• mamma1970

    Vad gör man om ens man helt har tappat greppet

    Vad kan man göra om ens man inte längre tar sitt ansvar? Han är sjukskriven (tror jag). Han lämnar tex inte in läkarintyg eller jag vet inte ens om han har något för den senaste tiden. Ställer jag honom mot väggen stoppar han huvudet i sanden och säger att han ska fixa det, men det händer aldrig. Han har ljugit många gånger förut. Blir jag arg och frågar hur han hade tänkt att vi ska få mat på bordet och betala räkningarna går han hemifrån. Vad ska jag göra? vi måste ju ha pengar.

  • Svar på tråden Vad gör man om ens man helt har tappat greppet
  • Bjoer

    Låter som nån som har en depression. Man blir lätt apatisk av det. Dra med honom till en psykolog.

  • Bjoer

    Boka en tid och lura dit honom? Han måste ju först inse att det är ett problem. När han säger att han ska göra det (oavsett vad det är), sätt en tidsgräns. Mätbara mål!

  • BuoBä

    Finns det någon annan i er närhet han lyssnar på? Syskon? Förälder? Vän? Släkting?

    Det är jobbigt och pinsamt att blanda in någon utomstående i sina problem, men når du inte fram kanske det är nödvändigt att någon annan säger "du verkar inte må bra och hela familjen år på knäna av det".

  • Dobbelfalken

    I nöd och lust,,,om ni är gifta :)

    Oavsett hur ni valt att leva, så har ni ett gemensamt ansvar för er ekonomiska situation. Är han depprimerad behöver han läkemedelsbehandling.

    Använd dig av hans bästa kompis eller någon nära anhörig. Han måste till läkare, sök primärvården.

  • Tveksamt

    Prova att sätta upp rimliga och nåbara mål.
    Handlar det om att lämna in ett läkarintyg, prova att tillsammans komma överens om när detta ska göras så att det inte blir "jag fixar det, sen". Bättre då att ni tillsammans kommer överens om att den och den saken ska vara fixad senast på onsdag kl 17, eller vad som nu är rimligt.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    Dobbelfalken skrev 2018-03-01 12:17:33 följande:

    Är han depprimerad behöver han läkemedelsbehandling.


    Läkemedel är inte svaret på depression för alla. Om det är depression han lider av kan han behöva hjälp att ta sig ur den, men det är långt ifrån säkert att han behöver läkemedel.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • kaeg

    Har du försökt kolla med tex FK eller vårdcentralen i hans ställe om han ej berättar eller har koll själv.

    Tex ring vårdcentralen och uppge att han ej kommer ihåg när sjukskrivningen går ut.

    Värt ett försök för att få klarhet.

    Gå själv till psykolog för att få hjälp i hur du ska hantera situationen?

    Vad är han från början sjukskriven för?


    * Mikael 060804 * Sara 080704 * Emma 150624 *
  • mamma1970

    Tack för alla svar.
    Att lura honom till läkare går inte. Det har jag redan provat. Bokat en tid och han vägrar att gå, man kan ju inte tvinga en vuxen person mot hans vilja. 

    Klart att jag tjänar pengar, men vi behöver två inkomster för att överleva.

    Han påstår att han inte behöver stöd, bara lugn och ro för att han är sjuk.

    Möjligen att han lyssnar på sin mamma, kanske ska prova att prata med henne?

    Ja, i nöd och lust, vi har ett gemensamt ansvar. Jag har inkomst, men inte han. Jag har provat att ringa hans läkare, försäkringskassa, men de får ju så klart inte säga nåt.

    Rimliga mål har jag också provat, då blir han bara arg och tycker att jag ställer krav på honom och att jag har noll förståelse för att han är sjuk.

    Jag har varit hos psykolog. Efter några besök kom hon fram till att man kan bara ändra sig själv. Antingen får jag stå ut med honom, ett barn till, eller lämna honom. 

    Det känns lite som att jag bara hittar bortförklaringar till era tips, men har som sagt provat det mesta redan, därför som jag vände mig hit. 

  • äldreochklokare
    mamma1970 skrev 2018-03-01 15:01:41 följande:

    Tack för alla svar.
    Att lura honom till läkare går inte. Det har jag redan provat. Bokat en tid och han vägrar att gå, man kan ju inte tvinga en vuxen person mot hans vilja. 

    Klart att jag tjänar pengar, men vi behöver två inkomster för att överleva.

    Han påstår att han inte behöver stöd, bara lugn och ro för att han är sjuk.

    Möjligen att han lyssnar på sin mamma, kanske ska prova att prata med henne?

    Ja, i nöd och lust, vi har ett gemensamt ansvar. Jag har inkomst, men inte han. Jag har provat att ringa hans läkare, försäkringskassa, men de får ju så klart inte säga nåt.

    Rimliga mål har jag också provat, då blir han bara arg och tycker att jag ställer krav på honom och att jag har noll förståelse för att han är sjuk.

    Jag har varit hos psykolog. Efter några besök kom hon fram till att man kan bara ändra sig själv. Antingen får jag stå ut med honom, ett barn till, eller lämna honom. 

    Det känns lite som att jag bara hittar bortförklaringar till era tips, men har som sagt provat det mesta redan, därför som jag vände mig hit. 


    ibland kan människor reagera på överraskning. Dvs om du säger att du lämnar honom nu eftersom han vägrar att hjälpa sig själv , gör det ibland att folk faktiskt tar tag i sig själva eftersom de inser att de håller på att förlora allt. 
  • kaeg

    Varit lika sedan han blev sjuk?

    Hur länge har det pågått?

    Vad var han hemma för från början?

    Har ni samliv och fungerar vardagen förövrigt? Barn - hämtning/lämning? Vardagssysslor?

  • Themis
    äldreochklokare skrev 2018-03-01 16:51:15 följande:
    ibland kan människor reagera på överraskning. Dvs om du säger att du lämnar honom nu eftersom han vägrar att hjälpa sig själv , gör det ibland att folk faktiskt tar tag i sig själva eftersom de inser att de håller på att förlora allt. 
    Fast då ska man väl inte säga "jag lämnar dig nu" för då har hon tagit sitt beslut och då kan han inte påverka utgången?

    I så fall säger hon: "Jag avslutar den här relationen om tre månader om du inte innan dess har visat för mig att du kan sköta dina papper och är seriös med att söka jobb, för att ha kvar vår relation."

    Men sen är det det som gäller, benhårt. Man ska aldrig hota med något som man inte är beredd att fullfölja, då förlorar man all respekt.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Vad gör man om ens man helt har tappat greppet