• Anzil

    Vad innebär med att man rodnar egentligen? - Kan man rodna för någon som man inte tycker om?

    Att bli rodnad för att någon gjort någonting trevligt, kan man rodna för någon som man egentligen inte tycker om/tycker personen är dryg?

    Jag tänker på en gåva jag gav till någon på Alla hjärtans dag. Jag upplever att den personen inte tycker om mig särskilt mycket, men jag tycker om människan.

    Det jag noterade var att personen rodnade. I och med att jag misstänker att personen ogillar mig, så var jag egentligen osäker om det var rodnad egentligen.

    Men jag är väldigt nyfiken. Kan man rodna för någon som man egentligen inte tycker om, eller vad exakt betyder att man rodnar.

    Det jag tolkar av att man rodnar, är detsamma som att man blir glad, för att en person som man tycker om (Som vän eller mer som en vän) gör någonting fint.

    Man kanske inte skulle rodna om man ogillade personen?

    Nu pratar jag inte om komplimanger utan enbart om gåvor eller gör något fysiskt fint.

    Tack för svar!

    Kort fråga: Kan man rodna för en person som gjort något fint och den personen tycker man egentligen inte om/tycker att personen är dryg.

  • Svar på tråden Vad innebär med att man rodnar egentligen? - Kan man rodna för någon som man inte tycker om?
  • Mantrasina

    Att rodna innebär ju helt enkelt att en blir röd(are) i ansiktet, kanske lite rosig på och kanske lite varm om kinderna. Det kan en göra av alla möjliga orsaker, jag rodnar till exempel både om jag blir generad, tycker om nån, blir upphetsad, blir arg, blir ledsen eller om jag känner mig dumförklarad. Ibland bara när jag behöver säga något inför en stor grupp. 

    Det är omöjligt att säga vad personen du pratade om rodnade för.

  • Anzil
    Mantrasina skrev 2018-03-03 10:27:55 följande:

    Att rodna innebär ju helt enkelt att en blir röd(are) i ansiktet, kanske lite rosig på och kanske lite varm om kinderna. Det kan en göra av alla möjliga orsaker, jag rodnar till exempel både om jag blir generad, tycker om nån, blir upphetsad, blir arg, blir ledsen eller om jag känner mig dumförklarad. Ibland bara när jag behöver säga något inför en stor grupp. 

    Det är omöjligt att säga vad personen du pratade om rodnade för.


    Kanske det är svårt.


    Men vid en gåva, så kanske man oftast känner sig smickrad och därmed rodnar. Snarare än attt man känner sig dumförklarad?


     


    Min nyfikenhet är om det finns en möjlighet att man kan känna sådant, liksom rodna av gåvan, trots att man tycker att personen är en idiot/dryg?

    Rodnad via en gåva = Med att man blir glad för att en person man tycker om (Antingen som vän eller mer) får man en gåva ifrån.

    Eller?

  • Mantrasina
    Anzil skrev 2018-03-03 11:55:47 följande:

    Kanske det är svårt.


    Men vid en gåva, så kanske man oftast känner sig smickrad och därmed rodnar. Snarare än attt man känner sig dumförklarad?


     


    Min nyfikenhet är om det finns en möjlighet att man kan känna sådant, liksom rodna av gåvan, trots att man tycker att personen är en idiot/dryg?

    Rodnad via en gåva = Med att man blir glad för att en person man tycker om (Antingen som vän eller mer) får man en gåva ifrån.

    Eller?


    Eh, ja? Det är en kroppslig reaktion. Om jag fick en present av en person jag inte tycker om skulle jag kanske rodna som en reaktion på känslan av att  jag egnetligen inte vill ha den.
  • Anzil
    Mantrasina skrev 2018-03-03 14:16:02 följande:
    Eh, ja? Det är en kroppslig reaktion. Om jag fick en present av en person jag inte tycker om skulle jag kanske rodna som en reaktion på känslan av att  jag egnetligen inte vill ha den.
    Jaha, är det verkligen sant?. . . :(

    Jag som trodde att det var någonting positivt.

    Ehum, okej.. :/
Svar på tråden Vad innebär med att man rodnar egentligen? - Kan man rodna för någon som man inte tycker om?