• anas99­8
    Äldre 5 Mar 19:41
    4324 visningar
    1 svar
    1
    4324

    Få 9 månaders att somna

    Hej,

    Jag har en son på 9 månader som allt som oftast bara somnar i famnen på mig. Det händer kanske 2ggr i månaden att han somnar av sig själv i sängen. Han somnar i min famn, när jag står upp och vaggar honom på middagsvilan, kvällen och mitt i natten.

    Det brukar inte ta lång tid på dagen och kvällen men mitt i natten kan det ta 2 timmar för honom att somna om. Dessutom börjar han bli lite väl tung att bära på.

    Överallt står det ?lägg barnet i sängen trött men vaket? det har jag gjort hur många gånger som helst men det spelar ingen roll om han så i princip sover i famnen, så fort jag lägger ner honom så börjar han sprattla, vända sig på mage och böka runt i sängen. Han kan hålla på i upp till 30min innan han skriker pga att han är övertrött. Han skriker tills han somnar :( och det gillar jag verkligen inte.

    Dottern var likadan förutom att hon blev ledsen så fort man la ner henne, när hon var ca 13månader (precis efter sonen föddes) så började hon somna själv och gör fortfarande. Men sonen är mer aktiv på nätterna än hon var. Hur har ni gjort med att lära dem somna själv? Eller andra tips på vad jag kan göra för att slippa vara vaken med honom upp till 2 timmar/natt?

  • Svar på tråden Få 9 månaders att somna
  • Äldre 5 Mar 20:43
    #1
    +1

    Man måste helt enkelt bryta de ovanor de skaffat sig. Då är det ju bara att stå ut och finnas där för dem. Bestäm er för hur ni vill att han ska somna och kör på det. På ett par dagar kommer han vänja sig.

    Men lämna honom absolut inte, finns där, ge trygghet och närhet, men bär inte.

Svar på tråden Få 9 månaders att somna