• Almina

    Bästa tiden för barnkalas?

    Vilken veckodag och mellan vilka klockslag tycker du är bäst för ett barnkalas? Alltså när vill du helst att dina barn blir bjudna. Det gäller ett 5-årskalas, om det påverkar ditt svar.

    Och en annan, relaterad, fråga: Hur länge tycker du att det är lagom att ett kalas pågår (när du själv anordnar...)?

  • Svar på tråden Bästa tiden för barnkalas?
  • Duckan

    13-15 helst på söndagar, men lördagar är okej.
    Uppskattar inte alls kalas som ligger mitt i fredagskvällen.

  • Duckan

    För vår del hade det funkat utmärkt. Vi äter middag ganska sent.
    Kan dock tänka mig att en del ojar sig över att barnet kommer hem fullproppat med snask och äter ingen mat. Själv tycker jag att sånt är helt okej ibland.

  • Anonym (går)
    Almina skrev 2018-03-05 14:30:49 följande:

    Är 15.30 - 17.30 för sent för ett 5-årskalas en söndagkväll?


    Nej, det funkar fint!

    Helst eftermiddag tycker jag och helst på helgen. Så nån gång mellan 13-18 tycker jag funkar. Men om du bjuder under "normal" mattid så får du bjuda på nåt mer matigt än fika/godis.
  • Anonym (går)
    Duckan skrev 2018-03-05 14:37:11 följande:

    För vår del hade det funkat utmärkt. Vi äter middag ganska sent.
    Kan dock tänka mig att en del ojar sig över att barnet kommer hem fullproppat med snask och äter ingen mat. Själv tycker jag att sånt är helt okej ibland.


    Men om de får nån mat på kalaset då går det ju bra. Vi brukar bjuda på nåt matigt om det krockar med vanlig mattid. Korv med bröd, pizza, tacos.. + tårta, glass, kakor också sånt då.
  • Memmelie

    Personligen tycker jag nog bäst om lördagar eller fredagar (beroende på hur länge kalaset hållet på), och det är för att jag tycker söndagar är ?heliga? att bara vara hemma och ta det lugnt och varva ner lite inför ny jobb- och skolvecka

  • Almina
    Duckan skrev 2018-03-05 14:37:11 följande:

    För vår del hade det funkat utmärkt. Vi äter middag ganska sent.

    Kan dock tänka mig att en del ojar sig över att barnet kommer hem fullproppat med snask och äter ingen mat. Själv tycker jag att sånt är helt okej ibland.


    Ja, en del är ju väääldigt rutinbundna. Vi brukar också kunna vara ganska flexibla, när det handlar om något som inte sker varje vecka...
    Anonym (går) skrev 2018-03-05 16:49:39 följande:

    Nej, det funkar fint!

    Helst eftermiddag tycker jag och helst på helgen. Så nån gång mellan 13-18 tycker jag funkar. Men om du bjuder under "normal" mattid så får du bjuda på nåt mer matigt än fika/godis.


    När är egentligen "normal" mattid? Vi funderar på att bjuda på pannkakor, med grädde, glass och sylt. Kan det funka att bjuda på vid 16.30-tiden. Bör man nämna nåt vad som bjuds på? Kan man skriva att det serveras "förstärkt fika"?
  • kaeg

    Eftermiddag från 12:30 och ca 2,5-3timmar brukar vara lagom. Och då gärna söndag.

    Om det ska vara senare så får det gärna vara lördag em/kväll då det blir lite sent annars för en söndag tycker jag. Men säg en lördag kl14-17 eller 15-18 hade fungerat det med om det bjöds på något matigt. Pannkakor med tillbehör lät som uppskattar av de flesta

    Jag uppskattar tydliga inbjudningar där det står tex mat och fika eller till och med mer vad det bjuds på och att man uppmanar alla att svara ang ev allergier och om de kommer eller ej.

    Älskar att fixa barnkalas

  • Alexi

    Tydlig inbjudan där det står vad som bjuds på. Och är det mitt i lunchtid eller mitt i middagstid så bjud på mat, absolut inte bara fika.

  • Gryntroll

    2h i den åldern tycker jag är lagom.

    Lördag 11-13 med mat (hamburgare/pizza osv) och fika. Då blir godispåsen lördagsgodis och lördag efter lunch redo att nyttjas till annat.

    Söndag 15-17 samma upplägg som ovan, då finns tid att varva ner och komma i säng i bra tid.

    Och info på inbjudan om det blir mat eller bara fika. Så man kan planera och parera Marit agent och tydligt om det är en önskan att barnen klär ut sig.

  • Anonym (Sinnia)

    Min personliga åsikt är att lördagar går bra vinterhalvåret. På vår, sommar och tidig höst vill man utnyttja helgerna och åka till tex stugan. Att då få ett kalas på lördagen är inte kul. Då är söndag eftermiddag toppen. På vintern är det bra om kalaset är slut vid 17-tiden. På sommaren kan det vara senare på kvällen. Då funkar även vardagskvällar.

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Sinnia) skrev 2018-03-05 22:28:15 följande:

    Min personliga åsikt är att lördagar går bra vinterhalvåret. På vår, sommar och tidig höst vill man utnyttja helgerna och åka till tex stugan. Att då få ett kalas på lördagen är inte kul. Då är söndag eftermiddag toppen. På vintern är det bra om kalaset är slut vid 17-tiden. På sommaren kan det vara senare på kvällen. Då funkar även vardagskvällar.


    Och jag tänker precis tvärtom. På vintern vill man ju åka skidor och är borta hela lördagen men kan ha möjlighet att komma hem till söndag eftermiddag.

    För mindre barn tycker jag söndagarr bäst och för större barn fredagskvällen.
  • Gryntroll
    Anonym (Sinnia) skrev 2018-03-05 22:28:15 följande:

    Min personliga åsikt är att lördagar går bra vinterhalvåret. På vår, sommar och tidig höst vill man utnyttja helgerna och åka till tex stugan. Att då få ett kalas på lördagen är inte kul. Då är söndag eftermiddag toppen. På vintern är det bra om kalaset är slut vid 17-tiden. På sommaren kan det vara senare på kvällen. Då funkar även vardagskvällar.


    Så sant - så tänker jag också... mycket av helgernas tid är uppbokad för båt och stuga.
  • Anonym (Sinnia)
    Anonym (Abc) skrev 2018-03-06 05:44:16 följande:

    Och jag tänker precis tvärtom. På vintern vill man ju åka skidor och är borta hela lördagen men kan ha möjlighet att komma hem till söndag eftermiddag.

    För mindre barn tycker jag söndagarr bäst och för större barn fredagskvällen.


    Haha, något säger mig att du bor i norra Sverige och jag samt Gryntroll i södra.
    Anonym (Abc) skrev 2018-03-06 05:44:16 följande:

    Och jag tänker precis tvärtom. På vintern vill man ju åka skidor och är borta hela lördagen men kan ha möjlighet att komma hem till söndag eftermiddag.

    För mindre barn tycker jag söndagarr bäst och för större barn fredagskvällen.


    Haha, något säger mig att du bor i norra Sverige och jag samt Gryntroll i södra.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Sinnia) skrev 2018-03-10 00:14:40 följande:

    Haha, något säger mig att du bor i norra Sverige och jag samt Gryntroll i södra. Haha, något säger mig att du bor i norra Sverige och jag samt Gryntroll i södra.


    Önskar jag gjorde det men bor i Stockholm så får kämpa ordentligt för att få till mina skidresor

    Är i alla fall borta från omvärlden från jul till påsk då det är omväxlande resor och fotbollscuper för barnen hela vintern.
  • Anonym (2-2,5h)

    2h om man bara bjuder på fika, 2,5h om man räknar med att både bjuda på mat och fika. "Standardtid" här verkar vara 14-16 på en lördag. Nu senast hade vi 7årskalas vid 11-13:30 och grillade då korv, barnen grillade pinnbröd över en eldkorg och efter lite lek avslutades kalaset med fika och presentöppning.

    17:30 på en söndag hade inte varit optimalt för oss för ett 5årskalas även om barnen fått mat. Våra barn är alltid väldigt uppe i varv efter kalas så det skulle varit svårt att varva ner för kvällen.

Svar på tråden Bästa tiden för barnkalas?