• linneasvensson

    Borde abort förbjudas?

    Jag vil ha argument för och emot aborträtt. Jag vill veta vad folket i detta samhället tycker om abort. Jag själv kan nästan bara komma på fördelar med aborträtt men hittar bara några få nackdelar med det såsnälla berätta för mig vilka fördelar och nackdelar (för och emot) ni kan komma på om abort

  • Svar på tråden Borde abort förbjudas?
  • JTo

    Skolarbete?

    De enda argumenten mot abort handlar om moral och religion, det finns inga medicinska motargument.

  • linneasvensson
    JTo skrev 2018-03-08 10:50:18 följande:

    Skolarbete?

    De enda argumenten mot abort handlar om moral och religion, det finns inga medicinska motargument.


    Ja det är ett skolarbete och tack så mycket för infon
  • Anonym (Pappa)

    Det enda som borde kriminaliseras är hetspropaganda från abortmotståndare.

    Motargumenten är i ett fritt sekulariserat samhälle icke existerande.

  • oanonym

    Mot: man mördar ett barn, alla har rätt att leva.

    För: man bestämmer över sin egna kropp, man bestämmer om man vill ha barn eller inte.

  • Anonym (.)

    Fördelar: Det är kvinnans kropp, ingen ska tvingas föda barn om de inte vill, barn får antagligen en tryggare uppväxt om de är önskade och föräldrarna har möjlighet att ta hand om dem (många aborter sker ju då en kvinna blivit gravid vid en olämplig tidpunkt i livet eller med en man hon inte vill bilda familj med = inte optimala förutsättningar för barnet)

    Nackdelar: Kolla på religiösa argument... Jag tänker även på befolkningsutvecklingen, att det just nu föds för få för att vi ska klara oss utan invandring... Kolla till exempel den här artikeln. (Jag kan tillägga att jag inte är emot invandring själv, men ett argument skulle kunna vara att vi inte ska vara beroende av invandrare i arbetsför ålder för att samhället ska gå runt... vi måste föda fler barn som så småningom kan börja jobba och betala skatt så att vi får en dräglig pension)

  • Jemp
    Anonym (.) skrev 2018-03-08 12:07:59 följande:

    Fördelar: Det är kvinnans kropp, ingen ska tvingas föda barn om de inte vill, barn får antagligen en tryggare uppväxt om de är önskade och föräldrarna har möjlighet att ta hand om dem (många aborter sker ju då en kvinna blivit gravid vid en olämplig tidpunkt i livet eller med en man hon inte vill bilda familj med = inte optimala förutsättningar för barnet)

    Nackdelar: Kolla på religiösa argument... Jag tänker även på befolkningsutvecklingen, att det just nu föds för få för att vi ska klara oss utan invandring... Kolla till exempel den här artikeln. (Jag kan tillägga att jag inte är emot invandring själv, men ett argument skulle kunna vara att vi inte ska vara beroende av invandrare i arbetsför ålder för att samhället ska gå runt... vi måste föda fler barn som så småningom kan börja jobba och betala skatt så att vi får en dräglig pension)


    Eller så gör det invandringen till en fördel med tanke på hur överbefolkad jorden är.

    Ts, du skulle även kunna väga in gränsen för när man får göra bort kontra när för tidigt födda barn går att rädda. Det känns som att den största aktiva debatten ligger där i dagsläget.

    Fördelar som skrivet ovan. Barn ska var önskade, föräldrarna ska ha möjlighet att ta hand om dem osv. Brukar ju också lyftas fram som en kvinnorättsfråga.
  • Anonym (inte, men...)

    Inte förbjudas, men....

    Jag anser att abort är mord. Ibland ett barmhärtighetsmord som ska ske så tidigt som möjligt, men likväl är det mord. Så jag anser att aborträtten ska inskränkas kraftigt. Upp till vecka 12 fri abort(även om det egentligen inte heller känns bra, men alternativet vore värre) och sedan bara abort om barnet är så skadat att det är värre att leva för det.

  • Anonym (Sofia1992)

    För : Att aborträtten är en garant för kvinnans 100 procentiga rätt till sin egen kropp. Att minska risken för att barn föds oplanerade och oönskade in i ett liv med dåliga förutsättningar. Eller om barnet är sjukt eller graviditet uppstått som ett resultat av sexuellt övergrepp.

    Mot : Abort strider mot vissa religioner (inte alla) och man kan ju argumentera för att par där hon har en sådan religion men inte han så ska hon inte tvingas gå emot sin egen övertygelse. Vill man så kan man även argumentera för att abort skulle kunna vara ett ingrepp i barns rättigheter om man ser det som så att livet börjar i det ögonblicket kvinnan befruktas och inte när barnet föds. Däremot kan jag inte komma på några som helst hållbara medicinska argument emot abort.

    Jag är FÖR abort men det ska inte användas som ett preventivmedel bland andra bara för att man är för lat för att leta fram ett preventivmedel som passar eller för att det är så skönt att knulla utan kondom eller så häftigt att knulla helt oskyddade och sedan få panik när man blev gravid. Då missbrukar man vad abort är till för och underlättar argumentationen för abortmotståndarna. Abort ska vara till för att inga barn ska födas oönskade, in i ett miserabelt liv, som ett resultat av våldtäkt eller så sjukt att det vore inte försvarbart att fortsätta graviditeten.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (inte, men...) skrev 2018-03-08 15:15:47 följande:

    Inte förbjudas, men....

    Jag anser att abort är mord. Ibland ett barmhärtighetsmord som ska ske så tidigt som möjligt, men likväl är det mord. Så jag anser att aborträtten ska inskränkas kraftigt. Upp till vecka 12 fri abort(även om det egentligen inte heller känns bra, men alternativet vore värre) och sedan bara abort om barnet är så skadat att det är värre att leva för det.


    Att jämställa abort med mord borde kriminaliseras. Tycker jag.
  • oanonym
    Anonym (Pappa) skrev 2018-03-08 15:49:31 följande:

    Att jämställa abort med mord borde kriminaliseras. Tycker jag.


    Nja, att ha åsikten borde väl inte vara straffbart? Eller vill du ha en tankepolis?
Svar på tråden Borde abort förbjudas?