• m401
    Äldre 5 Mar 22:30
    3325 visningar
    3 svar
    3
    3325

    Problem vid familjesamtal, hyser personligt agg(?)

    Hej,

    ville prova att posta här för att se om någon haft liknande erfarenheter.

    Min bonusson har sedan ca 1 år tillbaka (han är 12 år gammal) inte velat åka till sin pappa. Anledningarna är många, men i grunden handlar det om att dels bor han 30 min bort (medan alla kompisar, inkl. skola är där vi bor) samt att uppfostran där är väldigt bestämd. Jag skulle inte säga att det är ett dåligt hem, men väldigt annorlunda vårat eget (vi har även 2 egna barn) som jag skulle klassa som ett normalt hem. Man lever tillsammans, man leker tillsammans, ibland vill man ha egentid på sitt rum etc. 

    För ca 1 år sedan, då sonen bodde 50/50 uppstod ett bråk mellan sonen och pappan som ledde till att han inte ville åka dit längre. Diverse mer eller mindre elaka sms från pappan till sonen och konflikten var ett faktum. Knappast sonen vill åka dit igen.

    Spola fram lite, och pappan anser att sonen måste gå till en psykolog. Diverse samtal där, vilket leder till att psykologen lämnar in en orosanmälan mot pappan. Pappan ljuger sedan ihop en vals, och psykologen gör till slut en orosanmälan mot "situationen" som helhet. 

    Jag är sedan inte jätteinsatt i termerna, men man har nu kommit överens om att gå på familjesamtal. Och efter denna bakgrund så står vi egentligen där. Av någon anledning har denna person/handläggare från dag 1 gått på pappans linje. Brev som skickas ut efter samtal innehåller rena lögner och påhittade saker till den grad att jag var helt övertygad om att det måste finnas något släkt- eller kompisband mellan pappan och handläggaren. Det är faktiskt ganska extrema saker som hittas på. Handläggaren anser att mamman kommit med personangrepp, vilket är en extrem tolkning av motfrågor, och vägrar numera att besvara telefonsamtal.

    Anser mig vara en objektiv, rationell person, och även om jag förstås är på mammans sida emotionellt så finner jag situationen helt absurd. 

    Skolan har nu på nytt gjort en orosanmälan eftersom pojken har ångest i skolan över situationen. Alla skrivelser av handläggaren lägger denna skuld till 100% på mamman.

    Hur kan jag hjälpa mamman? Att aldrig träffa handläggaren igen ensam kommer ske från och med nu, och jag skulle gärna se att en advokat började följa med varje gång. Problemed med det sista är att eftersom det inte är en tvist (ännu) i den bemärkelsen så måste vi bekosta allting själv, vilket skulle bli ca 5 tkr per besök. 

    Det jag vill göra är att övertala mamman att skicka en sista skrivelse där man motiverar beslutet, och sedan slutar gå på samtalen. Så får det tvingas fram en juridisk tvist, som jag är helt övertygad kommer leda till mammans favör. Men, man kör inte chicken race med ett barn i kläm mellan. 

    Detta är förstås inte ett forum där man kan förvänta sig juridiskt korrekta råd, men vårt nästa steg är att ta kontakt med advokat, kosta vad det kosta vill, och få en bra plan framåt. Kanske måste vi inleda rättsprocessen?

    Tacksam för tankar, råd och åsiker.

  • Svar på tråden Problem vid familjesamtal, hyser personligt agg(?)
  • Äldre 6 Mar 01:32
    #1
    m401 skrev 2018-03-05 22:30:08 följande:

    Jag är sedan inte jätteinsatt i termerna, men man har nu kommit överens om att gå på familjesamtal. Och efter denna bakgrund så står vi egentligen där. Av någon anledning har denna person/handläggare från dag 1 gått på pappans linje. Brev som skickas ut efter samtal innehåller rena lögner och påhittade saker till den grad att jag var helt övertygad om att det måste finnas något släkt- eller kompisband mellan pappan och handläggaren. Det är faktiskt ganska extrema saker som hittas på. Handläggaren anser att mamman kommit med personangrepp, vilket är en extrem tolkning av motfrågor, och vägrar numera att besvara telefonsamtal.

    Anser mig vara en objektiv, rationell person, och även om jag förstås är på mammans sida emotionellt så finner jag situationen helt absurd. 


    Har du varit med på familjesamtalen? Om inte, hur vet du att mamman inte har kommit med personangrepp,etc? Tror du henne 'bara' på hennes ord? Om du inte har varit med, kan du vara det i fortsättningen?
  • m401
    Äldre 6 Mar 22:47
    #2

    Det skulle inte passa henne som person att göra personangrepp då efter alla gräl man ändå haft över åren aldrig sett varit med om det själv.

    Jag är inte välkommen på mötena enligt handläggaren.

  • Äldre 19 Mar 14:22
    #3

    Se till att få byta handläggare.

    Pojken är ju nu såpass gammal att hans röst kommer bli hör vid en eventuell rättegång. Och det kommer vara mycket svårt att tvinga en 12 åring åka till en förälder denne inte vill åka till.

    Personligen tror jag att jag i mammans läge skulle meddela att jag nu inte längre kommer gå på dessa samtal, och varför. Sedan skriftligen lämna in ett klagomål på handläggaren. Och efter det vänta på att få en kallelse till rätten (om pappan inte driver den saken , så kommer ni ju aldrig dit). Innan ni ser insidan av en rättssal så kommer pojken vara 13 år, och han kommer inte tvingas till ett umgänge han inte vill. Och mamman kommer inte förlora sitt boende heller.

    I princip så har hon inget att förlora på att sluta gå på dessa samtal. Speciellt om det endast skapat mer problem för sonen.

Svar på tråden Problem vid familjesamtal, hyser personligt agg(?)