• Anonym (begagnat)

    Varför köper ni begagnade kläder till barnen?

    Ni som köper begagnade kläder till barnen, varför gör ni det? Förutom av den uppenbara anledningen att det är billigare. Undrar också om ni har som krav att kläderna är i felfritt skick, alltså utan fläckar, noppor, tvättludd, hål, ej urtvättade osv.? 

  • Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?
  • Anonym (*'^-^'*)

    För att man inte har råd att köpa ett plagg som heter adidas för flera hundra. Då köper man på loppis. Det säger ju sig självt....

  • Anonym (a)

    För att slutförbruka produkter istället för att tära ännu mer på jordens tillgångar.

  • MJ1

    För att mitt barn uppskattar kläder som äldre tjejer som hon känner har haft på sig.

  • zdudmwml

    Varför ska man inte göra det?

    Västvärlden överkonsumerar något grönjävligt på bekostnad av resten av världen. Folk börjar inse att shoppa och shoppa nytt inte är gud. Man ska shoppa efter faktiskt behov och med eftertanke.

  • nnnnnnnn

    köper inte så mycket, men får en hel del av vänner och arbetskamrater som rensar hyllorna. Allt brukar vara i fint skick dvs sparsamt använt, inga noppor/hål/urtvättat osv.

    Har även köpt lite på loppis, samma krav där.

    Det som oftast ärvs eller köps är finkläder eftersom dessa slits så lite och dessutom används rätt lite och därför gärna får vara lite billigare.

    Jag har svårt att gå förbi en i princip oanvänd skjorta för 10 kr eller en mjuk och go PoP eller Villervalla- klänning för 25 kr!

    Varför:
    * ekonomi, varför betala mer när det ändå inte syns att det är begagnat?
    * miljö, varför tillverka nytt med alla utsläpp och transporter när det redan finns fullt användbara kläder på plats (där jag befinner mej) redan?
    * lära barnen detta, pengars värde och miljöansvar alltså...

  • Ankissen

    Bättre för naturen.

    Bättre för plånboken så vi kan prioritera andra saker, till exempel att vara hemma längre med barnen.

    Bättre för barnen iom att kläderna är använda och tvättade flera gånger innehåller de mindre kemikalier. Jag köper nästan bara second hand till bebisen av den anledningen.

  • scanmia

    Bättre för miljön, bättre för plånboken. Personligen tycker jag det är lättare att säga "JA!!" till allt bus och rövarliv som smutsar ner, kladdar in och förstör kläder och som gör barndomen så himla kul om jag inte bryr mig om hur det påverkar kläderna. En snövit, ny tröja (hur billigt den än inhandlats) triggar mitt värsta inte-kladda-var-försiktig-stopp-inte-geggamojan-humör. 

  • Anonym (begagnat 2)

    För att barn växer ur kläderna fort och begagnade barnkläder är sällan noppriga och slitna dessutom kan man använda de pengar man sparar in på roligare saker än barnkläder som roliga resor och annat

  • Anonym (Mm)

    För att jag är less på all satans konsumtion!

    Varför inte köpa begagnat? Varför köpa bytt hela tiden? Tycker frågan ska omformuleras.

Svar på tråden Varför köper ni begagnade kläder till barnen?