• anonymmamma08

    Mens som 9 åring

    Hej,

    När min dotter var 7 år började hennes bröst att utvecklas så jag tog henne till barnkliniken och de utförde tester och informerade att hon ej skulle få mens förrän hon är 10 och ett halvt år. Nu är hon 9 och har fått sin första mens, vi har bett om tillväxthormonsprutor då min dotter enbart är 140cm nu när hon har fått mens. Kan man använda tillväxthormonssprutor efter att barnet fått sin första mens i den åldern eller måste det användas innan? Och hur lång skulle hon kunna bli utan tillväxthormoner om hon är 9 år, har fått si första mens och är 140cm lång??

  • Svar på tråden Mens som 9 åring
  • Mikaelayasar

    Jag vet inte om det där spelar någon roll egentligen... Min vännina kom in i puberteten när hon var sexton och blev endast 154cm. Hennes syster fick mens när hon var tio år och var strax under 1.40 cm. Idag är systern 1.73cm lång.,.

  • MochEsmamma

    Om din dotter kan växa eller inte beror på om epifysfogarna i skelettet slutits eller inte. Det tar man reda på med röntgen. Ta kontakt med den barnmottagning ni varit på och be om hjälp. Om man har en normal insöndring av tillväxthormon och inte är kort för sin ålder saknas indikation för tillväxthormon behandling. Kanske kan din dotter få andra hormoner som hämmar puberteten.

  • scaniae
    anonymmamma08 skrev 2018-03-02 22:05:38 följande:

    Hej,

    När min dotter var 7 år började hennes bröst att utvecklas så jag tog henne till barnkliniken och de utförde tester och informerade att hon ej skulle få mens förrän hon är 10 och ett halvt år. Nu är hon 9 och har fått sin första mens, vi har bett om tillväxthormonsprutor då min dotter enbart är 140cm nu när hon har fått mens. Kan man använda tillväxthormonssprutor efter att barnet fått sin första mens i den åldern eller måste det användas innan? Och hur lång skulle hon kunna bli utan tillväxthormoner om hon är 9 år, har fått si första mens och är 140cm lång??


    Jag gick i tvåan när brösten började växa.

    Två år senare i fyran fick jag mens.

    Två år senare i sexan slutade jag växa.

    Det fanns ingen som undersökte mig.

    Lite senare tjatade jag om att få bli längre men de sa att jag är exakt normallång och vägrade ge mig.
  • SofieJ
    IrriteradMamma skrev 2018-03-02 23:04:31 följande:

    Vad har hennes längd med mens att göra?

    Och hur kan en läkare berätta när hon kommer få sin mens? Låter jättekonstigt.


    Men alltså jag är säker på att jag fick höra i skolan att man slutar växa ca ett år efter man fått sin första mens. Inget jag tänkt på senare direkt, och såhär i efterhand låter det ju jättekonstigt...
  • scaniae
    SofieJ skrev 2018-03-02 23:11:57 följande:

    Men alltså jag är säker på att jag fick höra i skolan att man slutar växa ca ett år efter man fått sin första mens. Inget jag tänkt på senare direkt, och såhär i efterhand låter det ju jättekonstigt...


    Nej. Det går i tvåårscykler. Först bröst, två år senare mens. Två är senare slutar växa på längden. När jag tjatade på vårdcentralen om att få bli längre sa de att jag följt tvåårscykeln perfekt och att min kropp funkar exakt som den ska.
  • SofieJ
    scaniae skrev 2018-03-02 23:17:10 följande:

    Nej. Det går i tvåårscykler. Först bröst, två år senare mens. Två är senare slutar växa på längden. När jag tjatade på vårdcentralen om att få bli längre sa de att jag följt tvåårscykeln perfekt och att min kropp funkar exakt som den ska.


    Aha! Då minns jag fel. Men det finns alltså ett samband, trots allt. Tycker dock inte alls att det stämmer in på min egen utveckling att jag skulle fått bröst innan mensen dock. Men antar att det inte måste vara så.
  • scaniae
    SofieJ skrev 2018-03-02 23:25:13 följande:

    Aha! Då minns jag fel. Men det finns alltså ett samband, trots allt. Tycker dock inte alls att det stämmer in på min egen utveckling att jag skulle fått bröst innan mensen dock. Men antar att det inte måste vara så.


    Jag slutade växa på höjden men mina bröst fortsatte växa till gymnasiet. Jag trodde aldrig de skulle sluta växa :)
Svar på tråden Mens som 9 åring