• Utvandraren2

    Glukosbelastning

    Sitter i väntrummet hos doktorn och försöker få tiden att gå. Tänkte höra vilken erfarenhet du har av glukosbelastning?

    Hur lätt/svårt var det att dricka glukosen?

    Vilka symptom fick du?

    Jag har en halvtimme kvar till blodprov nr. 2 nu. Hade planerat att jobba lite för att få tiden att gå, men blev trött och okoncentrerad. Och jättetörstig!

  • Svar på tråden Glukosbelastning
  • Llewellyn

    Jag blev tillsagd att jag inte skulle jobba eller ligga ner och vila heller för den delen utan skulle bara sitta i väntrummet och invänta nästa koll.

    Hade förberetts på det så hade bok med mig.

    Tyckte det var OK att dricka, väldigt sötsliskigt såklart. Direkt efteråt hade jag kraftiga hostattacker under cirka 30 minuter, nästan så jag trodde att jag skulle kräkas.

    Annars märkte jag ingenting men det kanske var för att jag inte försökte göra så mycket heller. Fick bra resultat.

  • EpicNurse

    Det är inget märkvärdigt alls. Upplevde det inte som jobbigt att dricka. Smakar som jättestark saft. Har haft som plan att läsa bok varje gång men har lagt mig och sovit istället haha :)

    Finns ingen anledning till att man inte skulle kunna sitta med datorn eller sova. Skönt att fördriva tiden på något sätt!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Vit Lilja

    Ja tyckte det var det absolut vidrigaste jag vart med om (och då har ja ändå surplat i mig en hel del kontrastvätska)

    Tiden efteråt var jag SÅÅÅÅÅ dålig. Fick ligga i väntrummet med en hink och spypåse, och fick kämpa med alla celler jag hade i kroppen för att inte spy (då får man göra om det!) klarade mig tills nästa test och sedan var jag tvungen att spy på toan innan jag kunde åka hem. Totalt vidrigt och vill absolut inte behöva göra om det!

  • Krusbärskompott

    För mig var det absolut värsta koffeinbristen. Jag dricker ALLTID kaffe direkt på morgonen annars.

    Hemskt att jag är så beroende men att vara vaken typ fyra timmar (gå upp, åka dit, vänta 2h, åka hem) och interagera med andra människor utan att ha koffein i kroppen? Gud.

  • Hermioney
    Utvandraren2 skrev 2018-03-06 11:06:11 följande:

    Sitter i väntrummet hos doktorn och försöker få tiden att gå. Tänkte höra vilken erfarenhet du har av glukosbelastning?

    Hur lätt/svårt var det att dricka glukosen?

    Vilka symptom fick du?

    Jag har en halvtimme kvar till blodprov nr. 2 nu. Hade planerat att jobba lite för att få tiden att gå, men blev trött och okoncentrerad. Och jättetörstig!


    Jag fick samma symtom som jag får vid en allergisk reaktion på mat.

    Huvudvärk medan jag drack. Sen mycket kraftig huvudvärk hela dagen i tvåtimmars intervaller. Fick ligga i sängen. Sen kräkningar 12 timmar senare. Jag gör aldrig mer om det. Den senaste som ville fick ta stick i fingret.
  • Fia 28

    Det var supersött och sliskigt. Blev lite yr i bollen första halvtimmen, sen fick jag sura uppstötningar. Hade mest tråkigt medan jag väntade på att tiden skulle gå.

  • Katten18
    EpicNurse skrev 2018-03-06 11:16:07 följande:

    Det är inget märkvärdigt alls. Upplevde det inte som jobbigt att dricka. Smakar som jättestark saft. Har haft som plan att läsa bok varje gång men har lagt mig och sovit istället haha :)

    Finns ingen anledning till att man inte skulle kunna sitta med datorn eller sova. Skönt att fördriva tiden på något sätt!


    Finns en anledning till att man inte ska sova, jobba däremot får man göra :)

    Sova ska man inte göra för ämnesomsättningen förändras när vi sover och därmed påverkas ens blodsocker, kroppen tillgodoser sig sockret annorlunda,, till skillnad från när man är vaken :)

    Men som svar på TS fråga:

    Alla reagerar olika på sockerbelastningar, vissa tycker det inte alls är farligt medan andra blir trötta, törstiga, får huvudvärk eller måste spy :)

    Hoppas du fick bra resultat på sockerbelastningen :)
  • Ruter

    Gick bara bra att dricka. Min barnmorska tipsade om att ta med lite citron och droppa i så smakade det inte lika sliskigt blev faktist rätt gott då, mer som lemonad :)

  • EpicNurse
    Katten18 skrev 2018-03-06 21:56:00 följande:

    Finns en anledning till att man inte ska sova, jobba däremot får man göra :)

    Sova ska man inte göra för ämnesomsättningen förändras när vi sover och därmed påverkas ens blodsocker, kroppen tillgodoser sig sockret annorlunda,, till skillnad från när man är vaken :)

    Men som svar på TS fråga:

    Alla reagerar olika på sockerbelastningar, vissa tycker det inte alls är farligt medan andra blir trötta, törstiga, får huvudvärk eller måste spy :)

    Hoppas du fick bra resultat på sockerbelastningen :)


    Ja men den ytliga vilan när man är vaken till och från under några timmar påverkar inte nämnvärt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Utvandraren2
    SofieJ skrev 2018-03-06 16:54:46 följande:

    Hur gick det Utvandraren?


    Jag fick inte reda på resultatet idag, det skickas till min barnmorska. Jag skulle egentligen ta det i v26 som du, men var tvungen att åka till min läkarmottagning ändå idag pga möjlig uvi. Så passade på att ta allt samtidigt, bm sa att det gick bra.

    (Hade inte uvi förresten, puh!)

    Åkte tillbaka till jobbet och åt lunch och allt kändes som vanligt. Förutom att jag inte var särskilt sugen på juice/läsk/saft resten av dagen! :)

    Jag skulle göra det igen, men det var ingen trevlig upplevelse. Mest för att jag blev lite orolig över hur trött och yr jag blev innan det peakade. Nästa gång är jag ju mer förberedd.
  • SofieJ
    Utvandraren2 skrev 2018-03-06 23:25:17 följande:

    Jag fick inte reda på resultatet idag, det skickas till min barnmorska. Jag skulle egentligen ta det i v26 som du, men var tvungen att åka till min läkarmottagning ändå idag pga möjlig uvi. Så passade på att ta allt samtidigt, bm sa att det gick bra.

    (Hade inte uvi förresten, puh!)

    Åkte tillbaka till jobbet och åt lunch och allt kändes som vanligt. Förutom att jag inte var särskilt sugen på juice/läsk/saft resten av dagen! :)

    Jag skulle göra det igen, men det var ingen trevlig upplevelse. Mest för att jag blev lite orolig över hur trött och yr jag blev innan det peakade. Nästa gång är jag ju mer förberedd.


    Skönt att höra att det gick bra (och ingen uvi)! Hoppas att resultatet inte visar nåt konstigt heller :)
  • Katten18
    EpicNurse skrev 2018-03-06 22:31:27 följande:
    Ja men den ytliga vilan när man är vaken till och från under några timmar påverkar inte nämnvärt.

    Nej, vila är okej att göra.


    Jag forskar om diabetes och jobbar just nu med en studie om just glukosbelastning, där tillåter vi INTE våra försökspersoner att sova under dessa 2h de belastas, just pga. det ändrade upptaget av glukos :)


    Säkert olika hos alla.

  • Katten18
    Utvandraren2 skrev 2018-03-06 23:25:17 följande:
    Jag fick inte reda på resultatet idag, det skickas till min barnmorska. Jag skulle egentligen ta det i v26 som du, men var tvungen att åka till min läkarmottagning ändå idag pga möjlig uvi. Så passade på att ta allt samtidigt, bm sa att det gick bra.

    (Hade inte uvi förresten, puh!)

    Åkte tillbaka till jobbet och åt lunch och allt kändes som vanligt. Förutom att jag inte var särskilt sugen på juice/läsk/saft resten av dagen! :)

    Jag skulle göra det igen, men det var ingen trevlig upplevelse. Mest för att jag blev lite orolig över hur trött och yr jag blev innan det peakade. Nästa gång är jag ju mer förberedd.

    Vet du vad du låg i socker innan du belastades? :)


    Sa dom inte varför du skulle göra det igen?

  • Physalis

    Tyckte det inte var så farligt. Hade dock ett stor behov av att äta ofta under graviditeten så jag gjorde iordning en matsäck som jag åt såfort de tillät mig.


    Korrekturläser som en kratta
  • Utvandraren2
    Katten18 skrev 2018-03-07 08:36:41 följande:

    Vet du vad du låg i socker innan du belastades? :)

    Sa dom inte varför du skulle göra det igen?


    Var nog lite oklar. Menade bara att jag skulle göra det igen om jag var tvungen. Om jag tex blir gravid igen. :)

    Fick svar idag, allt var normalt. Fick inte veta några värden.
  • Utvandraren2
    Physalis skrev 2018-03-08 00:26:07 följande:

    Tyckte det inte var så farligt. Hade dock ett stor behov av att äta ofta under graviditeten så jag gjorde iordning en matsäck som jag åt såfort de tillät mig.


    Den bananen jag åt så fort jag fick var himmelsk god! För att inte tala om vattnet. :)
  • Delilah2001

    Jag tyckte inte att det var problem att dricka det. Citronsmak, och det gjorde att det kändes lite mer fräscht.

    Fick vila i ett eget rum på en brits och fick en filt. Kände mig trött, men inte mycket mer. Ingen sa något om att jag inte fick somna.

    Fick svaret efteråt, och det var normalt.

  • dec06

    Gjorde det i tisdags. Inget konstigt alls. Blev rätt så trött av att inte göra någonting och kanske brist på vatten och  mat. Helt ok att dricka så där en gång. Sjukligt törstig resten av dagen sen men då var det ju fritt fram att dricka. Så med andra ord inget märkvärdigt alls. 2 blodprov å 2 timmars väntan , that's it. 

Svar på tråden Glukosbelastning