• Anonym191

    Väcka för att mata??

    Vår bebis blir 2 veckor imorgon. När hon föddes vägde hon 3760, gick ner till 3470 på BB och när BVC var hemma hos oss för 5 dagar sedan så vägde hon 3680g vilket tydligen var bra.

    Jag delammar, byter ut kvällsmål från amning till ersättning just för att hon annars kan ligga och amma (liggamning funkar inte) i 3h i sträck på natten vilket gör mig helt slut då hon är likadan på dagen. På ersättning blir hon mycket nöjdare och sover gott.

    Nu ikväll så åt hon 90ml ersättning vid 20:00, tanken var då att hon skulle äta igen efter 3-4h dvs vid 23-00 någon gång, men nu är klockan 01:00 och hon sover bara vidare. Måste man väcka sin bebis för att mata eller kan jag somna och lita på att hon säger till om hon blir hungrig inatt? Vågar knappt somna nu för att hon inte ätit på så många timmar, är rädd att hon inte ska säga till själv..

    när vi låg inne på BB efter födseln så sa de att bebisar skulle äta var 3-4:e timme och om hon sover så skulle man väcka henne, men jag tycker det känns tråkigt att väcka en lugnt sovande bebis mitt i natten.. hur gör man?

  • Svar på tråden Väcka för att mata??
  • Mikaelayasar

    Jag väckte aldrig min bebisar för att äta. Det gick bra ändå. :)

  • Anonym191
    Mikaelayasar skrev 2018-03-05 01:19:43 följande:

    Jag väckte aldrig min bebisar för att äta. Det gick bra ändå. :)


    Vill ju gärna prova, men eftersom hon redan sovit över 6h så blir jag orolig för om hon inte säger till, men det kanske de gör? Är rädd för att somna, är ensam med henne inatt för första gången och allt känns lite läskigt hehe.. tycker du att jag kan somna nu, även om det är 6h sedan hon åt, och lita på att hon säger till när hon är hungrig?
  • Loppis1

    Första två veckorna väckte vi vår dotter på natten för att äta (hon skulle ha ersättning var tredje timme i början och amning på det då hon var lite liten då hon föddes), men eftersom vår dotter är en sån som knappt (numer inte alls i regel) sover på dagarna utan somnar vid 19-20:30 och sover till 6-7 på morgonen så gjorde vi så att det sista hon gjorde vaken var att äta, och sedan innan vi lade oss tog vi upp henne, bytte blöja och matade. Vaknade hon gjorde hon det men 9 gånger av 10 sov hon sig igenom allt och den 10e gången blängde hon på oss och tyckte vi störde innan hon somnade om.

    Ställde inga klockor eller larm för matningar på nätterna, utan där fick hennes behov styra.

    Vår Bvc-kontakt sa att så länge hon är nöjd, ökar i vikt som hon ska så behövde vi inte väcka henne och sov hon över ett mål så gör det ingenting. Bebisar vaknar då de är hungriga, och de gör sig hörda då det sker ;)

  • Sivs

    Väckte bebisen varje natt under några månader. Det gick bra. Hon somnade om efter varje gång. Sedan började hon vakna själv när hon behövde ersättning på natten.

  • legomum

    Har aldrig väckt någon av mina tre på natten. De vaknar så bra själva och säger till.
    Men hade jag haft ett underviktigt barn som behöver näringen för att orka hade det sett annorlunda ut, då hade jag matat däremot inte väckt =)

  • Iowhannah

    Det där är så olika. När vår son var bebis så var vi tvungna att väcka honom eftersom det inte fick gå mer än fyra timmar mellan matningarna, men detta var för att han var sjuk när han föddes och hade svårt att gå upp i vikt i början. Har bvc gett okej så borde det vara okej att vänta tills bebisen säger till.

Svar på tråden Väcka för att mata??