• Anonym (Gah)
    Äldre 5 Mar 10:05
    6499 visningar
    39 svar
    39
    6499

    Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.

    Jag har en kollega som under flera års tid har jävlats med sitt ex. Anmält för skattefusk, gjort anonyma anmälningar till socialen om barnen och till länsstyrelsen om vanvård av djur, alla anklagelser helt påhittade.

    Nu råkar jag veta att hen planerar att göra bilavdrag på skatten, liksom hen gjort de sista 4 åren iaf (jag har hjälpt till att räkna).

    Har först nu insett att det faktiskt går kollektivtrafik förbi hens bostad till jobbet på under en timme, vilket gör att hen faktiskt inte har rätt till avdrag då hen inte sparar tillräcklig tid på att köra bil.

    Jag tycker i övrigt om hen men är fruktansvärt illa berörd av hur hen behandlar sitt ex. Borde jag anmäla så att hen får smaka sin egen medicin?

  • Svar på tråden Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.
  • Äldre 5 Mar 10:10
    #1

    Du tänkte att två fel gör ett rätt och på så sätt blir världen lite bättre?

  • Anonym (Absol­ut)
    Äldre 5 Mar 10:10
    #2

    Ja, varför inte? Det finns blanketter på skatteverket.se.

  • Anonym (Gah) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 10:13
    #3
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:10:31 följande:

    Du tänkte att två fel gör ett rätt och på så sätt blir världen lite bättre?


    Ja, faktiskt. Att påpeka att hen gör fel har bara orsakat irritation. Hen upplever det som sin rätt att jävlas. Jag tycker delvis att hen förtjänar en näsbränna.
  • Anonym (Gah) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 10:16
    #4
    Anonym (Absolut) skrev 2018-03-05 10:10:46 följande:

    Ja, varför inte? Det finns blanketter på skatteverket.se.


    Fånig som jag är så oroar jag mig för anonymiteten? Funkar det eller syns det att det är jag som anmält. Fegt, jag vet men jag vill inte riskera ett ok jobbsamarbete. Jag vet ju dessutom vad som händer när man bråkar med hen...
  • Äldre 5 Mar 10:24
    #5
    Anonym (Gah) skrev 2018-03-05 10:13:28 följande:
    Ja, faktiskt. Att påpeka att hen gör fel har bara orsakat irritation. Hen upplever det som sin rätt att jävlas. Jag tycker delvis att hen förtjänar en näsbränna.
    Så för att hen jävlas så får du också jävlas?
    Kränkt by proxy eller känner du bara för att jävlas i största allmänhet och nu har du din chans?

  • Anonym (Gah) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 10:39
    #6
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:24:02 följande:

    Så för att hen jävlas så får du också jävlas?

    Kränkt by proxy eller känner du bara för att jävlas i största allmänhet och nu har du din chans?


    Kan tycka att det är helt korrekt att hjälpa myndigheter ta fast fuskare, och fel att dra resurser till anmälningar man vet är felaktiga. Rädd att någon ska komma på dig när du beter dig illa?
  • Äldre 5 Mar 10:41
    #7
    Anonym (Gah) skrev 2018-03-05 10:39:03 följande:
    Kan tycka att det är helt korrekt att hjälpa myndigheter ta fast fuskare, och fel att dra resurser till anmälningar man vet är felaktiga. Rädd att någon ska komma på dig när du beter dig illa?
    Det tycker jag också men det är inte ditt syfte.
    Ditt syfte är att jävlas och det är fan i mig än mer fel, speciellt när man gör det för att passa på när man ser ett tillfälle.
  • Anonym (Absol­ut)
    Äldre 5 Mar 10:44
    #8
    Anonym (Gah) skrev 2018-03-05 10:16:48 följande:
    Fånig som jag är så oroar jag mig för anonymiteten? Funkar det eller syns det att det är jag som anmält. Fegt, jag vet men jag vill inte riskera ett ok jobbsamarbete. Jag vet ju dessutom vad som händer när man bråkar med hen...
    Eftersom det är offentliga handlingar så blir det svårt det där med anonymiteten. Och dessutom är det inte direkt något högprofilerat brott. Så det blir nog mer eller mindre än bot och lite skönstaxering. Inte mer. Ring skatteverket och fråga.
  • Anonym (Gah) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 10:50
    #9
    Träskvatten skrev 2018-03-05 10:41:34 följande:

    Det tycker jag också men det är inte ditt syfte.

    Ditt syfte är att jävlas och det är fan i mig än mer fel, speciellt när man gör det för att passa på när man ser ett tillfälle.


    Hade Jag enbart velat jävlas så hade jag väl anmält hen för grejer som inte hänt, på samma sätt som hen gjort med sitt ex. Nu vet jag att personen skattefuskat och avser göra det igen. Hade hen inte varit en skit mot sitt ex och sätt sig på höga hästar angående anmälningarna så hade jag nog ignorerat det då det handlar om förhållandevis små summor. Men i det här fallet så vill jag anmäla, dels för att som du säger jävlas med en människa som anmält andra, dels för att jag anser att skattefusk är fel.
  • Anonym (Gah) Trådstartaren
    Äldre 5 Mar 10:52
    #10
    Anonym (Absolut) skrev 2018-03-05 10:44:56 följande:

    Eftersom det är offentliga handlingar så blir det svårt det där med anonymiteten. Och dessutom är det inte direkt något högprofilerat brott. Så det blir nog mer eller mindre än bot och lite skönstaxering. Inte mer. Ring skatteverket och fråga.


    Jo, jag antar att det inte är frågan om något annat straff än att hen får avslag på avdraget och eventuellt får betala tillbaka någon tusenlapp för föregående år. Ja, jag får fråga helt enkelt.
Svar på tråden Hen anmälde sitt ex, fuskar själv.