• Millannn

    Glömt lämna urinprov till BM!

    Hej!

    Jag var på inskrivning hos barnmorskan v10 (9+0) och fick då i uppgift att jag skulle komma in med ett urinprov i ett provrör som jag fick med mig. Detta provrör las i fickan och har totalt glömts bort förrän jag upptäckte den ikväll.. är nu i vecka 13 (12+2) och blir så less på mig själv! Har totalt glömt bort och blir såklart superorolig. Tänk så har jag äggvita i urinen eller nånting farligt för fostret som jag kunde ha fått hjälp för. Jag tänker att jag ringer barnmorskan imorgon och får prata med henne och sen lämna in det där.

    Tror ni att om jag har äggvita i urinen eller bakterier, att fostret kan ha dött eller något så hemskt? Mitt urin är ganska grumligt men det beror nog bara på att jag behöver dricka mer.

    Tack för svar!

    Smått hysterisk förstföderska

  • Svar på tråden Glömt lämna urinprov till BM!
  • Anonym (bm)

    Nej, det är absolut ingen fara. Protein i urin (havandeskapsförgiftning) får man ändå inte före v 20. Alla mottagningar kollar heller inte bakterier, utan de kollar enbart protein. Om du mår bra kan du ta det nästa gång. 

  • Anonym (Suck)

    Snälla tagga ner.

    Ett urinprov är inget farligt att missa två veckor. De man kollar i de veckorna är bakterier i urinen. Och om du har de tar de odling som kan ta en vecka att få svar på och du får antibiotika.

    Ta och lämna in urinprov ett till henne du vid tillfälle. Annars påminner hon dig vid nästa besök.

  • Anonym (Ja jisses)

    Nej det är ingen fara. Och du behöver inte ringa barnmorskan. Urinprovet är en ögonblicksbild så även om du skulle lämnat provet när du var där så hade du kunnat få protein i urinen två dagar senare utan att veta det. Hade det varit viktigt så hade barnmorskan påmint och kontaktat dig.

    Tänk på att lämna ett prov nästa gång du ska dit. Vid RUL kanske? Annars brukar nästa besök vara typ v 20-25 någon gång.

  • Millannn
    Anonym (bm) skrev 2018-02-28 22:25:20 följande:

    Nej, det är absolut ingen fara. Protein i urin (havandeskapsförgiftning) får man ändå inte före v 20. Alla mottagningar kollar heller inte bakterier, utan de kollar enbart protein. Om du mår bra kan du ta det nästa gång. 


    Anonym (Suck) skrev 2018-02-28 22:25:40 följande:

    Snälla tagga ner.

    Ett urinprov är inget farligt att missa två veckor. De man kollar i de veckorna är bakterier i urinen. Och om du har de tar de odling som kan ta en vecka att få svar på och du får antibiotika.

    Ta och lämna in urinprov ett till henne du vid tillfälle. Annars påminner hon dig vid nästa besök.


    Anonym (Ja jisses) skrev 2018-02-28 22:27:46 följande:

    Nej det är ingen fara. Och du behöver inte ringa barnmorskan. Urinprovet är en ögonblicksbild så även om du skulle lämnat provet när du var där så hade du kunnat få protein i urinen två dagar senare utan att veta det. Hade det varit viktigt så hade barnmorskan påmint och kontaktat dig.

    Tänk på att lämna ett prov nästa gång du ska dit. Vid RUL kanske? Annars brukar nästa besök vara typ v 20-25 någon gång.


    Ja ni har ju rätt såklart! Varit kolugn hela tiden men just detta gjorde mig orolig. Förstår att ni tycker jag är hysterisk och tröttsam haha! Men nu har ni lugnat ner mig ordentligt så det tackar jag väldigt för. Ni har iallafall gjort min kväll, tack så mycket
  • Anonym (bm)
    Anonym (Suck) skrev 2018-02-28 22:25:40 följande:

    Snälla tagga ner.

    Ett urinprov är inget farligt att missa två veckor. De man kollar i de veckorna är bakterier i urinen. Och om du har de tar de odling som kan ta en vecka att få svar på och du får antibiotika.

    Ta och lämna in urinprov ett till henne du vid tillfälle. Annars påminner hon dig vid nästa besök.


    Vid inskrivning kollar man inte alltid bakterier, utan främst protein. Vissa urinstickor som bm-mottagningar har kan enbart se protein. /en bm
  • Anonym (Suck)

    Ja jag vet att alla maskiner inte kollar bakterier. Men att ha protein i urinen i v10 på inskrivning är väldigt liten risk. Men man kollar i alla fall. Där jag jobbar kollar vi främst bakterier i dessa veckor. Mvh också en bm.

Svar på tråden Glömt lämna urinprov till BM!