• Äldre 3 Mar 00:34
    3508 visningar
    14 svar
    14
    3508

    Babyshower

    Hejsan!

    Det är så att min sambo är gravid i vecka 26 nu och jag kom att tänka på att det hade varit kul att ordna en babyshower för henne innan det är dags för barnet att komma.

    Så tänkte höra vilka erfarenheter har ni av babyshower? Kostade det mycket? Tog det tid att planera? Var det många samlade? :)

    Berätta gärna lite!

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Babyshower
  • Äldre 3 Mar 00:41
    #1
    -2 +1

    Detta måste bara bland det larvigaste, pinsammaste och korkade man kan göra..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 3 Mar 07:35
    #2

    Lite onödig kommentar Frontline..

    Jag fick en babyshower ordnad för mig, jag tror vi var 6 st totalt, lagom tycker jag! Tror inte den var jättedyr, det går ju att få ner kostnaderna ganska mycket. Vi var hemma hos mig, visste om den innan. Hon som fixade kalaset hade gjort lite enkel lunch, en av mina vänner bakade cupcakes och så hade festfixaren gjort lite lekar och ett häfte till alla där man fick gissa när barnet skulle födas osv. Typ så. Det som kostade mest var nog presenterna från gästerna, men det är ju frivilligt :) Tror jag var i vecka 35 när vi hade den. Behöver inte bli så dyrt om alla hjälps åt!

  • Äldre 3 Mar 08:19
    #3
    Moorii skrev 2018-03-03 07:35:09 följande:

    Lite onödig kommentar Frontline..

    Jag fick en babyshower ordnad för mig, jag tror vi var 6 st totalt, lagom tycker jag! Tror inte den var jättedyr, det går ju att få ner kostnaderna ganska mycket. Vi var hemma hos mig, visste om den innan. Hon som fixade kalaset hade gjort lite enkel lunch, en av mina vänner bakade cupcakes och så hade festfixaren gjort lite lekar och ett häfte till alla där man fick gissa när barnet skulle födas osv. Typ så. Det som kostade mest var nog presenterna från gästerna, men det är ju frivilligt :) Tror jag var i vecka 35 när vi hade den. Behöver inte bli så dyrt om alla hjälps åt!


    Typ exakt så hade vi också. Båda gångerna. Ena gången hade vill hämtpizza, andra var knytkalas från gästernas sida. Så skönt att det inte var hela den där fjantiga superpiffade jätterosa/blåa kakkaoset med cupcakes, tårta, kakor, cakepops, godis, glitter, osv som det annan ofta är på babyshowern, utan mer som en mysig träff med de allra närmsta med lite mat och fika!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 3 Mar 08:26
    #4

    Åh vilken fin gest TS! Jag fick ingen babyshower och var väldigt ledsen över detta :(

  • Äldre 3 Mar 10:20
    #5
    crispnuggets skrev 2018-03-03 08:26:54 följande:

    Åh vilken fin gest TS! Jag fick ingen babyshower och var väldigt ledsen över detta :(


    Ojdå, stackare :/ Jag anser att min sambo behöver lite extra uppiffning nu under graviditeten så det skadar nog inte med en babyshower. Behöver inte vara något jättemärkvärdigt men ändå så hon förstår att man bryr sig och engagerar sig :) 

    Tack alla än så länge för era svar! :) 
  • Äldre 3 Mar 11:42
    #6

    Hej,

    Jag fixade en överrasknings babyshower åt en väninna. Det var otroligt uppskattat : ) Hon hade ingen aning alls. Det kostade inte många kronor. Vi var flera som hjälptes åt med mat o fika. Vi hade några lekar. Jag hade pysslat en del dekorationer mm men det måste man ju absolut inte, jag tyckter sån är kul : ) Finns massa fint man kan köpa för att få till de där lilla extra : ) I present hade jag gjort en blöjtårta : ) Ett tips ta massa kort, gjorde vi och sen gjorde jag en fotobok till blivande mamman : ) Blev ett minne för livet för henne : ) Lycka Till : )

  • Äldre 3 Mar 12:08
    #7

    Heeej
    En Babyshower är ett minne för livet. Jag har ordnat många för mina kusiner och syskon{#emotions_dlg.flower} 

    Tips: För tjejer är det alltid gulligt med ett rosa tema. Mamman klär sig i en rosa klänning och pappan har en rosa slips. Dekorationer är nyckeln till en fin baby shower. Rosa ballonger, rosa bokstäver med barnens namn, tårta med en rosa fyllning, cupcakes och annat smått och gott. En inbjudan skickas ut med ett klädtema där alla sätter på sig en viss färg, kommer bli super snyggt på bilderna.
    Flört

    Om det bli en pojke kan man köra på samma sätt fast med ljus blått. På en baby shower vill man helst ha de nära och kära. Jag har ordnat sådana för mina kusiner med 60 gäster men även för 25 gäster, priset beror självklart på hur många gäster ni vill bjuda.

    Lekar och underhållning är även det väldigt viktigt. Bra musik under festens gång samt lekar som att den blivande mamman ska ha en bindel runt ögonen och gissa vad för bebis mat som stoppas i hennes mun.

    Lycka till med allt

  • Äldre 4 Mar 13:12
    #8

    Tack för era svar! :) 

    Måste fråga, är den gravides respektive med på babyshowern eller det har bara varit tjejgänget som samlats? :) 


    Har ett bilder ibland på babyshowers på Facebook men inte direkt sett att mannen i förhållandet är med? Det kanske är individuellt? Vad tycker ni? =) 

  • Anonym (MS)
    Äldre 4 Mar 13:25
    #9
    zozo99 skrev 2018-03-03 12:08:34 följande:

    Heeej

    En Babyshower är ett minne för livet. Jag har ordnat många för mina kusiner och syskon 

    Tips: För tjejer är det alltid gulligt med ett rosa tema. Mamman klär sig i en rosa klänning och pappan har en rosa slips. Dekorationer är nyckeln till en fin baby shower. Rosa ballonger, rosa bokstäver med barnens namn, tårta med en rosa fyllning, cupcakes och annat smått och gott. En inbjudan skickas ut med ett klädtema där alla sätter på sig en viss färg, kommer bli super snyggt på bilderna.

    Om det bli en pojke kan man köra på samma sätt fast med ljus blått. På en baby shower vill man helst ha de nära och kära. Jag har ordnat sådana för mina kusiner med 60 gäster men även för 25 gäster, priset beror självklart på hur många gäster ni vill bjuda.

    Lekar och underhållning är även det väldigt viktigt. Bra musik under festens gång samt lekar som att den blivande mamman ska ha en bindel runt ögonen och gissa vad för bebis mat som stoppas i hennes mun.

    Lycka till med allt


    Skulle förmodligen helst av allt vända i dörren om någon gör en sådan fånig och stereotypisk babysjpwer åt mig. Men kanske dina kusiner och syskon är fast i sådant är fånigt dravel och sterotypiskt tänkande.
    EpicNurse skrev 2018-03-03 08:19:39 följande:

    Typ exakt så hade vi också. Båda gångerna. Ena gången hade vill hämtpizza, andra var knytkalas från gästernas sida. Så skönt att det inte var hela den där fjantiga superpiffade jätterosa/blåa kakkaoset med cupcakes, tårta, kakor, cakepops, godis, glitter, osv som det annan ofta är på babyshowern, utan mer som en mysig träff med de allra närmsta med lite mat och fika!


    Hur bra som helst ju, haha! Ska jag ha eller göra en babyshower för någon blir det något liknande.
  • Anonym (MS)
    Äldre 4 Mar 13:26
    #10
    Nusse91 skrev 2018-03-04 13:12:35 följande:

    Tack för era svar! :) 

    Måste fråga, är den gravides respektive med på babyshowern eller det har bara varit tjejgänget som samlats? :) 

    Har ett bilder ibland på babyshowers på Facebook men inte direkt sett att mannen i förhållandet är med? Det kanske är individuellt? Vad tycker ni? =) 


    Man gör som man vill med det. Vanligtvis är väl babyshowern för den blivande mamman och hennes väninnor, men tycker det bara låter roligare att ha det lite mer blandat och att du är med också.
  • Äldre 12 Mar 23:10
    #11

    Någon mer? :)

  • Anonym (Emeli­e)
    Äldre 12 Mar 23:19
    #12

    Trodde att det var lite som möhippa, alltså inget som mannen ordnar, utan kvinnliga vänner/släktingar?

    Har sett en hel del på fb senaste åren, mina systrar har bla varit med och ordnat för sina väninnor.

    Men jag fick ingen, och det känns lite tråkigt faktiskt.

  • Anonym (U)
    Äldre 12 Mar 23:26
    #13

    Jag har varit på några med alla har varit som en tjejmiddag fast med fokus på mamman och bebisen.

    Vi har ätit och gissat när bebisen ska komma och så. Inget avancerat men väldigt trevligt.

    Massor presenter eller råd har vi inte gett. Jag tycker det är roligare att ge en present när bebisen väl kommit än innan.

    Oombedda råd brukar jag hålla mig ifrån att ge.

  • Anonym (Nina)
    Äldre 12 Mar 23:33
    #14

    Tycker att en babyshower kan vara en väldigt fin idé. Skulle personligen undvika alldeles för stereotypiskt rosa/ljusblått beroende på om det blir en flicka eller pojke. Känns lite uttjatat.

    Jag skulle uppskatta nån liten enkel get-together, med fokus på att bara umgås, fika och ha trevligt.

Svar på tråden Babyshower