• viktormollerr

    Mat?

    Hej! Har en inlämnings uppgift om mat. 

    I våran uppgift ska vi prata om hur våran "rätt" är för hälsan, miljön och ekonomin. Rätten jag valde var köttfärssås och spaghetti och har skrivit en del på hälsan, men när det kommer till ekonomin och miljön står det helt stilla.

    Undrade om ni äldre ville berätta lite och kanske skriva kortfattat hur denna rätt skulle påverkar ens ekonomi och miljön? så jag kan få ett fatt om det. 

    Frågan i min text är: Varför är de livsmedel du valt bra med tanke på ekonomi och miljö ? dvs spaghetti o köttfärs då, 

  • Svar på tråden Mat?
  • Meriall

    Man använder ju vanligtvis nötkött i köttfärssås. Googla på hur nötköttsindustrin påverkar miljön.

    Det är ganska billig mat med stor potential till tex storkok och matlådor så är väl bra ekonomiskt för individen tänker jag.

  • Tecum

    Men man kan köpa köttfärsen från en lokal producent med betesdjur, då är det positivt för miljön.

  • EnAnonumius
    Meriall skrev 2018-03-02 12:46:10 följande:
    Man använder ju vanligtvis nötkött i köttfärssås. Googla på hur nötköttsindustrin påverkar miljön.

    Det är ganska billig mat med stor potential till tex storkok och matlådor så är väl bra ekonomiskt för individen tänker jag.
    Ursäkta göra man? Du kan ju inte skriva för "folk i allmänhet" baserat på dig själv och dina vänner.

    Det är olika hur folk med val av färs när de skall göra köttfärssås.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    viktormollerr skrev 2018-03-02 13:06:47 följande:
    tack!
    Tänk på att folk inte "bara" använder sig av nötfärs.
    Det är vanligt även med blandfärs och fläskfärs också. 

    Så du kan ju tänka på att kolla upp detta med närproducerat (lokala bonden som säljer) och butik, hur det påverkar miljön respektive priser i de båda olika alternativen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Mat?