• Anonym (Kaffedraken)

    Inte redo för IVF pga KAOS

    Hej!

    Har ingen att bolla det här med så jag skriver några rader. Kanske någon här som är/har varit i en liknande situation.

    Efter lite över 2 års försök i ett 9-årigt förhållande (vi är 35+) har nu brevet till första Ivf-mötet kommit. MEN: Jag känner mig inte redo. Här är varför:

    - Känner mig deprimerad, ensam, uppgiven, hopplös, svag. Har försökt få ordning på kroppen med hjälp av allt möjligt från akupunktur, psykoterapi, fertilitetsmassage, yoga, löpning, teer, adaptogener, levaxin etc. men har gett upp hoppet. 
    - Förhållande som nästan brister: De senaste två åren har vi haft det väldigt kämpigt pga svår sjukdom i den närmsta familjen, flytt till ny plats, nytt jobb, dålig ekonomi, isolering, väldigt mycket bråk där vi har sårat och kritiserat varandra på ett fruktansvärt sätt. Kärleken har avtagit och blivit hatisk, bandet mellan oss har försvagats.
    - Vi vet inte var vi ska bo: Juni-augusti har vi inget boende, i april blir det resor, och sambo vill flytta utomlands. 
    - Ostabil ekonomi: Jag har en behovsanställning på deltid som kan sluta när som helst och är deltidsarbetslös utan a-kassa. Sambon har sagt upp sig och ska starta upp eget företag i vår. 

    Jag behöver inget drömscenario för att försöka med ivf men åtminstone ett stabilt förhållande, en positiv inställning och lite inre styrka hade känts bra.   

    Någon här som har börjat med ivf trots kaos och ett icke-perfekt liv?
    Kan man skjuta upp ivf (RMC Malmö)?

    Glad över svar. 

  • Svar på tråden Inte redo för IVF pga KAOS
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har själv erfarenhet av ivf o av att få barn och hela processen är en otrolig påfrestning på olika vis, fysiskt o psykiskt. Att sedan bli förälder ställer allt på sin spets o lägger ny press på den befintliga relationen .

    Jag tycker absolut att ni ska dra i nödbromsen , pausa ivf planerarna o red ut era bekymmer .

    Du behöver ta en kontakt med VC o läkare/kurator o gör en hälso koll att inget är fel ex hormoner som ger depression eller liknande . Sätt upp livsmål o en plan till bättre det mående.

    Er relation behöver ni uppmärksamma o diskutera , älskar ni varandra o kan nu hitta tillbaka? Behöver ni hjälp i det eller inte?

    Be om hjälp från anhöriga o vänner , tips som kan lösa boende bekymret mm !

    Förstår att det känns tufft men sätt dig själv eller med sambon o lägg en plan hur ni ska komma framåt , en sak i taget!

    Ett barn förtjänar trygghet , emotionell o fysiskt /ekonomisk . Ett barn förtjänar också föräldrar som mår bra !

    Ta hand om dig!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Snuttis2 skrev 2018-03-07 10:30:45 följande:

    Har själv erfarenhet av ivf o av att få barn och hela processen är en otrolig påfrestning på olika vis, fysiskt o psykiskt. Att sedan bli förälder ställer allt på sin spets o lägger ny press på den befintliga relationen .

    Jag tycker absolut att ni ska dra i nödbromsen , pausa ivf planerarna o red ut era bekymmer .

    Du behöver ta en kontakt med VC o läkare/kurator o gör en hälso koll att inget är fel ex hormoner som ger depression eller liknande . Sätt upp livsmål o en plan till bättre det mående.

    Er relation behöver ni uppmärksamma o diskutera , älskar ni varandra o kan nu hitta tillbaka? Behöver ni hjälp i det eller inte?

    Be om hjälp från anhöriga o vänner , tips som kan lösa boende bekymret mm !

    Förstår att det känns tufft men sätt dig själv eller med sambon o lägg en plan hur ni ska komma framåt , en sak i taget!

    Ett barn förtjänar trygghet , emotionell o fysiskt /ekonomisk . Ett barn förtjänar också föräldrar som mår bra !

    Ta hand om dig!


    Tack snälla för ditt svar. Jag tror allt detta har bidragit till att vi inte har lyckats. Jag har en väldigt hög inre stress och oro och jag känner verkligen hur kroppen och hjärnan säger "stop- här blir det inga barn". Man är så bra på att blunda inför verkligheten när man jagar drömmen om att bli gravid. Vi har pausat våra planer, ett smärtsamt beslut efter mer än 2års försök. Även sambon har "erkänt" att han inte är så intresserad av att skaffa barn just nu pga alla relationsproblem oss emellan. Även det säkert en omedveten orsak till barnlöshet. Vi har efter 9 år tillsammans kommit till en punkt där vi måste se om vi vill fortsätta livet med varandra. 
Svar på tråden Inte redo för IVF pga KAOS