• Ella43

    P-bolag kör in på privat tomt!

    Ett parkeringsbolag har börjat åka in på vår bostadsrättsförenings tomt och bötfälla våra medlemmar. Föreningen har inget avtal med parkeringsbolaget.

    Styrelsen har varit i kontakt med parkeringsbolaget som hänvisar till att det är parkeringsförbud i hela området som visas via en skylt som parkeringsbolaget satt upp vid föreningen bredvid.

    Vi har varit i kontakt med föreningen bredvid som anlitar företaget och de svarar att det inte är deras problem. Vi har påtalat att vi endast vill hitta en lösning där parkeringsbolaget slutar åka in på våran tomt men de vill inte hjälpa oss.

    Parkeringsbolaget har i brev svarat att om vi vill bestrida kontrollavgifterna måste vi ta detta vidare till tingsrätt. Men det kommer ju inte hjälpa oss i framtiden från att få fler kontrollavgifter på våra bilar.

    Kan detta på något vis räknas som hemfridsbrott? Att de kör fram till vår tomt flera gånger i veckan och även går in och fotar våra bilar? Vi känner oss kränkta och uppgivna över hel situationen. Kan vi polisanmäla? Eller vad ska vi göra för att detta ska få ett slut? 

  • Svar på tråden P-bolag kör in på privat tomt!
  • Anonym (what?)

    Hm, det måste väl gå för styrelsen att visa att de inte hänger samman med föreningen bredvid, som är de som anlitat företaget?Den andra styrelsen måste kunna visa vilket område det är de bett om hjälp med. Bara för att de sätter upp en skylt kan det ju inte vara så att de ska bestämma över ert område? Taskigt av den andra föreningen att inte vilja rätta till det som i grunden orsakats av dem. 

    Gå ut i lokalpressen? 

  • EnGladPingvin

    Och jag skulle bestrida fakturorna. Då tvingas de driva det vidare om de anser de har rätt. Är det privat mark har jag svårt att se att de skulle få bötfälla.

  • sextiotalist
    Ella43 skrev 2018-03-08 11:34:31 följande:

    Ett parkeringsbolag har börjat åka in på vår bostadsrättsförenings tomt och bötfälla våra medlemmar. Föreningen har inget avtal med parkeringsbolaget.

    Styrelsen har varit i kontakt med parkeringsbolaget som hänvisar till att det är parkeringsförbud i hela området som visas via en skylt som parkeringsbolaget satt upp vid föreningen bredvid.

    Vi har varit i kontakt med föreningen bredvid som anlitar företaget och de svarar att det inte är deras problem. Vi har påtalat att vi endast vill hitta en lösning där parkeringsbolaget slutar åka in på våran tomt men de vill inte hjälpa oss.

    Parkeringsbolaget har i brev svarat att om vi vill bestrida kontrollavgifterna måste vi ta detta vidare till tingsrätt. Men det kommer ju inte hjälpa oss i framtiden från att få fler kontrollavgifter på våra bilar.

    Kan detta på något vis räknas som hemfridsbrott? Att de kör fram till vår tomt flera gånger i veckan och även går in och fotar våra bilar? Vi känner oss kränkta och uppgivna över hel situationen. Kan vi polisanmäla? Eller vad ska vi göra för att detta ska få ett slut? 


    Det verkar vansinnigt juridiskt. Jag vet inte exakt hur lagen är, men vad jag förstått så får inte privata parkeringsbolag bötfälla på eget bevåg. De ska ha uppdraget att bevaka (av kommunen på kommunal mark eller av privata fastighetsägare på privat mark).
    Jag hade i er sits valt att be att få se på vems uppdrag de ger dessa kontrollavgifter och utifrån deras svar agerat.
  • Ella43

    Som sagt så vet vi vilken förening det är som anlitar bolaget. Vårat område består av ca 15 likadana flerfamiljeshus. Vi äger 2 av dessa och den andra föreningen de övriga. Jag förstår att parkeringsbolaget inte kan se skillnad på våran tomt och deras då husen ser likadana ut.

    Jag känner att jag allra helst löser detta via lagen och inte via en tidning. Jag vill inte gå ut med namn och bild och jag känner att det här är ett så solklart fall att vi borde ha lagen på vår sida. Men jag vet inte hur vi ska gå vidare.

  • sextiotalist

    Kan ni sätta upp en skylt till infarten till ert område där det tydligt framkommer att det är en annan fastighet. Men de gör uppenbarligen fel och till att börja med är det att överklaga eftersom kontrollavgiften har utfärdas olovligen.

    Sedan kan ni försöka fånga upp dom när de är där och fråga rent ut vem som gett dom tillåtelse att ge kontrollavgifter på er mark, för inte är det de som förvaltar marken som gjort detta.

Svar på tråden P-bolag kör in på privat tomt!