• Finlandssvensk

    Byta ut amning mot en bok?

    Ni som inte matar till sömns, vad har ni för nattningsrutin? Här är det ny blöja, pyjamas och sen amning i sängen som gäller. Oftast somnar han av amningen men inte alltid. Då ligger han i sin spjälsäng och snurrar runt tills han somnar.

    Skulle gärna vilja läsa en godnatt saga för honom redan nu. Funderar på att börja kvällsamma i soffan istället, innan han får på pyjamasen. Sen en bok i sängen innan det är god natt. Han är 5 månader. Fungerar det att bara börja med det helt plötsligt eller blir han förvirrad av att det inte är som vanligt tror ni? Delvis skulle jag som sagt vilja börja läsa godnatt saga redan nu och delvis är jag lite orolig att han en dag bara kommer att kunna somna av amningen... Hade varit perfekt om pappa kunde natta! Ibland känns det som att vi gör det lättast möjliga eftersom han oftast somnar av bröstet...

    Jösses, det blev lång text! Tips och råd hur ni gjort tas emot med tacksamhet! :)

  • Svar på tråden Byta ut amning mot en bok?
  • katrinp

    Mitt råd är att testa, går det så går det. Men försök konsekvent under iaf någon vecka innan ni utvärderar.. min ena gick det hur smidigt som helst och den andra sparkade bakut????

  • Snuttis2

    Låter klokt !

    Vi har en 7 mån som i princip bara somnar av bröstet eller i vagnen o det är super tufft , har inte kommit till punkten då jag orkar bryta vanan än heller !

    Vi brukar börja med att släcka ner till mys belysning o dra ner på ev ljud som tv eller musik .

    Sen bad eller allmän tvätt, av tänder, händer , ny blöja o pyjamas.

    Sen ammar jag sittandes i sängen o sjunger tre vaggvisor.

    Sen lägger vi oss o han somnar oftast med bröstet.

    Du Vill ha en tydlig rutin för trygghet men samtidigt viktigt att det inte blir en låsning (som det blivit för oss med bröstet. )

    Jag ska läsa precis börja läsa ?somna utan gråt? för att se om jag kan få lite tips på hur vi kommer vidare.

    Min målbild är att min man ska kunna ta varannan nattning, sonen ska somna tryggt.

    Jag har infört en kram kanin som sonen älskat sedan han var liten o så napp, så vi tränar att ha dem med när vi ska sova . Tänker att de över tid kan ersätta bröstet?

    Tänk bara på att inte införa kramdjur eller snuttefilt före 6 mån eller när barnet själv medveten flyttar saker från ansiktet vid behov !

  • Jemp

    Vi "bytte ut" amningen mot en flaska välling liggandes i sängen när pappan skulle börja natta.

    Godnattsaga kan du ju börja med oavsett hur han sen somnar :) och du, inget fel med "lättast möjliga!"

Svar på tråden Byta ut amning mot en bok?