• utanandetag

    Att söka flera sommarjobb samtidigt

    Jag är student och håller på att söka sommarjobb. För två veckor sedan sökte jag ett antal utannonserade tjänster varav en hörde av sig i veckan och erbjöd mig en intervju på fredag. Det här är ett jobb som är ganska relevant för området jag studerar inom men är ett jobb jag sökte "ifall" ingen annan hör av sig. Jag ska gå på intervju på fredag men funderar nu på vad jag ska säga om de erbjuder mig jobbet. Jag behöver ju jobb under sommaren men det finns två andra tjänster jag har sökt som jag är mycket intresserad av. Dock stod det i  annonserna att den ena tjänsten kommer börja gå igenom ansökningarna i slutat av mars och den andra efter första veckan i april. Nu är det inte ens säkert att de kommer höra av sig till mig (dessa jobb brukar få in många ansökningar) men om de skulle göra det är jag mer intresserad av att arbeta hos dem. Hur ska jag göra, ska jag tacka ja till det här jobbet eller avvakta och säga att jag sökt andra tjänster? Dock kommer jag behöva vänta och inte ens då vet jag om jag kommer få svar. Vet inte vad jag ska göra!

  • Svar på tråden Att söka flera sommarjobb samtidigt
  • Fia 28

    Du tackar ja och meddelar sen senare genast du fått veta om du fått ett annat jobb som är mer relevant till dina studier.

  • Anonym (jobbsökande)
    Fia 28 skrev 2018-02-28 13:12:12 följande:

    Du tackar ja och meddelar sen senare genast du fått veta om du fått ett annat jobb som är mer relevant till dina studier.


    Är det allmänt accepterat att tacka ja och sedan ändra sig? Är inte det en väldigt negativ grej enligt chefer att man gör så? 


    Är själv i situationen att jag har sökt flera sommarjobb och inte är lika intresserad av alla. Har dock inte blivit kontaktad av någon än men vet ju att risken finns att jag hamnar i samma situation som ts. Har typ tänkt att jag helt enkelt får ta första bästa jobb jag får, men blir jag erbjuden ett av de jobben jag helst vill ha så känns det ju faktiskt lite surt att behöva tacka nej för att jag fått något annat tidigare.

  • Fia 28
    Anonym (jobbsökande) skrev 2018-03-20 18:24:02 följande:

    Är det allmänt accepterat att tacka ja och sedan ändra sig? Är inte det en väldigt negativ grej enligt chefer att man gör så? 


    Är själv i situationen att jag har sökt flera sommarjobb och inte är lika intresserad av alla. Har dock inte blivit kontaktad av någon än men vet ju att risken finns att jag hamnar i samma situation som ts. Har typ tänkt att jag helt enkelt får ta första bästa jobb jag får, men blir jag erbjuden ett av de jobben jag helst vill ha så känns det ju faktiskt lite surt att behöva tacka nej för att jag fått något annat tidigare.


    Jag har nog hört om flera som gjort så, så relativt vanligt är det nog ändå. Troligen påverkar det negativt om du tänker ansöka om jobb hos samma person igen
Svar på tråden Att söka flera sommarjobb samtidigt