• vandraren

    Barnens mamma

    Jag vet inte hur jag ska tänka.

    Jag ska prova förklara för er. Jag vill gärna ha era tankar.

    Jag och barnens mor delade på oss för snart 4 år sedan.

    Det var min idé att lämna. Anledningen är idag lite oklar varför men så blev det.

    Vi har tre barn. Två har växelvis boende och en bor mer hos mig

    Vår ekonomi var en katastrof när vi levde ihop. Vi hade en jätteskuld ihop mycket på grund av en dålig husaffär.

    Efter att vi separerat så tog jag tag i min ekonomi. Jag fick skuldsanering och ser äntligen början på ett slut av det hela. Det är inte så fett men jag och barnen klarar oss bra.

    Barnens mor har det mycket svårare. Jag provar hjälpa till med det jag kan. Ibland skickar jag med mat om det är slut hos henne. Ibland lånar jag ut en liten peng.

    Problemet är att man kanske inte alltid får tillbaka pengarna på den dagen som det blev sagt. Ibland har hon lånat av barnen men det är alltid problem med banken när dagen kommer som hon ska betala igen. De har förstått att ingen människa kan ha såna problem med en bank.

    Hon pratar med mig men det är tyvärr inte sanningen hon säger.

    Hon har en bra lön och får ut minst 25000 kr efter skatt. Men hon säger att hon har utmätning på lönen vilket stämmer. Men den är på 800 och inte 7500 som hon säger att fogden tar varje månad.

    Jag vet såklart att inget av detta angår mig men det är så tråkigt att se barnen besvikna när de inte får det som hon lovat. Och hon borde ha bra utrymme att leva gott och betala tillbaka.

    Jag tror nästan att hon dragit en vals för fogden om vilka utgifter och hur barnen bor hos henne eftersom de har så låg utmätning på henne.

    Det svider lite i mitt öga. Inte för att hon ev bluffar eller har mer pengar än mig utan för att våra barn inte kan få sina små slantar. Men hur elakt är det att ta ett samtal med fogden.

  • Svar på tråden Barnens mamma
  • Jamesdio

    De får inte lämna ut uppgifter om henne till dig. Hur vet du att de bara drar 800 kr?

    På vilket sätt skulle det gynna dina barn om du nu lyckas se till att det dras mer pengar från henne? Hur gamla är barnen och varför har de inte konton med spärr så att både du och deras mamma måste godkänna uttag?

  • Jamesdio

    Förresten, efter att din skuldsanering var klar hur mycket av det gemensamma lånet åligger nu på mamman att betala av själv? För du är väl medveten om att det som du inte har lyckats betala in på det lånet inte försvinner utan nu blir hon ensam ansvarig att betala av allt?

  • vandraren

    Du har helt rätt. Jag tjänar inget på det och inte hon heller. Var tyvärr en aning frustrerad igår för barnet var besviken.

    Klart att inte en av oss kan "ta" pengar från deras konto. Men i detta fall lånar barnen själv ut pengar för att vara snäll och hjälpa.

    Min skuldsanering är inte klar än på långa vägar.

    Jag vet att man kan bli sittande med "svarte petter" när man är solidariskt betalnings ansvarig. Men jag tänker ju att det står ju henne fritt att själv söka och påbörja en egen skuldsanering.

  • annabellelee

    Att anmäla sina barns mamma till kronofogden låter bara elakt. Däremot tycker jag inte att era barn ska behöva bli lidande. Kan du inte tala med ditt ex om att hon hädanefter får låna av dig istället. Har du berättat för henne att hon snart kan bli sittande med hela lånet själv?

  • vandraren

    Hon är inte intresserad av att påbörja sanering. Jag förstår hennes tvekan. Det tog lång tid för mig själv att inse att jag klarar mig "bra" på existensminimum.

    Jag lånar själv ut till henne oxå men det är lika för mig som för barnen att det kanske inte betalas tillbaka när det är sagt. Men jag är ju vuxen så jag har ju med det i min beräkning.

    Hur som helst så är hon den bästa mamman till mina barn jag kunnat haft.

    Hon kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Och jag hoppas att det snart vänder för henne ekonomiskt. Och tills det gör det finns jag och barnen här.

  • Jamesdio

    Men om hon har skulder och utmätning borde hon ju redan leva på existensminimum? Men det är ju det du hävdar att hon inte gör. Men förr eller senare kommer nog kronofogden på att det inte stämmer vare sig du talar om det för dem eller inte. Och då blir det än värre än att redan nu ta tag i en skuldsaneringsansökan.

    På vilket sätt tror du att hennes ekonomi ska reda upp sig av sig själv? Hon verkar ju redan ha ett bra betalt jobb, så den delen kanske inte ändras.

  • sextiotalist

    Det går inte att dra en vals för fogden, lönen kollar de med arbetsgivaren, anser de att boendekostnaderna är för höga, så kräver de verifiering, summan hon får behålla för barnen kan inte ge så stor skillnad. Kostnader utöver detta måste hon verifiera.
    Hur vet du beloppet på utmätningen, det är en sak mellan henne, arbetsgivaren och kfm.

  • vandraren

    Vad de mäter ut är tydligen offentligt. Men inte hur de räknat ut det. Så så det till mig i alla fall. De skulle väl inte ha berättat annars för en person i telefon som kan ha varit vem som helst.

    Jag tänkte lite snabbt och klumpigt när jag påstod att fogden borde gjort fel. Jag utgick bara på vad jag får ut i lön och hur mycket de kan ta av mig. Missen i mitt tänkande är ju att jag inte har den blekaste om vad och hur mycket hon kan dra av för som jag inte vet om. Jag vet bara hyra, antal barn och ungefärlig reskostnad till jobbet.

  • Jamesdio

    Men du säger att hon sagt att de mäter ut 7500 fast fogden säger att de tar 800. Det är ju en rejäl skillnad. Eller är det du som har fått för dig att de borde kunna ta 7500?

Svar på tråden Barnens mamma