• Anonym (Avhysning)

    Avhysning av sambo

    Hej!

    Är i processen att vräka min sambo och har hållt på sen oktober, idag eller imorgon kommer ÄNTLIGEN utslaget!!!

    Vet någon HUR detta går till nu?! Jag har begärt verkställighet så de kommer att handgripligen fösa ut honom och byta lås.

    Vet någon ungefär hur lång tid det kommer att ta tills det verkställs och om jag måste vara närvarande? Vad händer om han vägrar kliva ur lägenheten?

    Har jag rätt att avlägsna hans prylar då också?

    Snaaaart är detta helvete över!!!!

  • Svar på tråden Avhysning av sambo
  • Anonym (:))

    Beror lite på hur mycket de har att göra. När du väl fått besked så lär du väl få besked om det också? Annars tycker jag du skall ringa och fråga. Vi kan ju knappast veta :). Lycka till!

  • Anonym (Avhysning)
    Anonym (:)) skrev 2018-02-28 10:49:26 följande:

    Beror lite på hur mycket de har att göra. När du väl fått besked så lär du väl få besked om det också? Annars tycker jag du skall ringa och fråga. Vi kan ju knappast veta :). Lycka till!


    Hehe jag har ringt ungefär 713ggr hittills men får inga raka svar..

    Tänkte bara om någon hade en aning :)
  • Anonym (mkljio)

    Tror tyvärr att det finns en process i att få iväg hans prylar också. Vet inte om det ingår så att säga i det som har gjorts med avhysningen dock. 

    Annars är det så att du måste meddela när hans saker ska vara ute och sen måste du vänta 6 månader, sen är det KF återigen tror jag som ska ta bort grejerna, men kolla det. Maken hade en inneboende som han sa upp men som lämnade grejer kvar. Han var tvungen att göra enl ovanstående för att inte åka dit på det. Men han ställde allt i sitt förråd.

  • Anonym (:))
    Anonym (mkljio) skrev 2018-02-28 10:55:20 följande:
    Tror tyvärr att det finns en process i att få iväg hans prylar också. Vet inte om det ingår så att säga i det som har gjorts med avhysningen dock. 

    Annars är det så att du måste meddela när hans saker ska vara ute och sen måste du vänta 6 månader, sen är det KF återigen tror jag som ska ta bort grejerna, men kolla det. Maken hade en inneboende som han sa upp men som lämnade grejer kvar. Han var tvungen att göra enl ovanstående för att inte åka dit på det. Men han ställde allt i sitt förråd.
    Låter som en bra plan. Packa ihop alla hans prylar, om han inte gör det själv. Och sätt ner i förråd. Du får absolut inte slänga något, eller ställa ut så att något förstörs. Då kan du bli betalningsskyldig till honom. 
  • Anonym (Avhysning)
    Anonym (mkljio) skrev 2018-02-28 10:55:20 följande:

    Tror tyvärr att det finns en process i att få iväg hans prylar också. Vet inte om det ingår så att säga i det som har gjorts med avhysningen dock. 

    Annars är det så att du måste meddela när hans saker ska vara ute och sen måste du vänta 6 månader, sen är det KF återigen tror jag som ska ta bort grejerna, men kolla det. Maken hade en inneboende som han sa upp men som lämnade grejer kvar. Han var tvungen att göra enl ovanstående för att inte åka dit på det. Men han ställde allt i sitt förråd.


    Hur vet han/dom/den/det vilket som är hans, om det ens finns ngt?

    Han har bara massa skräp o skit ju.. tänk om han hävdar att t.ex TV och dylikt är hans? Klart jag ställer hans saker i förrådet, det är väl egenmäktigt förfarande vad jag förstått..
  • Anonym (:))
    Anonym (Avhysning) skrev 2018-02-28 11:57:32 följande:
    Hur vet han/dom/den/det vilket som är hans, om det ens finns ngt?
    Han har bara massa skräp o skit ju.. tänk om han hävdar att t.ex TV och dylikt är hans? Klart jag ställer hans saker i förrådet, det är väl egenmäktigt förfarande vad jag förstått..
    "Egenmäktigt förfarande" är en brottsrubricering. Och det händer ifall du SLÄNGER hans prylar. Men om du samlar ihop dom i ett förråd så är det helt legalt. Att han skulle hävda att tv:n är hans kan du nog räkna med. Har du möjligen kvitton på prylarna? 
  • Anonym (mkljio)
    Anonym (Avhysning) skrev 2018-02-28 11:57:32 följande:
    Hur vet han/dom/den/det vilket som är hans, om det ens finns ngt?

    Han har bara massa skräp o skit ju.. tänk om han hävdar att t.ex TV och dylikt är hans? Klart jag ställer hans saker i förrådet, det är väl egenmäktigt förfarande vad jag förstått..
    Tror mer att de i nuläget när de avhyser honom tillåter honom att packa saker som kläder, tandborste och sånt och så förväntas det att han hämtar resten senare. Vems tv;n etc är får man försöka bevisa med inköpskvittot, banköverföring etc, noteringar på tex facebook kan räcka ibland. (Tex foto och kommentar om att man har köpt ny tv) 

    Men, troligen blir det inget tjafs om sånt nu. Det får ni nog sköta i efterhand. Menar mer om processen med att bli av med hans prylar kanske redan har startat iom att man får nog anse det som normalt att man hämtar sina saker inom rimlig tid. 

    Ang min mans inneboende så vägrade han hämta sina saker, så de fick vara kvar i ett halvår, sen skulle maken få hjälp av KF genom att de hämtade sakerna. Den inneboende skulle inte ens vara på plats. Men det löste sig för den fd inneboende kom dagen innan och tog sina saker. 
  • Anonym (Avhysning)
    Anonym (:)) skrev 2018-02-28 12:07:36 följande:

    "Egenmäktigt förfarande" är en brottsrubricering. Och det händer ifall du SLÄNGER hans prylar. Men om du samlar ihop dom i ett förråd så är det helt legalt. Att han skulle hävda att tv:n är hans kan du nog räkna med. Har du möjligen kvitton på prylarna? 


    Äh han kan ta tvn. Han har sålt allt i mitt hem redan så tvn lär va borta med.. har inte haft tillgång till den på snart 3 månader så man vet ju inte om jag har en pinal kvar!

    Tack för hjälpen! :)
  • Anonym (A)
    smulpaj01 skrev 2018-02-28 18:02:07 följande:

    Varför flyttar han inte? Ingenstans att ta vägen?


    Undrar jag med
  • Anonym (:))
    smulpaj01 skrev 2018-02-28 18:02:07 följande:
    Varför flyttar han inte? Ingenstans att ta vägen?
    Han kanske bara vill jävlas. Jag hade en sån sambo. Han lade sig på soffan och sa att han tänkte ta livet av sig. Snacka offerkofta! Han var inte ens skriven på min adress. Det ville han inte bli,  eftersom han hade fogden efter sig. Så, jag sa till honom att antingen flyttar du det och det datumet eller så byter jag lås och då får du inte ens med dig kläderna förutom det du står och går i. Han hade noll koll på det juridiska. Hans föräldrar (han var 45!) köpte en husvagn till honom som han fick bo i. Sen var han ute. En riktig loser. 
Svar på tråden Avhysning av sambo