• beccagranen

    Hur ser din hunds dag ut?

    Ibland funderar jag på om jag aktiverar mina hundar för lite..
    Jag har två små hundar av spets ras, på 1 och ca 3 år. 
    Så här der deras dag ut:

    05:30 vaknar, Utsläppta i trädgården
    06:15 Går ut på promenad ca 1 km. 
    06:40 Mat serveras, familjen åker till jobbet
    07:50 går sonen till skolan, han släpper ut dom en gång till i trädgården innan.

    13-14 Sonen kommer hem och släpper ut dom, brukar ibland gå promenad. Brukar leka och kela med dom, ger mindre portion mat.
    16:30 Familjen kommer hem,  hundarna brukar springa ut på tomten och leka av sig. Vi kastar lite boll och hälsar på varandra. Barnen brukar leka med hundarna på kvällen.
    19-20 Jag och mannen brukar gå på promenad med hundarna, ca 1,5-2 km. 
    När vi kommer hem får dom mat och sen myser vi i soffan.
    22-23 Sista utsläppet i trädgården, sen går vi alla och lägger oss i sovrummet.

    På helgerna brukar vi gå ut i skogen med hundarna. Ibland åker vi till havet/sjön och kastar pinne, promenerar mm. 
    Dom får royal caning valpfoder på dagen  (matkräsna), färksfoder (endast kött)  till middag/kvällsamt. DOm har alltid märgben och oxsvansar, torkad kyckling och annat gott på dagen att gnaga på. 

    Får ni uppfattning av att dom har ett bra hundliv? Hur ser era dagar ut?

  • Svar på tråden Hur ser din hunds dag ut?
  • viseversa

    06.00 vaknar med resten av familjen. Ut en snabbis på baksidan för att kissa. 
    06.15 frukost.
    06.30 ut IGEN för att bajsa(hon gör det aldrig samtidigt som morgonkuísset)
    Sen inne med oss till 8.30 då jag tar barnen till skola/förskola. Hon följer då alltid med mig. 
    När barnen är lämnade är vi ute till 14.00. Vi gör en massa saker. Hon hänger med på allt jag gör.
    14.00 lämnar jag henne hemma och sen hämtar barnen vid 15.00.
    Sen ut en snabbis då och då. 
    17.00 middag.
    17.30 när sambon kommer hem får hon en längre promenad igen för att basa.
    Innan vi lägger oss vid 22.00 ut igen för kissrundan innan natten.
    Hon sover sen gott hela natten i sängen mellan oss.

    Har en liten yorkshireterrier på 2 år.

  • viseversa
    viseversa skrev 2018-03-08 07:58:03 följande:
    06.00 vaknar med resten av familjen. Ut en snabbis på baksidan för att kissa. 
    06.15 frukost.
    06.30 ut IGEN för att bajsa(hon gör det aldrig samtidigt som morgonkuísset)
    Sen inne med oss till 8.30 då jag tar barnen till skola/förskola. Hon följer då alltid med mig. 
    När barnen är lämnade är vi ute till 14.00. Vi gör en massa saker. Hon hänger med på allt jag gör.
    14.00 lämnar jag henne hemma och sen hämtar barnen vid 15.00.
    Sen ut en snabbis då och då. 
    17.00 middag.
    17.30 när sambon kommer hem får hon en längre promenad igen för att basa.
    Innan vi lägger oss vid 22.00 ut igen för kissrundan innan natten.
    Hon sover sen gott hela natten i sängen mellan oss.

    Har en liten yorkshireterrier på 2 år.
    Kan väl tillägga att jag är föräldrarledig nu därför jag är med henne hela dagarna.
  • riboflavin

    Så länge hundarna verkar nöjda så låter det väl bra? De har sällskap av varandra, rastas med ok mellanrum o.s.v. Tror inte du behöver vara orolig, men om de verkar understimulerade så kanske ni kan utöka med någon slags mental träning med egentid för varje hund?

    Våra tre hundar har ett liknande liv, de är lite större så promenaderna är något längre men numera anpassade till att de är 10, 11 resp 17 år gamla.

    06 jag går upp och ger frukost, snabbkissas en tur runt kvarteret innan jobbet.

    08 sambon går en lite längre promenad.

    11.30-12.30 jag kommer hem på lunch, halvtimmes promenad och lite kel.

    15.30 jag kommer hem och vi går dagens huvudpromenad med lek och aktivering, oftast med enskild hund.

    18 kvällsmat och allmänt häng, ibland får någon hund hänga med ut och springa/cykla en sväng på kvällen.

    21 kvällsrundan.

    Jag har såna där "bajsar max en gång per dygn"-hundar, i regel på morgonpromenaden ett par timmar efter mat.

    Helger är mycket anpassade utifrån att vi gillar att vara ute i skog och mark, så då har de möjligheter att sträcka ut ordentligt. Vi bor i stan så annars blir det ganska mycket samma områden vi går i.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • beccagranen

    Jag har inte märkt att dom skulle vara understimulerade. Dom är ganska lata och gillar att vara i famnen och bli klappade. Under helgerna ser vi att dom sover mycket mellan aktiviteterna. Men så slår mig tanken ibland att har dom inte rätt tråkigt liv. Är hemma större delen av dagen, äta och promenad, klapp så var denna dagen slut. 

  • Armiida

    Hyfsad. Hade kunnat vara sämre, men finns absolut förbättringspotential.

    1-2 km promenad är mycket lite. Spetsar är avlade som jakthundar i grunden och har kapacitet för mycket mer, trots att de är små och söta. (Jag tog en skogspromenad på 4-5 h med en liten spets en gång, inga som helst problem för den att orka).

    Jag skulle aldrig nöja mig med mindre än 5 km alt 1h som dagens huvudpromenad för en hund, större hundar det dubbla. Sedan kan övriga rundor vara kortare.

    Hundar ska röra på sig. I SYNNERHET eftersom ni lämnar dem ensamma 6 TIMMAR per dag. Då ska de åtminstone vara mycket väl rastade och stimulerade innan.

    Vill ni göra dem ännu mer lyckliga, gå en hundkurs på något roligt: agility, spår, lydnad, dans... ;)

  • Hermioney

    Går ni bara EN kilometer? Det är 10 minuters promenad utan hund. Jag hade en Dvärgpinscher med små ben och gick betydligt längre. Minst en timme med alla hundar jag haft och haft hand om.

  • beccagranen

    Morgonrundan är ca 1 km och på kvällen går vi drygt 2 km. Men sen leker vi med hundarna i trädgården, har ca 1800kvm inhägnad tomt. Hundarna leker mycket med varandra och jagar varann ute. 

  • Armiida
    beccagranen skrev 2018-03-08 13:11:19 följande:

    Morgonrundan är ca 1 km och på kvällen går vi drygt 2 km. Men sen leker vi med hundarna i trädgården, har ca 1800kvm inhägnad tomt. Hundarna leker mycket med varandra och jagar varann ute. 


    Men det är samma tomt varenda dag eller hur? Hundarna vil uppleva och upptäcka. Nya miljöer, nya dofter, nytt socialt liv - berikar livet.

    Om de lämnas hemma nästan hela dagarna under veckorna är det väl inte konstigt att de är "lata" även på helgerna. De har ju tvingats in i en passiv livstil.

    Kan inte förstå människor som skaffar hund utan att ha intresse av att motionera dem. Varför köper man inte en hamster!
  • Dexter dot com

    Hundar anpassar sig och erbjuds inga utmaningar och aktiviteter slår dom sig till ro och blir lite "apatiska". Jag tycker absolut ni ska öka promenaderna och lägga in lite mental stimulans för att höja deras livskvalitet.
    Jag har alltid gett mina sällskapsraser ca 3 timmars motion utanför tomten per dag just för att dom ska få röra på sig och utforska nya miljöer+ enkla aktiviteter som spår några gånger i veckan och leta efter sin mat som jag kastat ut på gräsmattan.

  • Jemp
    beccagranen skrev 2018-03-08 07:46:10 följande:

    Ibland funderar jag på om jag aktiverar mina hundar för lite..

    Jag har två små hundar av spets ras, på 1 och ca 3 år. 

    Så här der deras dag ut:

    05:30 vaknar, Utsläppta i trädgården

    06:15 Går ut på promenad ca 1 km. 

    06:40 Mat serveras, familjen åker till jobbet

    07:50 går sonen till skolan, han släpper ut dom en gång till i trädgården innan.

    13-14 Sonen kommer hem och släpper ut dom, brukar ibland gå promenad. Brukar leka och kela med dom, ger mindre portion mat.

    16:30 Familjen kommer hem,  hundarna brukar springa ut på tomten och leka av sig. Vi kastar lite boll och hälsar på varandra. Barnen brukar leka med hundarna på kvällen.

    19-20 Jag och mannen brukar gå på promenad med hundarna, ca 1,5-2 km. 

    När vi kommer hem får dom mat och sen myser vi i soffan.

    22-23 Sista utsläppet i trädgården, sen går vi alla och lägger oss i sovrummet.

    På helgerna brukar vi gå ut i skogen med hundarna. Ibland åker vi till havet/sjön och kastar pinne, promenerar mm. 

    Dom får royal caning valpfoder på dagen  (matkräsna), färksfoder (endast kött)  till middag/kvällsamt. DOm har alltid märgben och oxsvansar, torkad kyckling och annat gott på dagen att gnaga på. 

    Får ni uppfattning av att dom har ett bra hundliv? Hur ser era dagar ut?


    Reagerar på korta promenader och ingen mental stimulans. Bollkastning etc föder lätt stress men hundar reagerar ju olika på sånt/är olika känsliga.

    1,5 timmes daglig promenad (främst lös), rastning ca var femte timme, träning i någon hundsport 2(-3) gånger per vecka varav en gång några timmar i hyrd hall. Så ser det ut för min dvärgschnauzer för tillfället, duger för honom men hade gärna gjort mer. Höggravid dock. Funkade (logiskt nog) inte för brukshunden jag hade tidigare.
  • beccagranen
    Armiida skrev 2018-03-08 13:18:50 följande:
    Men det är samma tomt varenda dag eller hur? Hundarna vil uppleva och upptäcka. Nya miljöer, nya dofter, nytt socialt liv - berikar livet.

    Om de lämnas hemma nästan hela dagarna under veckorna är det väl inte konstigt att de är "lata" även på helgerna. De har ju tvingats in i en passiv livstil.

    Kan inte förstå människor som skaffar hund utan att ha intresse av att motionera dem. Varför köper man inte en hamster!
    På helgerna tar vi oss tid och tillbringar flera timmar i skogen etc. Vi brukar även hälsa på min syster som har fyra hundar, och mina föräldrar som har två hundar. 
    Så att dom får träffa andra hundar att leka med. Sen träffar vi även på andra hundar när vi är ute och promenerar, ibland släpper grannar in sina chihuahua hundar på vår tomt. 

    Jag tyckte ändå att vi aktiverar hundarna, som går 3 km promenad om dagen. Sen leker vi mycket hemma och på tomten. Barnen är skolbarn och lägger mycket tid att träna dom på trix. Sen har hundarna varandra att busa med. 

    Vi har en hamster med.. 
  • Huruvida
    Armiida skrev 2018-03-08 13:18:50 följande:

    Men det är samma tomt varenda dag eller hur? Hundarna vil uppleva och upptäcka. Nya miljöer, nya dofter, nytt socialt liv - berikar livet.

    Om de lämnas hemma nästan hela dagarna under veckorna är det väl inte konstigt att de är "lata" även på helgerna. De har ju tvingats in i en passiv livstil.

    Kan inte förstå människor som skaffar hund utan att ha intresse av att motionera dem. Varför köper man inte en hamster!


    Det här finns det delade meningar om. Många menar att hundar gillar att tex gå samma runda varje dag, för att se vad som hänt i kvarteret sen senast. Min hund blir lätt stressad och det märks tydligt när vi går på nya ställen, han blir mycket uppspelt och drar plötsligt i kopplet. Kan tyckas verka glad, men är alltså stressad. För övrigt vill han knappt ut alls om vintern.
  • Huruvida

    Tänker ofta likadant, men om vintern gillar min hund inte ens att vara ute. Han fryser och vill in. Funkar inte med kläder heller, då tror han att han inte kan kissa. Så det blir ofta korta promenader för oss här.

    Han är en myshund. Om jag far omkring och städar eller så blir han överlycklig när jag är klar, då vill han ligga i sängen och mysa. Man märker på sina hundar om de är nöjda eller inte, lita på din instinkt. Ofta är det dessutom mental träning som gör mest för en hund, vi brukar gömma små godbitar han får leta reda på till exempel.

    Om sommaren är det dock mycket mer fysisk motion, då springer han ofta lös i skog och mark. Han är en chihuahua/dvärgpinscher för övrigt. 6 år nu.

  • Dexter dot com
    beccagranen skrev 2018-03-08 14:19:04 följande:
    På helgerna tar vi oss tid och tillbringar flera timmar i skogen etc. Vi brukar även hälsa på min syster som har fyra hundar, och mina föräldrar som har två hundar. 
    Så att dom får träffa andra hundar att leka med. Sen träffar vi även på andra hundar när vi är ute och promenerar, ibland släpper grannar in sina chihuahua hundar på vår tomt. 

    Jag tyckte ändå att vi aktiverar hundarna, som går 3 km promenad om dagen. Sen leker vi mycket hemma och på tomten. Barnen är skolbarn och lägger mycket tid att träna dom på trix. Sen har hundarna varandra att busa med. 

    Vi har en hamster med.. 
    Jag märker att du går i försvar men 30 minuter utanför hem och tomt per dag 5 dagar/v är väldigt lite. Tycker du själv inte att det är roligt att samarbeta/ jobba med dina hundar och njuta av deras sällskap på långa promenader?
    Testa att öka promenaderna 1-2 timmar/dag och prova på någon form av mental aktivering några g/v och se hur både du och hundarna mår efter förändringen :)
  • moaguuun

    Spontant tänker jag att du går alldeles för korta promenader. Måste säga att jag tycker lite synd om hundarna utifrån det du beskriver.

Svar på tråden Hur ser din hunds dag ut?