• Äldre 6 Mar 22:53
    12158 visningar
    13 svar
    -1
    13
    12158

    Inte beviljad lån, hjälp :(

    Hej! Bakgrunds story: hamnade på KF för tre år sen, en liten summa på 500:- som jag väntat nu 3 år på att anmärkningen ska försvinna vilket den gjorde nu i mars. Jag har alltså väntat på den här dagen såå länge och hade planerat att ta ett lån nu när den var borta för att samla skulder jag har som tex klarna och qliro och för att köpa en bil då jag behöver ha bil till och från jobbet och nu när jag har varit bil lös i 4 månader har jag fått använda en bil från företaget jag jobbar på för att kunna pendla. Och så kom den stora dagen som jag väntat på så länge, dels att få råd att köpa en egen bil igen och underlätta månadernas räkningar MEN då blir jag nekad för att qliro har bestämt sig för att dom ska synas på UC!!! :(

    Alltså har jag sen i september höjt min skuld hos qliro (som på uc?n står som lån/kredit) och detta pga jag behövde köpa lite nya grejer till hemmet då jag och sambon separerade och han tog med sig mer än halva hemmet. Inte jätte många tusenlappar men ändå. Och då ser dom det som att jag inte har kunnat amortera den skulden jag har för att den har blivit högre dom senaste månaderna. Fast jag såklart betalar av varje månad så ser dom ju inte det! Och detta var ju såklart en av dom skulderna jag bland annat tänkt att lösa med lånet... känner mig besviken och ledsen, hade jag vetat detta för ett tag sedan hade jag ju hellre suttit utan möbler :(

    Behövde bara få skriva av mig men ni får ju gärna svara om ni har tips..

    Och innan ni skriver elaka kommentarer så vill jag bara poängtera att alla räkningar vi hade stod i mitt namn och dom har jag fått försöka lösa själv och därför har jag nu hamnat med avbetalningar. Och med ett låna hade jag minskat mina månadsutgifter med ca hälften..

  • Svar på tråden Inte beviljad lån, hjälp :(
  • Äldre 7 Mar 00:02
    #1

    Hur mycket är krediterna hos Klarna och qliro? Hur mycket hade du tänkt låna? Vad är din inkomst? Är du tillsvidareanställd?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • sextio­talist
    Äldre 21 Mar 10:28
    #3
    +1

    Kreditvärdigheten bygger på scoring, där skulder och krediter drar ner kreditvärdigheten, även förfrågningar drar ner värdet och självklart skulder hos KFM och betalningsanmärkningar.
    Du får jaga en billig bil som du får räkna med hålla ett par år, under tiden betala av skulderna och inte söka några krediter.
    Så fort en kredit är betald så avslutar du ett eventuellt konto.

  • Anonym (12345­)
    Äldre 22 Mar 07:35
    #3

    Hur långt har du till jobbet?

  • Anonym (BRA)
    Äldre 22 Mar 12:08
    #4
    +3

    Känns som det är förståndigt att neka dig lån då du tror att du helt plötsligt "har råd att köpa en egen bil"
    Om du lånar till bil har du inte råd till att köpa en egen bil DU LÅNA FÖR ATT HA EN BIL SOM NÅGON ANNAN (banken) ÄGER. 

  • Äldre 22 Mar 12:24
    #5
    +3
    Anonym (BRA) skrev 2018-03-22 12:08:09 följande:

    Känns som det är förståndigt att neka dig lån då du tror att du helt plötsligt "har råd att köpa en egen bil"
    Om du lånar till bil har du inte råd till att köpa en egen bil DU LÅNA FÖR ATT HA EN BIL SOM NÅGON ANNAN (banken) ÄGER. 


    Haha, exakt min tanke. Behöver man låna till något så har man per definition inte råd.

    Inte konstigt att du nekas lån när du trots existerande skuldsättning fortsätter att låna pengar till höger och vänster.
  • Anonym (Hus)
    Äldre 11 Apr 04:28
    #7
    -1

    Så merparten har per definition inte råd att bo i villa? Konstigt logik som inte håller.

    Om TS inte blir beviljad ett blancolån för en bil så är det nog bara så att ekonomin är för dålig. Det har funkat i 4 månader så kan nog funka även i framtiden.

    Du behöver nog helt enkelt se över din ekonomi.

  • Äldre 10 May 19:18
    #8

    Men de flesta bilförsäljare föredrar ju att man köper bilarna på avbetalning i alla fall. Det borde du väl kunna göra utan att ta lån?

    Och om det handlar om att samla små krediter på ett ställe för att få bättre ränta måste det ju finnas någon som kan göra det. Det ringer ju någon flera gånger i månaden och säger att de vill hjälpa en med det... som om alla människor hade en massa dyre krediter att samla och få bättre villkor på... 

  • Anonym (12345­)
    Äldre 11 May 10:36
    #9
    Darimna skrev 2018-05-10 19:18:44 följande:

    Men de flesta bilförsäljare föredrar ju att man köper bilarna på avbetalning i alla fall. Det borde du väl kunna göra utan att ta lån?

    Och om det handlar om att samla små krediter på ett ställe för att få bättre ränta måste det ju finnas någon som kan göra det. Det ringer ju någon flera gånger i månaden och säger att de vill hjälpa en med det... som om alla människor hade en massa dyre krediter att samla och få bättre villkor på... 


    Hur menar du att man köper något på avbetalning men utan att ta lån?
  • Anonym (Okej?­)
    Äldre 14 May 20:16
    #10
    Darimna skrev 2018-05-10 19:18:44 följande:

    Men de flesta bilförsäljare föredrar ju att man köper bilarna på avbetalning i alla fall. Det borde du väl kunna göra utan att ta lån?

    Och om det handlar om att samla små krediter på ett ställe för att få bättre ränta måste det ju finnas någon som kan göra det. Det ringer ju någon flera gånger i månaden och säger att de vill hjälpa en med det... som om alla människor hade en massa dyre krediter att samla och få bättre villkor på... 


    Hahaha, förstår du inte att köpa något på avbetalning ÄR att ta LÅNSkrikandes
  • Anonym (Okej?­)
    Äldre 14 May 20:19
    #11
    Anonym (Okej?) skrev 2018-05-14 20:16:06 följande:
    Hahaha, förstår du inte att köpa något på avbetalning ÄR att ta LÅNSkrikandes
    Tillägg: visst, kan finnas räntefria avbetalningar men då brukar det ofta innebära en uppläggningsavgift istället. Tar man en bil på avbetalning brukar det i regel alltid innebära ränta eftersom det mestadels handlar om större mängder lånade pengar. 
  • Äldre 27 Aug 10:04
    #13

    Helt oavsett tidigare anmärkning så måste din kalkyl för ett nytt lån gå ihop. Talade du om att du ska lösa dina krediter med det nya lånet? Annars kan de ju ha räknat på den kostnad du har idag plus det nya lånet och då nekat. Dina krediter måste sägas upp också, annars har du ju fortfarande möjlighet att låna upp igen.

  • bananh­ataren
    Äldre 29 Aug 13:32
    #13

    Jag skulle rekommendera att du ser till att betala av några skulder och sedan ansöka om lån hos flera olika långivare. alla stirrar sig inte blinda på hur många UC du har. de moderna långivarna och bankerna kolla över din ekonomi som helhet och ser om du har förmåga att betala eller inte. sanningen kanske är att du inte har det, men det måste du ta reda på.

Svar på tråden Inte beviljad lån, hjälp :(