• lidisthlm

    Hur anmäler jag ett företag för missledande marknadsföring.

    Hej!!

    Jag vet att det här kanske inte tillhör ämnet på hemsidan men vet verkligen inte vart jag ska vända mig till. Så tänkte på er här som alltid är så hjälpsamma och snälla.

    Det är nämligen så att en av mina bilder som jag har tagit till mitt Instagram konto har använts på en fransk hemsida där de påstår att jag har på mig deras byxor. Vilket inte alls stämmer. Byxorna jag har på mig är från Bershka och den franska hemsidan har ett par liknande med de är inte ells lika i kvalite och överdelen på byxorna är väldigt olika. Jag har försökt kontakta hemsidan och säga till de att ta ner min bild men de vägrar och väljer istället att blockera mig. Jag har över 38 tusen följa där många av de har mejlat mig för att fråga just om de byxorna och om hur passformen är eftersom den franska hemsidan hävdrar till att de är köpta hos dom. Jag gjorde en video där jag visade mina följare att byxorna inte alls var därifrån men att den franska sidan använder mina bilder utan mitt godkänande.

    Nu är min fråga, hur anmäler jag detta och gör jag det i Frankrike eller här i Sverige? Jag vet att det här låter väldigt larvigt och litet för många men för mig är det väldigt viktigt eftersom jag inte vill lura mina följare och min publik och spenderar väldigt länge på att arbeta på mina bilder. Jag vill anmäla de för missledande marknadsföring och att de har tagit min bild utan ett godkänande.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur anmäler jag ett företag för missledande marknadsföring.
  • Träskvatten

    Det är snarare ett upphovsrättsbrott och inte marknadsföringsbrott.
    De har använt sig av ditt foto och lagarna i Sverige säger att man inte får göra det och definitivt inte i kommersiella sammanhang.

    Hur lagarna ser ut i Frankrike har jag ingen som helst aning om och jag tvivlar på att konsument europa har det heller. Det du behöver är att få kontakt med någon som kan det specifikt. Du kanske kan prova att kontakta  Svenska fotografers förbund om de vet var du ska vända dig.

Svar på tråden Hur anmäler jag ett företag för missledande marknadsföring.