• alesig

    Tips på att få mina tvillingar att somna i sin säng

    Hej!

    Tyvärr är det så att tvillingarnas pappa valt att flytta. Tjejerna är snart nio månader men 7 månader korrigerad ålder då de är prematurfödda. Vi måste alltid bära dom till sömns vilket innebär att han inte kan flytta så länge vi måste det. Situationen här hemma börjar bli ohållbar och känner att han måste ut ur huset. Jag har bara två armar därav måste dom lära sig att somna i sin säng. Vi har testat följande: Lägga ner dom i sängen klappa och stryka och hålla handen på dom. Dom bara sprattlar och kommer inte alls till ro. Skrikmetoden (5 minutersmetoden) har vi aldrig testat och kommer heller aldrig göra. Och OM jag skulle vara för den metoden så kommer den ena ändå aldrig kunna somna om den andra skriker. Jag tror inte på att bsrn ska få skrika sig till sömns och mitt mamma hjärta fixar det inte. Dom har en sovorm var så det blir mer tryggt och ombonat för dom. Märker att då dom somnat i vår famn sover dom bättre med ormen men går inte att få att somna i sängen med hjälp av den och bädda i dom med täcke. Vyssan lull tassar har vi testat men funkar inte de heller då de inte kommer till ro. Ligger och sprattlar och vänder sig och tillslut blir det skrik och grin. Tips mottages tacksamt :)

  • Svar på tråden Tips på att få mina tvillingar att somna i sin säng
  • Anonym (M)

    En madrass på golvet och ligga jämte tills de somnat? Har funkat med min snart 10 månaders sedan han var ungefär 7 månader.

  • Anonym (Mamma)

    Lägg dem i en dubbelliggvagn, slå på vattenkranen på max, släck lampan och dra vagnen över en sladd eller liknande... ha på pyjamas och skippa täcke, lägg över en hålfilt då de somnat. Låt de sova i vagnen.

  • LFF

    La mig i sängen med en bebis på ena sidan (huvudet på min axel) och den andra bebisen lika dant på andra sidan. Gett en varsin flaska välling innan så de var mätta och trötta. Lugn musik (Enya på Spotify) på lågt ljud gick hela natten.

  • Poppy75

    Mina brukade somna med sina huvuden i var sin armhåla. I en period hade vi vagnen inomhus och lät dem somna i den. Ibland fick en ligga på bröstet och den andra i knäet. Bullade upp med kuddar så jag kunde halvligga med höft och knän i ca 90°, ena hade huvudet vid knäna och andra hade huvudet vid min axel. Satt och gungade lite lätt med båda. 

Svar på tråden Tips på att få mina tvillingar att somna i sin säng