex. jobbar 7 dagar är ledig 7 dagar. Alternativt får komma hem torsdagar istället för fredagar. Han vill också ha barn men vill att han/hon ska få den bästa uppväxten och det bästa av allt det är därför han vill kunna vara mer delaktig i barnets uppväxt.
    Tack för era svar! :)

  • Anonym (cb)

    Det finns ingen perfekt tid att få barn. Det finns alltid frågor och problem som måste lösas
    Grattis!.

  • Anonym (Gå på känslan)

    Jag och min man var verkligen inte redo när jag blev gravid med vår son (ekonomiskt). Men som sagt att ge upp vissa saker tillfälligt är inte hela världen. Min man är dessutom inte svensk så han flyttade över Atlanten till Sverige och var tvungen att hitta ett nytt jobb i ett nytt land, men han älskade mig och vår ofödda son så det var värt för honom.


    Vill du behålla så behåll, det löser sig =P


     

  • NELJ
    Ultimat1234 skrev 2018-02-28 09:46:58 följande:

    Han kan säkert gå ner i tid men det visar ju sig på lönen då naturligtvis. Han håller på att söka jobb här och skulle idag prata med sin chef ifall det går att lösa på annat sätt. Att han t.ex. jobbar 7 dagar är ledig 7 dagar. Alternativt får komma hem torsdagar istället för fredagar. Han vill också ha barn men vill att han/hon ska få den bästa uppväxten och det bästa av allt det är därför han vill kunna vara mer delaktig i barnets uppväxt.

    Tack för era svar! :)


    Uppväxten är lååååång. Anta att han får pussla med jobb på annan ort i ett halvår. Det klarar ni. Förutsatt att ni verkligen vill detta. För det ville ni ju, eller?
  • DazaC

    Pratar inte utifrån egen erfarenhet utan en annans då hon varit gravid. I ena fallet var tillfället när hon blev gravid olämpligt men när bebisen kom hade allt löst sig och tillfället var perfekt. Och med ett annat barn var tillfället när hon blev gravid perfekt men när bebisen väl kom var omständigheterna kanske inte ultimata men det löste sig ändå. Med det vill jag bara säga att en graviditet varar under ganska lång tid och mycket kan hända på vägen.

    Hoppas att det löser sig till det bästa för er! :)

  • Anonym (behåll)

    Du ska inte göra en abort om du egentligen vill behålla. Risken är att det slår in en kil för alltid i er relation och att du kommer må dåligt över det mycket lång tid.

  • avocadoo

    Nä här är det din man som får rycka upp sig! 

    Få dåligt samvete för att lämna dig & babyn själva i veckorna? Men helt OK att be dig abortera ett barn som du vill behålla? Känns lite ego av fadern här.

    Det är lång tid kvar, det blir inte stressig att söka nya jobb... 

    Jag väntar 5:e barnet och min make kör motocross varje helg. Oftast tillsammans med sitt grabbgäng som har mellan 2 & 4 barn :) Så inte heller där är det något egentligt problem...

    Era förutsättningar är ju superbra jämfört mot många andra, och nu finns ju barnet redan i din mage.

    Alla kan bli nervösa och få kalla fötter men genom att du visar att du är säker på din sak och vet att allt blir bra kan du nog hjälpa dina nervösa kille genom detta ;) Det är tiden fram tills beslutet är taget som kommer vara jobbigast för er båda så bara bestäm er så kan nu börja njuta och tänka på framtiden sen. Lycka till! 

  • Ultimat1234

    Vi har pratat och dividerat och nu gjort en budget hur det skulle kunna se ut. Det lutar 95% att vi kommer att behålla barnet och jag är lyckligare än någonsin. Har nämligen blivit gravid en gång tidigare och fick missfall innan vi ens visste om att jag var gravid. Så min sambo säger att det kanske är meningen att vi ska ha barn nu, när det är andra gången. Varför ta bort en gåva? 
    Ska ringa mvc på måndag och meddela att dom ska skriva in mig. Såå glad! Tack för ert stöd allihopa! Hjärta

  • Anonym (Ja)
    Ultimat1234 skrev 2018-03-02 09:52:00 följande:

    Vi har pratat och dividerat och nu gjort en budget hur det skulle kunna se ut. Det lutar 95% att vi kommer att behålla barnet och jag är lyckligare än någonsin. Har nämligen blivit gravid en gång tidigare och fick missfall innan vi ens visste om att jag var gravid. Så min sambo säger att det kanske är meningen att vi ska ha barn nu, när det är andra gången. Varför ta bort en gåva? 

    Ska ringa mvc på måndag och meddela att dom ska skriva in mig. Såå glad! Tack för ert stöd allihopa! 


    <3 <3
  • Anonym (A)

    Du kan kanske också vara en del på orten där din man jobbar med bebisen en del under din föräldraledighet.

  • MrsEK

    Alltså förlåt men det är ingen självklarhet att bli gravid precis när man vill eller en vara man bara kan beställa om 1 år, det är en gåva så behåll barnet! Såna saker kan man inte riskera eller ta för givet.

Svar på tråden Plussade på stickan igår, vad ska jag göra?