• Anonym (?)

    Får man hjälp från kommunen när man får trillingar?

    Någon som vet om man får hjälp och vad det är för hjälp? Är det barnpassning det handlar om?

  • Svar på tråden Får man hjälp från kommunen när man får trillingar?
  • beccagranen

    Hade en granne för ca 10 år sedan. Hon fick trillingar och fick då 5 tim i veckan, som hon fick lägga upp alltinget uppdelat på 2 dagar (2,5 tim) eller 1 tim om dagen i fem dagar. Sen hade hon subventionerat pris på att köpa tjänsten, ungefär som vi har rut-avdrag idag.

  • Anonym (Ja, i någon mån)

    Här hittar du ett bra svar:
    lawline.se/answers/1737

    Jag har sett att några kommuner har en schablon för hur mycket stöd/avlastning man får. Det kan röra sig om 5-10 timmar per vecka. Men som sagt naturligtvis görs en grundlig individuell prövning i det enskilda fallet.

  • BuoBä

    Det var en artikel i GP nyligen om att det varierar från kommun till kommun (i Västra Götaland) om man anses ha behov av hjälp. Oftast får man det inte, men vissa har fått det tex om trillingarna varit prematura. Det handlar om hjälp med skötseln; matning, blöjbytet osv.

  • Anonym (Trippel)

    Det kan man få men stödet är behovsprövat, så friska glada trillingar som inte är mycket för tidigt födda kan vara svårt att få hjälp med.

    Ju mer specifika man är med hjälpbehovet i ansökan desto bättre.

  • Kerubmamman

    Som övriga sagt så är det behovsstyrt. Jag vet en ensamstående med tvillingar som fick hjälp ett par timmar per vecka för att hon skulle ha en chans att handla, duscha osv.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-03-07 14:56:34 följande:

    Någon som vet om man får hjälp och vad det är för hjälp? Är det barnpassning det handlar om?


    I vår kommun föddes trillingar. De fick hjälp. Alla kommuner gör olika. Ta kontakt med Din Kommun så får Du Veta.
  • Anonym (Jane)

    Min syster fick INTE hjälp trots att hon var ensam med sina trillingar.

  • Anonym (Intehär)

    Mina föräldrar fick inte heller någon hjälp när dem fick oss, är iof 25 år sen så kan ju ha ändrats. Men då va vi även för tidigt födda och väldigt sjuka som små. Är nog olika i olika kommuner. De här gäller (gällde) Växjö.

  • Anonym (Twins)

    Jag fick hjälp med mina tvillingar som föddes för tidigt. Var ensamstående och väldigt ung, så kan ha haft betydelse. Var 16 år sedan dock. Fick om jag inte mins helt fel 4h i veckan uppdelat på två dagar. Räckte för mig då jag även fick lite hjälp hemmifrån. Fick hjälp till att bla vila på dagen då mina tvilöogar hade kollik och inte sov på nätterna.

  • Less is more

    Jag vet inte vad man får för hjälp. Men kanske behöver du hjälp i början för att vänja dig och få igång rutinerna. Om ni är två föräldrar så har ni ju varandra ?

  • Less is more

    Kanske nån granne du känner någorlunda väl eller vän kan hjälpa till nån gång ibland ? Jag älskar bebisar och småbarn och hade absolut kunnat hoppa in ibland på fritiden om nån i närheten behövt !

Svar på tråden Får man hjälp från kommunen när man får trillingar?