• Mimmi O

    KATTJÄVEL!

    Jag blir helt matt och är så trött på vår katt att jag just för tillfället funderar på att söka nytt hem åt honom. 2 år och kastrerad.

    Han är på ALLA våra blomvaser med vatten. Välter och dricker. Tar sönder och förstör.

    Han har en vattenskål på nedre plan och en vattenskål på övre plan. Han välter vaserna fast att vattenskålarna är fyllda.

    Han är inte uttorkad och har kollats upp hos vetrinär.

    Vad i helvete är problemet och vad ska jag göra?

    Jag är så in i helvetes jävla trött på honom.

    För övrigt så kissar han inne trots ren toalett (även uppkollad hos vet).

    Vad fan ska man göra?!?!

  • Svar på tråden KATTJÄVEL!
  • Anonym (Enkelt)

    Ha inte blomvaser med vatten. Vad är problemet?!

    Ungefär som att ha massa ärtor på golvet bland småbarn och sedan bli galen för att de stoppar dem i näsan.

    Man anpassar hemmet efter boende...

  • ALM82

    Känns som att han är lite uttråkad. Detta är ju en form av protest.

    Är han ute på dagarna? Om inte; leker ni med honom varje dag?

    Han är bara 2 år och har fortfarande behov av att leka av sig och få ut energi. Alla katter är inte bara "mysiga" och ligger i knät.

  • Mimmi O

    Det spelar uppenbarligen ingen roll. Glömde skriva att när jag hade uppehåll med vatten/vaser så hittade han på annan skit. (Hängde i gardinerna, kloar sönder tapetet etc) Han har fri tillgång till utemiljö då vi bor vid en stor skog samt att han har en kattkompis i hemnet. Så understimulerad är han inte...

  • Jemp

    Det är en katt du har. Han leker. Understimulans eller inte men det är ju oavsett för att roa sig.

    Ang kissandet: utgår från att både njurar och uvi mm är kollat. Funkar han bra med kattkompisen? Har han varit helt rumsren? Hur städar ni efter olyckorna? Testat feliway?

  • Anonym (Titti)

    Är han innekatt? Om så, har han möjlighet att aktivera sig under dagen? Han är fortfarande väldigt ung och lekfull. Understimulerade katter kan vara lite som trotsiga barn, de gör sådant de märker får en reaktion.

    Kissandet, är det markerings-skvätt eller hela pölar? Är det markeringar kan det bero på saker i miljön som ändras eller konstiga lukter på människorna (andra katter t ex). Missa lådan helt kan man testa att sätta ut fler lådor (minst en på varje plan) en period, samtidigt som man skrubbar noga och sprejar med någon form av "fy-spray" där katten gått på golvet.

  • Anonym (Katt)

    Så tydligt att katten är understimulerad, inte kattens fel att du inte tillgodoser dess behov. Även detta med att kissa untanför lådan är någon form av protest. Men med din attityd mot katten och dennes understimulans är.det bäst att katten får flytta till ett hem som katten trivs i och du ska inte skaffa fler djur.

  • Mimmi O

    Det spelar uppenbarligen ingen roll. Glömde skriva att när jag hade uppehåll med vatten/vaser så hittade han på annan skit. (Hängde i gardinerna, kloar sönder tapetet etc) Han har fri tillgång till utemiljö då vi bor vid en stor skog samt att han har en kattkompis i hemnet. Så understimulerad är han inte...


    Anonym (Katt) skrev 2018-03-05 12:59:38 följande:

    Så tydligt att katten är understimulerad, inte kattens fel att du inte tillgodoser dess behov. Även detta med att kissa untanför lådan är någon form av protest. Men med din attityd mot katten och dennes understimulans är.det bäst att katten får flytta till ett hem som katten trivs i och du ska inte skaffa fler djur.


    Du kanske vill ha honom?!
  • Anonym (Titti)
    Mimmi O skrev 2018-03-05 13:01:06 följande:

    Det spelar uppenbarligen ingen roll. Glömde skriva att när jag hade uppehåll med vatten/vaser så hittade han på annan skit. (Hängde i gardinerna, kloar sönder tapetet etc) Han har fri tillgång till utemiljö då vi bor vid en stor skog samt att han har en kattkompis i hemnet. Så understimulerad är han inte...

    Du kanske vill ha honom?!


    Kattkompisen, har han haft den hela tiden? Fanns den där före honom? Är den också kastrerad?

    En annan katt kan definitivt göra lådan mindre lockande, inte alls ovanligt att det behövs flera lådor. Även om katter har levt ihop länge kan balansen plötsligt skifta mellan dem. Den ena kanske blev uppspöad ute så den andra såg, eller så har en varit sjuk, eller så påverkar hormoner.
  • Anonym (Katt)
    Mimmi O skrev 2018-03-05 13:01:06 följande:

    Det spelar uppenbarligen ingen roll. Glömde skriva att när jag hade uppehåll med vatten/vaser så hittade han på annan skit. (Hängde i gardinerna, kloar sönder tapetet etc) Han har fri tillgång till utemiljö då vi bor vid en stor skog samt att han har en kattkompis i hemnet. Så understimulerad är han inte...

    Du kanske vill ha honom?!


    Hur kan man glöma att skriva med det när du startar en tråd om kattens problem. Är du så arg på katten att du glömde skriva det mest väsentliga, dess miljö när du startade stråden och spottar ur sig sköt katten gjort istället finns ingen kärlek till djuret. Omplacera för kattens bästa. Ne, jag vill inte fixa ditt problem, lös det själv. Man skaffar inte djur och sedan göra sig av med dem.
  • Anonym (Enbi)

    Hen är uttråkad. Dessutom är jag övertygad om att även katter kan ha ADHD eller motsvarande. Vet minst två katter och tre hundar som hade/har egenskaperna som tyder på det - spattiga, överaktiva, oroliga, mer benägna att gnälla/låta, hörde och märkte allt, ofokuserade, tog helt slut på sig och däckade av utmattning.

    De djuren behövde också mer stimulans än andra. Att du tycker att katten borde få nog stimulans är inte detsamma som att det är så. Testa att aktivera regelbundet, på olika sätt, ett tag och se hur det går?

  • ALM82
    Mimmi O skrev 2018-03-05 12:43:02 följande:

    Det spelar uppenbarligen ingen roll. Glömde skriva att när jag hade uppehåll med vatten/vaser så hittade han på annan skit. (Hängde i gardinerna, kloar sönder tapetet etc) Han har fri tillgång till utemiljö då vi bor vid en stor skog samt att han har en kattkompis i hemnet. Så understimulerad är han inte...


    Uppenbarligen så räcker inte detta. Katter gör ju inte saker "bara" för att jävlas! Det är ju något han är missnöjd med, om det är hans kattkompis eller att ni är borta för länge på dagarna eller att han är understimulerad, det vet inte jag, men oavsett så är husdjuret som du har skaffat ditt ansvar, man skaffar inte husdjur utan att vara medveten om att det innebär uppoffringar och ändringar i ens egna liv.
  • Anonym (vilken ras)
    Mimmi O skrev 2018-03-05 12:32:35 följande:

    Jag blir helt matt och är så trött på vår katt att jag just för tillfället funderar på att söka nytt hem åt honom. 2 år och kastrerad.

    Han är på ALLA våra blomvaser med vatten. Välter och dricker. Tar sönder och förstör.

    Han har en vattenskål på nedre plan och en vattenskål på övre plan. Han välter vaserna fast att vattenskålarna är fyllda.

    Han är inte uttorkad och har kollats upp hos vetrinär.

    Vad i helvete är problemet och vad ska jag göra?

    Jag är så in i helvetes jävla trött på honom.

    För övrigt så kissar han inne trots ren toalett (även uppkollad hos vet).

    Vad fan ska man göra?!?!


    vilken ras har du? är det blue russian i katten eller norsk skogskatt så vill de klättra överallt... har de inget att klättra på så skaffar de det... tyvärr hade en sån katt en gång ;/
  • Anonym (vilken ras)

    finns tre saker du kan göra

    1 skaffa en katt till som sällskap

    2 spruta med blomspruta när han biter samt skaffa klösbräda klätterställning

    3 omplacera katten

  • Birmafröken

    Hur kommer det sig att du skaffade katten? Är uppriktigt nyfiken på svaret för du verkar uppseendeväckande aggressiv och rent av hatisk i ditt förhållningssätt till honom.

Svar på tråden KATTJÄVEL!