• Smillafix

    Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??

    Jag och min man har fått avslag på vår ansökan om förlängning av hans uppehållstillstånd. Han beviljades sitt förra tidsbegränsade uppehållstillstånd med anknytning till sin f.d. sambo. Under tiden de väntade på beslutet hann de göra slut och han tänkte egentligen åka hem igen, men så träffades vi i somras och blev blixtförälskade! Nu ville han stanna i Sverige såklart så vi ändrade ansökan så han sökte uppehållstillstånd med anknytning till mig istället.

    Nu har vi fått avslag med motiveringen att Migrationsverket anser att förhållandet med ex-sambon var ett skenförhållande. Tyvärr var de klantiga och han folkbokförde sig aldrig med sitt ex, av andra orsaker. Det var också några detaljer som skiljde sig åt i deras inervjuer, men det är ändå uppenbart när man läser protokollet att de känner varandra väl och vet mycket om varandra, och faktiskt är kära. Nu väljer beslutsfattaren att läsa protokollet som fan läser bibeln och har slagit ner på de där små detaljerna som bevis för att de inte alls hade en relation.

    Dessutom säger de att jag och min man också har ett skenäktenskap med motivering att vi har en stor åldersskillnad, förhållandet har utvecklats snabbt (på några månader) några små detaljer han inte visste om mina halvsyskon jag inte har kontakt med

    och så att vi inte svarade exakt lika på frågan om vi planerar barn (vi hade inte varit tillsammans så länge och hade inte riktigt bestämt något än...) Drömmer

    Nu ska jag skriva en överklagan, men jag känner mig så villrådig om hur jag ska formulera mig.

    Ska jag hänvisa till lagrum och gamla domar, ska jag försöka skriva formellt juridiskt språk eller är det kanske t.o.m bättre att hålla en mer personlig ton? Ska jag bara berätta ur hjärtat hur det verkligen ligger till, enligt oss?

    Jag har letat efter exempel på rättsfall där personerna inte varit folkbokförda på samma adress, men de exempel jag hittat har inte liknat min mans och hans exsambos - en av parterna har samtidigt bott ihop eller varit gift med någon annan, fått barn med en annan person osv.
    Har migrationsverket verkligen som krav att man ska vara folkbokförd på samma adress för att räknas som sambos?

    Enligt sambolagen är sambos två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande med gemensamt hushåll. Att vara folkbokförd på samma adress är inte ett krav enligt sambolagen och det finns många fall där sambolagen gällt vid bodelning etc trots olika folkbokföringsadresser. Kan jag använda det som ett argument för varför det inte bör vara avgörande i det här fallet? Vi kan bevisa med foton, utdrag ur sms- och facebookkonversationer mm att de verkligen hade ett förhållande. Det borde väl räcka, eller..?

  • Svar på tråden Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??
  • Kjell2
    Smillafix skrev 2018-03-08 15:08:58 följande:

    Är det ingen som har någon åsikt om detta..?


    Kolla anledning till avslag noggrant. Ta hjälp av proffs
Svar på tråden Avslag på uppehållstillstånd, hjälp hur skriver jag överklagan??