• Sunshinegirl

    Feberkramper

    Hej! Igår hände det för andra gången, feberkramp på min 17 månaders dotter, förra gången var lite mer än en månad sen..

    Denna gången var jag själv hemma och min dotter låg och sov på kvällen, efter en stund när hon vaknade så ställde hon sig upp och började dricka juice när hon plötsligt låg på golvet och krampade.. Jag bar upp henne och la henne på köksbordet samtidigt som jag ringde min sambo. Ringde sedan upp 112 och samtidigt la jag en glass i pannan på henne och blötte ner magen med vatten.. Men det fortsatte och hon vart helt blå i hela ansiktet ich om läpparna och då hade 112 fortfarande inte svarat så jag blåste försiktigts in luft i hennes mun, då spydde hon, men fick äntligen tillbaka medvetandet och läppfärgen!

    Nu är jag ännu mer orolig än första gången då jag förstår att det är stor chans att det händer igen. Jag känner att jag klarar inte det här, det är alledelse för mycket att vara orolig för.. Fick heller ingen medicin fast jag känner att det skulle lugna..

    Har ni någon erfarenhet av kramplösande mediciner? Hur många gånger har era barn fått kramper? Är så orolig :(

  • Svar på tråden Feberkramper
  • EpicNurse

    Ger du inte något febernedsättande då? Så tempen hålls nere.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • 1234568

    Min son har hunnit få feberkramper 2 gånger. Första gången så hade jag redan gett medicin, men för sent (han vaknade och hade hög feber en morgon).

    Den andra gången var en kväll efter att han somnat (frisk). Vaknade 22 tiden, och hade då hög feber och hann krampa innan någon medicin han ges.

    Jag har fått stesolid utskrivet. Kan ge lite i förebyggande syfte när febern slår till, eller lite mer om han börjar krampa.
    Dock har jag märkt att det absolut viktigaste är att se till att febern inte stiger för högt. Medicinerar väl med både ipren och alvedon vid febersjukdom. Speciellt inför natten. Vi har nyss gått igenom influensan här, och inga kramper. Men mycket febernedsättande.
    Sägs att hur hög feber barnet har inte är avgörande. Men hos oss är det i allra högsta grad så. Om febern når 40 sträcket så krampar pojken.

  • Sunshinegirl

    Jag ger henne Ipren zup som febernedsättande, dock får hon bara var 6e timme enligt instruktionerna och febern stiger efter 4 timmar.. :(

  • Sunshinegirl
    1234568 skrev 2018-03-07 18:16:38 följande:

    Min son har hunnit få feberkramper 2 gånger. Första gången så hade jag redan gett medicin, men för sent (han vaknade och hade hög feber en morgon).

    Den andra gången var en kväll efter att han somnat (frisk). Vaknade 22 tiden, och hade då hög feber och hann krampa innan någon medicin han ges.

    Jag har fått stesolid utskrivet. Kan ge lite i förebyggande syfte när febern slår till, eller lite mer om han börjar krampa.

    Dock har jag märkt att det absolut viktigaste är att se till att febern inte stiger för högt. Medicinerar väl med både ipren och alvedon vid febersjukdom. Speciellt inför natten. Vi har nyss gått igenom influensan här, och inga kramper. Men mycket febernedsättande.

    Sägs att hur hög feber barnet har inte är avgörande. Men hos oss är det i allra högsta grad så. Om febern når 40 sträcket så krampar pojken.


    Hur fick ni stesolid utskrivet? Skulle känna mig tryggare med och veta att jag har det hemma.. för oss händer det redan vid 39 grader oftast första eller andra dygnet med feber..
  • Vickan I

    Min äldsta har feberkrampat otaliga ggr. Behövde inte ens vara jättehög feber, utan mer att den steg fort. Började när han var 18 mån och hade den sista när han var kanske sex år. Men på slutet kom de väldigt sällan. De första tre åren varje gång/flera ggr när han var sjuk. Ibland hann krampen knappt släppa innan en ny började. Mkt obehagligt. Man vänjer sig, men ändå inte på något sätt. Tyckte nästan tiden innan krampen var värst efter ett tag. Han blev sjuk och så gick man med pulspåslag och lurpassade på honom för att inte missa när det hände. Utreddes med EEG, men de hittade inga andra orsaker. Fick också stesolid. Vi varvade alvedon och Ipren var tredje/färde timme på läkares inrådan. Men ibland krampade han ändå.

  • 1234568
    Sunshinegirl skrev 2018-03-07 19:01:08 följande:
    Hur fick ni stesolid utskrivet? Skulle känna mig tryggare med och veta att jag har det hemma.. för oss händer det redan vid 39 grader oftast första eller andra dygnet med feber..
    Vi fick de efter andra gången han krampade. Den gången var det flera 5 minuters kramper efter varandra, spyor och fan och hans moster..Han fick åka ambulans till sjukhuset, och då tyckte läkaren att vi skulle ha stesolid hemma.

    Dom hade nämligen hamnat ge honom en del stesolid i ambulansen.
  • cosinus
    Sunshinegirl skrev 2018-03-07 18:59:05 följande:

    Jag ger henne Ipren zup som febernedsättande, dock får hon bara var 6e timme enligt instruktionerna och febern stiger efter 4 timmar.. :(


    Varva med alvedon. Alvedon hjälper inte alls lika bra på mina barn med hög feber men det håller iaf nere det värsta tills man får ge ipren igen.

    Sen har jag från flera sjukvårdshåll fått höra att det är bättre att ge flytande än supp. Verkningsgraden ska vara högre. Brukade göra i ordning medicinsprutor inför natten och lägga i rätt ordning (så det blev varvat alvedon och ipren) och så ställa väckare för när de fick ges.

    Inte haft feberkrampande barn själv men två av fyra har lätt kommit upp i väldigt höga temperaturer.

    Sen handlar det lite om att acceptera att man hela tiden kommer vara rädd. Min ena fick under många år extremt svåra falsk krupp anfall. Oftast helt utan förvarning (alltså han somnade frisk) Snittade 1 i månaden från sep till maj och det var alltid bara att kasta sig i bilen och köra mot akuten. Tills läkarna sa att nu får ni inte köra längre, ni ska ta ambulans. Så skräcken kan jag förstå. Man vara hela tiden på helspänn och det var först när han blivit stor nog att sluta och jag insåg att en viss typ av hosta orsakade panikångest hos mig som jag förstod hur djäkla spänd man varit under flera år.
Svar på tråden Feberkramper