• Äldre 5 Mar 22:06
    2682 visningar
    8 svar
    8
    2682

    Hjälp! Rätt att häva köp??

    Någon som är duktig på juridik?? Vi köpte ett par vinterhjul av en privatperson på blocket till vår nya bil. I annonsen står det att dom passar v90 men vi frågade om dom även passade våran v90 cc. Han ringde då sin kompis som jobbade på Volvo och frågade och han svarade att ja dom passar eran bil. Vi köper då fälgarna. När vi hämtar bilen och Volvo ska montera dom så passar dom inte.

    Kan man kräva att han ska ta tillbaka dom och vi få tillbaka pengarna? Han har ju på ett sett uppgett att dom ska passa våran bil och har ju lämnat felaktig information av varan till oss? Eller får vi skylla oss själva för att vi litade på honom?

  • Svar på tråden Hjälp! Rätt att häva köp??
  • Äldre 5 Mar 22:41
    #1

    Köplagen för köp mellan privatpersoner ställer ganska höga krav på att man ska inspektera varan så jag skulle gissa att det är kört. Sen är frågan om det verkligen är V90 vs. V90CC som är problemet. Vad är det för däckstorlek ni köpt och vad har ni på bilen idag?

  • Anonym (Enunt­iation­)
    Äldre 6 Mar 00:03
    #2

    Köplagen ställer höga krav på besiktning, som nämndes, men om det finns en garantiutfästelse innebär en avvikelse att det handlar om ett konkret fel. Har säljaren sagt att fäljarna ska passa har ni rätt till påföljder på grund av fel även om det hade varit uppenbart för er vid en normal besiktning. 

    Sedan är det ju fråga hur mycket ni orkar bråka och vad det är värt i förhållande till vad ni betalade. Kanske kan ni sälja fälgarna vidare?

  • Äldre 6 Mar 06:54
    #3
    em93 skrev 2018-03-05 22:06:02 följande:

    Någon som är duktig på juridik?? Vi köpte ett par vinterhjul av en privatperson på blocket till vår nya bil. I annonsen står det att dom passar v90 men vi frågade om dom även passade våran v90 cc. Han ringde då sin kompis som jobbade på Volvo och frågade och han svarade att ja dom passar eran bil. Vi köper då fälgarna. När vi hämtar bilen och Volvo ska montera dom så passar dom inte.

    Kan man kräva att han ska ta tillbaka dom och vi få tillbaka pengarna? Han har ju på ett sett uppgett att dom ska passa våran bil och har ju lämnat felaktig information av varan till oss? Eller får vi skylla oss själva för att vi litade på honom?


    Ja, då säljaren hävdat att de passar en cc.
  • Anonym (duff)
    Äldre 6 Mar 08:07
    #4

    Har du ens frågat säljaren?

    För övrigt har v90 o v90cc men inte däcken om jag inte missminner mej.

  • Anonym (duff)
    Äldre 6 Mar 08:09
    #5
    Anonym (duff) skrev 2018-03-06 08:07:51 följande:

    Har du ens frågat säljaren?

    Edit..

    För övrigt har v90 o v90cc samma fälgar men inte samma däck om jag inte missminner mej.


  • Äldre 6 Mar 10:13
    #6

    Ni skall ju kunna bevisa att säljaren vilselet er. Ord mot ord kommer man ingen vart med.  Om säljaren vägrar ta tillbaka dom så måste ni ju gå till domstol och
    de flesta måste då anlita en advokat. Dyrt om ni förlorar.
    Bara för att ni faktiskt har rätt så innebär inte det att man automatiskt får rätt.

  • Anonym (volvo 4 life)
    Äldre 6 Mar 11:43
    #7

    Den som felet beror på är ju han som jobbade på volvo som sa de passar.


    Säljaren var ju bara snäll att hjälpa er fråga om de passar, han kan inte få för att han fått fel svar.
    Hade du själv ringt volvo o frågat, så hade du säkert fått samma svar.


    Men låt det bli en läxa.


    Googlar du så finns det massa info om fälgar o däck o vad som passar på vad och vad som skiljer osv.


     

  • Anonym (TB)
    Äldre 8 Mar 10:42
    #8

    Passar gör dom väl, fälgarna går väl att skruva dit. Sedan kanske däckdimensionen är olämplig men det borde ju ni ha sett, det står ju tydligt på däcken. I min värld är det helt orimligt att lägga det ansvaret på säljaren, är fälgen OK så passar dom i min värld, resten ligger på köparen.

Svar på tråden Hjälp! Rätt att häva köp??