• Anonym (Sanna)

    Bostadstillägg hög hyra

    Kan man ha en hyra på 7000kr och få bostadstillägg för upp till 5000kr av dessa och sen stå för resten själv?

  • Svar på tråden Bostadstillägg hög hyra
  • Anonym (bättre)

    Ja, det kan du. Sedan får du ytterligare 70% av summan mellan 5000 och 5800 och om du har låg sjukersättning eller pension får du ytterligare upp till 6300, förutsatt att du inte har flyttat till den dyrare lägenheten med flit så att säga.

  • Anonym (Sanna)

    Jag kommer flytta och därför undrar jag om jag kan få bostadstillägg upp till 5000kr och sen stå för resten av summan upp till hyran på 7000kr.

  • SupersurasunkSara
    Anonym (Sanna) skrev 2018-02-28 21:13:26 följande:

    Jag kommer flytta och därför undrar jag om jag kan få bostadstillägg upp till 5000kr och sen stå för resten av summan upp till hyran på 7000kr.


    Ring försäkringskassan och fråga. Du kan göra det anonymt om du vill. Jag kollade förut för min dotters räkning men jag minns tyvärr inte vad det blev för summa exakt. De bostäder vi tittade på då hade den ena en hyra på omkring 7000 kr och om jag inte minns fel så skulle hon enligt deras beräkningar stå för ungefär 2500 kr själv. 

    Men ring dem och kolla, det kan också bero på om värme och vatten ingår eller inte i hyran. 

    Om du undrar om du får bo dyrare än 5000 kr så ja. Man kan även få ett visst tillägg för hyror över 5000 kr. 
  • Anonym (Sanna)
    SupersurasunkSara skrev 2018-02-28 21:17:41 följande:

    Ring försäkringskassan och fråga. Du kan göra det anonymt om du vill. Jag kollade förut för min dotters räkning men jag minns tyvärr inte vad det blev för summa exakt. De bostäder vi tittade på då hade den ena en hyra på omkring 7000 kr och om jag inte minns fel så skulle hon enligt deras beräkningar stå för ungefär 2500 kr själv. 

    Men ring dem och kolla, det kan också bero på om värme och vatten ingår eller inte i hyran. 

    Om du undrar om du får bo dyrare än 5000 kr så ja. Man kan även få ett visst tillägg för hyror över 5000 kr. 


    Ja jag undrade om jag får bo dyrare och då stå för en del av summan själv.
  • Anonym (bättre)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-02-28 21:13:26 följande:

    Jag kommer flytta och därför undrar jag om jag kan få bostadstillägg upp till 5000kr och sen stå för resten av summan upp till hyran på 7000kr.


    Och svart på det är ja. Upp till 5800, som är den nya summan sedan årsskiftet, eller om det skulle komma i juli, jag minns inte vilket. Däremot får du då inte extratillägget upp till 6300 eftersom det är självvalt.
Svar på tråden Bostadstillägg hög hyra