• H4llongr0ttan

    Vad ska man riktigt göra åt sin bitande valp? (Biter mig)

    Ja, vad ska jag ta mig till? Att valpar bitar, i allt, det vet jag och det visste jag innan jag skaffade mig valpen också. Men jag har problem med att hon biter MIG och det gör så ont, jag börjar tom blöda... Hon biter mig oftast då selen ska på eller då jag ska ta loss kopplet från halsbandet och liknande. Och det verkar inte vara vanligt valpbit, ibland tycker jag mig se att hon är på riktigt irriterad och biter för att hon är arg på mig eller på det som jag ska utföra och inte för att hon bara är en valp.

    Vad ska man då göra? Man måste väl få ta loss kopplet eller lägga på selen...? Ärligt är jag lite rädd för henne när hon gör så, det gör så ont... Hennes sylvassa huggtänder skär igenom mina händer. Kan tänka mig att hon märker sånt och det är ju inte bra eftersom det är jag som ska ha huvud över henne och inte tvärtom men hur kan jag lösa dethär? Tips mottages...

  • Svar på tråden Vad ska man riktigt göra åt sin bitande valp? (Biter mig)
  • Alessia

    Ta på dig HANDSKAR! Det har jag gjort när bitandet var som värst. Det går ju över när nya tänderna kommit, men visst, det är allt annat än roligt när det pågår. Att straffa valpen för bitandet är bara dumt och djupt onödigt. Avledning och bitleksaker eller stort ben är bättre.

  • Aniiee

    Hon har inte ont någonstans? Du har inte råkat "knäppa" henne när du tagit på henne något? Tänker att det verkar hända i just sånna situationer, och inte i lek (som annars är den vanligaste orsaken till att valpar "bits")....

    Det jag gjorde när mina valpar bets av någon aledning var att helt enkelt backa bandet. Avbryta och börja om. Och så klart berömma när "uppgiften" var klar. Det tog inte lång stund innan de fattade att "ok, halsbandet ska på utan att lekas med/bitas i, annars kommer vi ingen stans".

    Men som sagt så verkar ditt problem snarare handla om obehag.

    Fråga: Sitter/står du framför hunden när du tar på sele och halsband? Går det bättre om du står bredvid istället?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Dexter dot com

    Många valpar går i försvar när man håller fast dom eller dom känner sig trängda dvs i deras ögon en obehaglig situation som tex när selen ska på. Det bästa är att valpen lär sig att förknippa dom situationerna med något trevligt som att du tränar att sätta på selen ihop med belöning innan hon upplever det obehagligt och biter. Mina hundar har avskytt sele/halsband/täcken som dras över huvudet så det skippade jag direkt för att slippa onödiga konflikter.

Svar på tråden Vad ska man riktigt göra åt sin bitande valp? (Biter mig)