• andgustav

    Beträffande självstyrande bilar

    Hej!
    Nu hoppas jag att våra naiva beslutsfattare tänker till ordentligt och lägger ner projektet självstyrande tekniken ska inte anpassa människorna och trafikolyckorna kommer inte att minska. Systemen är inte säkra och vi har massor av krokiga vägar som inte klarar detta. Det här går inte att jämföra med flyg och sjöfart. Efter att sett Vetenskapens Värld och besökt Klimatupplysnings site är det bara att konstatera att det här en farlig utveckling. Exempelvis vet vi att det förekommer cyberattacker varje dag och enligt en datatidning förekommer det attacker mot elektronik i bilar p g a att programvarorna inte är uppdaterade. Tycker absolut inte att staten ska ge några bidrag till detta vansinniga projekt. Eftersom jag är seglare använder vi fortfarande papperssjökort  och har GPS:n som ett komplement. Det var en familj som omkom för man litade för mycket på tekniken. Mitt förslag är att lägga ner detta projekt på självstyrande bilar och det är tekniken som ska anpassa sig till verksamheten inte tvärtom.

  • Svar på tråden Beträffande självstyrande bilar
  • Tecum

    Håller med, men ny teknik är så lockande för vissa att de helt tappar sitt sunda förnuft och kritiska tänkande. Se bara på alla digitala tjänster som gör oss supersårbara både för avsiktliga IT-attacker och oavsiktliga fel och svagheter i tekniken.

    Självkörande bilar kommer aldrig att slå igenom på bred front. Efter några olyckor med dödlig utgång kommer de att förbjudas på allmänna vägar och får bara köra på speciella sträckor och i egen fil.

  • snedtak
    andgustav skrev 2018-02-28 19:11:31 följande:
    Hej!
    Nu hoppas jag att våra naiva beslutsfattare tänker till ordentligt och lägger ner projektet självstyrande tekniken ska inte anpassa människorna och trafikolyckorna kommer inte att minska. Systemen är inte säkra och vi har massor av krokiga vägar som inte klarar detta. Det här går inte att jämföra med flyg och sjöfart. Efter att sett Vetenskapens Värld och besökt Klimatupplysnings site är det bara att konstatera att det här en farlig utveckling. Exempelvis vet vi att det förekommer cyberattacker varje dag och enligt en datatidning förekommer det attacker mot elektronik i bilar p g a att programvarorna inte är uppdaterade. Tycker absolut inte att staten ska ge några bidrag till detta vansinniga projekt. Eftersom jag är seglare använder vi fortfarande papperssjökort  och har GPS:n som ett komplement. Det var en familj som omkom för man litade för mycket på tekniken. Mitt förslag är att lägga ner detta projekt på självstyrande bilar och det är tekniken som ska anpassa sig till verksamheten inte tvärtom.
    Du kan ju kontakta Google, Volvo, Tesla, NVIDIA, m.fl. och föreslå att de ska lägga ner sina utvecklingsprogram?
  • Anna74a

    Intressant utveckling.
    Är tanken att folk ska gå på krogen och bli fulla så kan bilen köra en hem sen?

  • Grande Rock
    Anna74a skrev 2018-02-28 20:39:25 följande:

    Intressant utveckling.
    Är tanken att folk ska gå på krogen och bli fulla så kan bilen köra en hem sen?


    Det lär inte vara grundtanken, men det kan vara en positiv bieffekt.
    Att tro är att inte veta
  • Tecum

    Fundera på vem som har ansvaret när en olycka händer, för det kommer att hända. Föraren kan det inte vara eftersom det inte finns någon. Om det är passageraren eller bilägaren blir följden att denne måste sitta redo vid ratten om en farlig situation skulle dyka upp, och då faller hela tanken med självkörande bilar. Enda chansen för framgång är om tillverkaren tar ansvaret och det kommer de aldrig att göra, iaf inte till överkomliga priser.

    Så vi kommer aldrig att se självkörande bilar i stor skala.

  • FDFMGA
    Tecum skrev 2018-03-01 12:30:03 följande:
    Fundera på vem som har ansvaret när en olycka händer, för det kommer att hända. Föraren kan det inte vara eftersom det inte finns någon. Om det är passageraren eller bilägaren blir följden att denne måste sitta redo vid ratten om en farlig situation skulle dyka upp, och då faller hela tanken med självkörande bilar. Enda chansen för framgång är om tillverkaren tar ansvaret och det kommer de aldrig att göra, iaf inte till överkomliga priser.

    Så vi kommer aldrig att se självkörande bilar i stor skala.
    Inte

    www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151009/volvo-tar-ansvar-for-olyckor-med-sjalvkorande-bilar/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tecum
    FDFMGA skrev 2018-03-01 12:40:04 följande:
    Inte

    www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyhe.../
    Precis det jag skrev, branschen måste ta ansvaret annars faller allt. Frågan är vad det kommer att kosta, riskpremier är sällan låga. Så de självkörande bilarna kommer kanske att straffa ut sig själva och bara bli en leksak för de rika.
  • Grande Rock
    Tecum skrev 2018-03-01 13:18:14 följande:
    Precis det jag skrev, branschen måste ta ansvaret annars faller allt. Frågan är vad det kommer att kosta, riskpremier är sällan låga. Så de självkörande bilarna kommer kanske att straffa ut sig själva och bara bli en leksak för de rika.
    Sannolikheten för olyckor där självkörande bilar är vållande lär vara lägre än vad den är för en konventionell bil. Riskpremien kommer därför bli lägre än vad du betalar för din försäkring idag.
    Att tro är att inte veta
  • Tecum
    Grande Rock skrev 2018-03-01 17:10:42 följande:
    Sannolikheten för olyckor där självkörande bilar är vållande lär vara lägre än vad den är för en konventionell bil. Riskpremien kommer därför bli lägre än vad du betalar för din försäkring idag.
    Knappast. Försäkringen täcker ju andra saker än olyckshändelser, tekniska fel, brand, stöld, skadegörelse. den delen av premien kommer inte att påverkas. Och eftersom ägaren/passageraren inte kan anklagas för olyckor och beläggas med självrisk kommer branschen att se till att premien blir högre totalt sett. Om summan sen ligger på premien eller inköpspriset återstår att se.
  • Grande Rock
    Tecum skrev 2018-03-01 18:34:54 följande:
    Knappast. Försäkringen täcker ju andra saker än olyckshändelser, tekniska fel, brand, stöld, skadegörelse. den delen av premien kommer inte att påverkas. Och eftersom ägaren/passageraren inte kan anklagas för olyckor och beläggas med självrisk kommer branschen att se till att premien blir högre totalt sett. Om summan sen ligger på premien eller inköpspriset återstår att se.
    Jag får inte ihop vad du säger. 
    Menar du att premien kommer bli högre än nu för att brand, stöld, skadegöreöse etc räknas in?
    Varför ska det bli dyrare för att biltillverkaren står för trafikförsäkringen?
    De kommer säkerligen kunna teckna god mängdrabatt hos försäkringsbolagen.
    Att tro är att inte veta
Svar på tråden Beträffande självstyrande bilar