• moaguuun

    Halta pga svamp? (Hund)

    Min ena hund haltar och slickar under tassen. Jag funderar på om det kan bero på svamp? Det konstigaste är att hon inte haltar ute, bara inomhus.

  • Svar på tråden Halta pga svamp? (Hund)
  • Anonym (K)

    Ring och rådfråga veterinär, kära du. Det låter inte så sannolikt för mig att halta pga svamp.

    Har hunden svamp eller gissar du på att den har det utifrån hältan?

  • moaguuun

    Tro det eller ej men det är fullt möjligt att rådfråga veterinär OCH fråga efter andras erfarenheter. 

    Vad baserar du det på? Jag har hittat historier från många där hunden har börjat halta på grund av svamp. Det här med att hon inte haltar utomhus tyder också på att det är något sådant.

  • Dexter dot com

    Är hunden röd och irriterad i huden på tassen ? Isf kan det ju vara svamp men lika väl vara något litet sår eller nån sticka. Bäst är ju självklart att besöka vet för undersökning och behandling. Svamp är ju ofta symptom på bakomliggande orsaker som tex allergi.

  • Deceree1

    Om hunden slickar och nafsar på/ under tassar och hår och hud i tassarna är röda kan det bero på allergi. Har den haft öroninflammationer? Hur gammal är hunden? Det finns lite olika knep att ta till.

  • moaguuun

    Självklart tänker jag gå till veterinären om jag inte ser förbättring eller kan behandla det själv. Jag trodde att det var något man inte behövde påpeka i inlägget. Hunden är inte allmänt påverkad och hon går som sagt normalt utomhus. Hunden är 8 år så jag tror inte att hon plötsligt fått en allergi. 

  • Deceree1
    moaguuun skrev 2018-03-06 08:44:16 följande:

    Självklart tänker jag gå till veterinären om jag inte ser förbättring eller kan behandla det själv. Jag trodde att det var något man inte behövde påpeka i inlägget. Hunden är inte allmänt påverkad och hon går som sagt normalt utomhus. Hunden är 8 år så jag tror inte att hon plötsligt fått en allergi. 


    Näe, det låter det ju inte som då. Du skulle ändå kunna prova att schamponera hunden i klorhexidinschampo i ett badkar och låta tassarna vara under vatten under tiden ni duschar.
  • moaguuun

    Ja det är bara en tass men jag har kollar igenom och jag ser inget konstigt. Möjligen lite rött men jag vet inte. Jag har köpt något som ska vara bra mot svamp, känns ändå som det troligaste. Hon slickade sig mycket på tassen innan hon började halta.

  • Deceree1
    moaguuun skrev 2018-03-06 09:11:12 följande:

    Ja det är bara en tass men jag har kollar igenom och jag ser inget konstigt. Möjligen lite rött men jag vet inte. Jag har köpt något som ska vara bra mot svamp, känns ändå som det troligaste. Hon slickade sig mycket på tassen innan hon började halta.


    Om jag hade varit som du så hade jag avvaktar nån dag. En sticka brukar ju vandra ut efter ett tag. Jag skulle kolla tassen ibland då o då och försöka att få hunden att inte slicka. Ger det inte med sig hade jag besökt veterinär. Jag har varit med om det här flera ggr och det har fixat sig ändå.
Svar på tråden Halta pga svamp? (Hund)